Parlamentul a preluat guvernarea, iar competitia pentru cine e primul care pune frana pretului la utilitati a trecut de la mita in ulei, faina si mici la factura de energie si gaze
Din momentul in care guvernul Catu a fost demis prin motiune de cenzura s-a declansat o adevarata cursa intre parlamentari, indiferent de culoarea politica, pentru a arata ca grija fata de populatie este una maxima. Vine iarna care ne gaseste cu nadragii in vine din cauza cresterii galopante a pretului la energie si gaze, motiv pentru care Parlamentul si-a propus sa-si arate solidaritatea cu consumatorul roman. De vreo cateva zile curg din toate directiile propunerile pentru compensarea pretului, pentru ajutoare, pentru stoparea profiturilor companiilor din energie, pentru amanarea la plata a facturilor, reducerea TVA, a accizelor, eliminarea taxei de cogenerare, a certificatelor verzi etc. Toate aceste masuri propuse, unele chiar adoptate, au menirea de a arunca in aer intreaga piata de energie si gaze mai abitir decat a facut-o Ordonanta de urgenta 114 si celelalte acte normative din vremea stapanirii Dragnea.
Nimeni dintre specialistii din piata de energie nu este consultat. Nimeni nu se intreaba ce efecte secundare pot avea asemenea decizii populiste in conditiile in care pentru Romania nu atat pretul utilitatilor este vital, cat mai ales aprovizionarea cu materiile prime si functionarea in siguranta a sistemului energetic national. Sa dam la toti, chiar daca nu avem de unde. Ceea ce se intampla in zilele acestea in Senat, unde se voteaza pe banda masuri de asa zisa protective a consumatorilor de energie si gaze din Romania este ceva de noaptea mintii. Din nefericire nimeni nu poate sa puna stavila populismului parlamentar pentru ca Romania nu mai are govern. Si nu va avea inca cateva luni de aici incolo. In schimb, toata suflarea politica se pregateste pentru alegeri anticipate. Uleiul, faina si micii care reprezentau ani la rand mita electorala au fost inlocuiti de energia electrica si gazele naturale.
Paradoxal, problema utilitatilor este primordiala nu numai pentru Romania ci pentru toate tarile europene. Dar, la modul cum este tratata in tara noastra nu se mai intampla pe nicaieri. O sa revenim asupra acestui dezmat din momentul in care el va prinde conturul final. Pana atunci va propunem a reflectare obiectiva a cee ace ar trebui, sau ar putea fi facut, din partea unor specialisti pe care nu-I asculta insa nimeni. Iata ce spune, spre exemplu, Dumitru Chisalita, presedintele Asociatiei Energie Inteligenta, intr-o scrisoare adresata autoritatilor romane:
Solutii in doi pasi pentru inlaturarea unui eventual colaps energetic.
Domnule Presedinte Klaus Iohannis
Domnule Prim Ministru Florin Câtu
Doamna Presedinte al Senatului Anca Dragu
Domnule Vicepresedinte al Camerei Deputatilor Florin Roman
Criza energetica generata de unele cauze vizibile si de alte cauze invizibile, a trecut intr-un nou stadiu acela de haos energetic si se indreapta spre o alta faza, acea de colaps energetic.
România a risipit timpul in care putea sa vina cu masuri progressive, care sa contracareze cauzele care determinau cresterea pretului (masuri fiscale, administrative, legislative, compensatorii etc.), fapt ce ar fi gasit România, in alt moment din punct de vedere al impactului pretului energiei asupra consumatorilor.
Când ne confruntam cu cresteri de 10 – 20% a pretului la nivel de câteva zile, nu mai putem vorbi de o piata libera pe deplin functionala, iar doar masuri precum reducerea TVA sau compensarea unei parti din facturi probabil nu vor mai fi suficiente pentru toata perioada rece 2021/2022.
Ne indreptam evident spre o piata tot mai disfunctionala a energiei, cu un dezechilibru care va fi tot mai mare intre cerere si oferta, pe masura ce iarna se instaleaza, iar aceasta situatie impune o alta abordare, decât ce se putea aplica in vara, asa cum a cerut Asociatia Energia Inteligenta in scrisoarea deschisa adresata autoritatilor in urma cu 3 luni
Consideram necesara abordarea problemei energetice printr-un Plan de Urgenta Energetica, in doi pasi:
- Pasul 1 Diminuarea poverilor fiscale din facturile de energie si gaze, regândirea masurilor administrative din piata si actiuni compensatorii, ar fi masurile care ar urma sa se aplice in prima faza si care ar putea genera o reducere a facturilor la toti consumatorii cu pâna la 35%.
- Pasul 2 Introducerea unor actiuni de reglementare a pietei pentru o perioada determinata, care se vor aplica doar in conditiile in care masurile Pasului 1 nu vor mai fi suficiente si impactul preturilor asupra consumatorului va continua sa creasca, masura care este estimata ca ar genera o reducere a pretului la toti consumatorii cu pâna la 40%.
Astfel, consideram necesara:
- Modificarea Legii 123/2012 pentru imbunatatirea functionarii pietei de gaze si modificarea prevederilor Codului Fiscal pentru:
- Reducerea TVA, a accizelor si a taxelor din factura la energie si gaze,
- Aplatizarea curbei platilor gazelor si energiei electrice in sezonul rece 2021/2022, cu transferarea unei parti din costuri in perioada calda 2022.
- Obligativitatea indicarii marjei comerciale medii practicate de furnizori in contracte si pe facturi,
- Separarea activitatii de trading de cea de furnizare, sub aspectul actionariatului, contabilitatii si managementului,
- Supraimpozitarea supraprofiturilor furnizorilor,
- Obligativitatea realizarii de catre ANRE, Operatorii Bursieri de rapoarte saptamanale si lunare, publicate pâna cel mai tarziu a 3 zi din saptamâna urmatoare si a 5 zi din luna urmatoare privind preturile medii saptamânale/lunare pentru diversele tipuri de produse din energie.
- Suspendarea GRP pentru gaze,
- Infiintarea de urgenta a Entitatii pentru Solutionarea Alternativa a Litigilor, ca entitate care sa aiba atributii legale in medierea conflictelor dintre furnizori si consumatori.
- Introducerea unor actiuni de reglementare a pietei pentru o perioada determinata (gaze, energie electrica) conform Legii 21/1996 cu toate modificarile ulterioare, care prevede:
Art. 4 (3)
In imprejurari exceptionale, precum: situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si disfunctionalitate evidenta a pietei, Guvernul poate dispune masuri cu caracter temporar pentru combaterea cresterii excesive a preturilor sau chiar blocarea acestora.
Asemenea masuri pot fi adoptate prin hotarâre pentru o perioada de 6
luni, care poate fi prelungita succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât
timp persista imprejurarile care au determinat adoptarea respectivei hotarâri.
Astfel, consider ca in baza alin 3, art 4 din Legea 21/1996 se poate modifica legea 123/2012 in care sa se prevada ca la dezechilibre majore preconizate intre cere si oferta, se vor aplica urmatoarele masuri:
- “Cap la pret final” pentru fiecare furnizor, cu plafonarea profitului furnizorului si mecanism de recuperare costuri,
- Suspendarea temporara a exporturilor,
- Introducerea cosului de import astfel incât cantitatile de energie (gaze si energie electrica) importate sa fie distribuite in mod unitar la nivelul tuturor consumatorilor
- Plafonarea pretului producatorilor pentru energia/gazele nevândute
- Masuri de acoperire a cererii de gaze, energie electrica etc. in iarna urmatoare: Definirea conceptului de Societate de Securitate Energetica Strategica, cu scopul de achizitionare de gaze/energie electrica pentru acoperirea eventualelor crize energetice,
Având in vedere ca ne indreptam catre o lipsa acuta a gazelor si a energiei electrice in perioada rece, consideram ca se impune activarea art 24 si art 176 din legea energiei si a gazelor pentru derularea de urgenta a unui plan de masuri (In cazul unor situatii neasteptate de criza pe piata de energie/gaze si in cazul in care este amenintata siguranta fizica ori securitatea persoanelor, a aparatelor sau a instalatiilor ori integritatea sistemului, operatorul de transport si de sistem propune ANRE si ministerului de resort adoptarea unor masuri de siguranta) care sa cuprinda:
- Masuri de acoperire a cererii de gaze, energie electrica etc. in iarna urmatoare: activarea imediata a societatilor de Securitate Energetica Strategica, pentru a achizitiona gaze inca disponibile care ar putea preveni criza energetica din iarna urmatoare,
- Rationalizarea temporara a gazelor extrase din depozitele de inmagazinare si a apei uzinate din lacurile de acumulare,
- Elaborarea unor proceduri detaliate privind sistare partiala sau totala a alimentarii cu gaze/energie electrica a consumatorilor, in caz de deficit si stabilirea masurilor compensatorii pentru acesti consumatori.
Stoparea haousului de pe piata de energie si prevenirea unui colaps in energie, presupune declansarea Starii de Alerta Energetica si pregatirea operatorilor si consumatorilor pentru orice situatie posibila.
Prof. Dumitru Chisalita
Presedintele Asociatiei Energia Inteligenta