0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
Mai bine pentru consumatori, mai complicat pentru furnizori
Comisia Europeana reimpacheteaza masurile de sprijin pentru trecerea industriei catre energia verde cu ajutoare de stat
Bulgaria, țară dependentă total de importul de gaze, își consolidează poziția pe piața balcanică
Afacerile E-acumulatori cresc puternic pe fondul cererii de sisteme fotovoltaice
ANRE a aprobat spre decontare pentru furnizorii de energie si gaze peste 10 miliarde de lei
Semn bun, companiile romanesti de servicii energetice incep sa prinda contracte
Romgaz se comformeaza, daca- I ordin cu placere !
Grecii de la PPC se grabesc sa preia Enel Romania
Peste 1.300 MWh economisiti de institutii si companii in 2022, cu ajutorul solutiilor de iluminat inteligent ale Enel
Consumul de energie electrica in cadere libera in primele 11 luni din 2022

Parlamentul a preluat guvernarea, iar competitia pentru cine e primul care pune frana pretului la utilitati a trecut de la mita in ulei, faina si mici la factura de energie si gaze

Posted On 18 octombrie 2021
By : Redactia
Comment: 0
Tag: certificate verzi, compensare facturi energie si gaze, consumatori casnici, profit companii din energie, profit furnizori, taxa de cogenerare, TVA energie

Din momentul in care guvernul Catu a fost demis prin motiune de cenzura s-a declansat o adevarata cursa intre parlamentari, indiferent de culoarea politica, pentru a arata ca grija fata de populatie este una maxima. Vine iarna care ne gaseste cu nadragii in vine din cauza cresterii galopante a pretului la energie si gaze, motiv pentru care Parlamentul si-a propus sa-si arate solidaritatea cu consumatorul roman. De vreo cateva zile curg din toate directiile propunerile pentru compensarea pretului, pentru ajutoare, pentru stoparea profiturilor companiilor din energie, pentru amanarea la plata a facturilor, reducerea TVA, a accizelor, eliminarea taxei de cogenerare, a certificatelor verzi etc. Toate aceste masuri propuse, unele chiar adoptate, au menirea de a arunca in aer intreaga piata de energie si gaze mai abitir decat a facut-o Ordonanta de urgenta 114 si celelalte acte normative din vremea stapanirii Dragnea.

Nimeni dintre specialistii din piata de energie nu este consultat. Nimeni nu se intreaba ce efecte secundare pot avea asemenea decizii populiste in conditiile in care pentru Romania nu atat pretul utilitatilor este vital, cat mai ales aprovizionarea cu materiile prime si functionarea in siguranta a sistemului energetic national. Sa dam la toti, chiar daca nu avem de unde. Ceea ce se intampla in zilele acestea in Senat, unde se voteaza pe banda masuri de asa zisa protective a consumatorilor de energie si gaze din Romania este ceva de noaptea mintii. Din nefericire nimeni nu poate sa puna stavila populismului parlamentar pentru ca Romania nu mai are govern. Si nu va avea inca cateva luni de aici incolo. In schimb, toata suflarea politica se pregateste pentru alegeri anticipate. Uleiul, faina si micii care reprezentau ani la rand mita electorala au fost inlocuiti de energia electrica si gazele naturale.

Paradoxal, problema utilitatilor este primordiala nu numai pentru Romania ci pentru toate tarile europene. Dar, la modul cum este tratata in tara noastra nu se mai intampla pe nicaieri. O sa revenim asupra acestui dezmat din momentul in care el va prinde conturul final. Pana atunci va propunem a reflectare obiectiva a cee ace ar trebui, sau ar putea fi facut, din partea unor specialisti pe care nu-I asculta insa nimeni. Iata ce spune, spre exemplu, Dumitru Chisalita, presedintele Asociatiei Energie Inteligenta, intr-o scrisoare adresata autoritatilor romane:

Solutii in doi pasi pentru inlaturarea unui eventual colaps energetic.

 

Domnule Presedinte Klaus Iohannis

Domnule Prim Ministru Florin Câtu

Doamna Presedinte al Senatului Anca Dragu

Domnule Vicepresedinte al Camerei Deputatilor Florin Roman

 

Criza energetica generata de unele cauze vizibile si de alte cauze invizibile, a trecut intr-un nou stadiu acela de haos energetic si se indreapta spre o alta faza, acea de colaps energetic.

România a risipit timpul in care putea sa vina cu masuri progressive, care sa contracareze cauzele care determinau cresterea pretului (masuri fiscale, administrative, legislative, compensatorii etc.), fapt ce ar fi gasit România, in alt moment din punct de vedere al impactului pretului energiei asupra consumatorilor.

Când ne confruntam cu cresteri de 10 – 20% a pretului la nivel de câteva zile, nu mai putem vorbi de o piata libera pe deplin functionala, iar doar masuri precum reducerea TVA sau compensarea unei parti din facturi probabil nu vor mai fi suficiente pentru toata perioada rece 2021/2022.

Ne indreptam evident spre o piata tot mai disfunctionala a energiei, cu un dezechilibru care va fi tot mai mare intre cerere si oferta, pe masura ce iarna se instaleaza, iar aceasta situatie impune o alta abordare, decât ce se putea aplica in vara, asa cum a cerut Asociatia Energia Inteligenta in scrisoarea deschisa adresata autoritatilor in urma cu 3 luni

Consideram necesara abordarea problemei energetice printr-un Plan de Urgenta Energetica, in doi pasi:

  1. Pasul 1 Diminuarea poverilor fiscale din facturile de energie si gaze, regândirea masurilor administrative din piata si actiuni compensatorii, ar fi masurile care ar urma sa se aplice in prima faza si care ar putea genera o reducere a facturilor la toti consumatorii cu pâna la 35%.
  2. Pasul 2 Introducerea unor actiuni de reglementare a pietei pentru o perioada determinata, care se vor aplica doar in conditiile in care masurile Pasului 1 nu vor mai fi suficiente si impactul preturilor asupra consumatorului va continua sa creasca, masura care este estimata ca ar genera o reducere a pretului la toti consumatorii cu pâna la 40%.

Astfel, consideram necesara:

  1. Modificarea Legii 123/2012 pentru imbunatatirea functionarii pietei de gaze si modificarea prevederilor Codului Fiscal pentru:
  • Reducerea TVA, a accizelor si a taxelor din factura la energie si gaze,
  • Aplatizarea curbei platilor gazelor si energiei electrice in sezonul rece 2021/2022, cu transferarea unei parti din costuri in perioada calda 2022.
  • Obligativitatea indicarii marjei comerciale medii practicate de furnizori in contracte si pe facturi,
  • Separarea activitatii de trading de cea de furnizare, sub aspectul actionariatului, contabilitatii si managementului,
  • Supraimpozitarea supraprofiturilor furnizorilor,
  • Obligativitatea realizarii de catre ANRE, Operatorii Bursieri de rapoarte saptamanale si lunare, publicate pâna cel mai tarziu a 3 zi din saptamâna urmatoare si a 5 zi din luna urmatoare privind preturile medii saptamânale/lunare pentru diversele tipuri de produse din energie.
  • Suspendarea GRP pentru gaze,
  • Infiintarea de urgenta a Entitatii pentru Solutionarea Alternativa a Litigilor, ca entitate care sa aiba atributii legale in medierea conflictelor dintre furnizori si consumatori.
  1. Introducerea unor actiuni de reglementare a pietei pentru o perioada determinata (gaze, energie electrica) conform Legii 21/1996 cu toate modificarile ulterioare, care prevede:

Art. 4 (3)

In imprejurari exceptionale, precum: situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si disfunctionalitate evidenta a pietei, Guvernul poate dispune masuri cu caracter temporar pentru combaterea cresterii excesive a preturilor sau chiar blocarea acestora.

Asemenea masuri pot fi adoptate prin hotarâre pentru o perioada de 6
luni, care poate fi prelungita succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât
timp persista imprejurarile care au determinat adoptarea respectivei hotarâri.

Astfel, consider ca in baza alin 3, art 4 din Legea 21/1996 se poate modifica legea 123/2012 in care sa se prevada ca la dezechilibre majore preconizate intre cere si oferta, se vor aplica urmatoarele masuri:

  • “Cap la pret final” pentru fiecare furnizor, cu plafonarea profitului furnizorului si mecanism de recuperare costuri,
  • Suspendarea temporara a exporturilor,
  • Introducerea cosului de import astfel incât cantitatile de energie (gaze si energie electrica) importate sa fie distribuite in mod unitar la nivelul tuturor consumatorilor
  • Plafonarea pretului producatorilor pentru energia/gazele nevândute
  • Masuri de acoperire a cererii de gaze, energie electrica etc. in iarna urmatoare: Definirea conceptului de Societate de Securitate Energetica Strategica, cu scopul de achizitionare de gaze/energie electrica pentru acoperirea eventualelor crize energetice,

Având in vedere ca ne indreptam catre o lipsa acuta a gazelor si a energiei electrice in perioada rece, consideram ca se impune activarea art 24 si art 176 din legea energiei si a gazelor pentru derularea de urgenta a unui plan de masuri (In cazul unor situatii neasteptate de criza pe piata de energie/gaze si in cazul in care este amenintata siguranta fizica ori securitatea persoanelor, a aparatelor sau a instalatiilor ori integritatea sistemului, operatorul de transport si de sistem propune ANRE si ministerului de resort adoptarea unor masuri de siguranta) care sa cuprinda:

  • Masuri de acoperire a cererii de gaze, energie electrica etc. in iarna urmatoare: activarea imediata a societatilor de Securitate Energetica Strategica, pentru a achizitiona gaze inca disponibile care ar putea preveni criza energetica din iarna urmatoare,
  • Rationalizarea temporara a gazelor extrase din depozitele de inmagazinare si a apei uzinate din lacurile de acumulare,
  • Elaborarea unor proceduri detaliate privind sistare partiala sau totala a alimentarii cu gaze/energie electrica a consumatorilor, in caz de deficit si stabilirea masurilor compensatorii pentru acesti consumatori.

Stoparea haousului de pe piata de energie si prevenirea unui colaps in energie, presupune declansarea Starii de Alerta Energetica si pregatirea operatorilor si consumatorilor pentru orice situatie posibila.

Prof. Dumitru Chisalita

Presedintele Asociatiei Energia Inteligenta

 

Despre autor
  • google-share
Previous Story

Dupa controlul ANAF, Getica 95 a mai depasit un obstacol pentru iesirea din insolventa

Next Story

In apararea pietelor

Articole pe aceeasi tema

Hidroelectrica isi rasfata clientii si in 2023

Posted On 30 decembrie 2022
, By Redactia
0

Important: S-a modificat ghidul prosumatorului cu o capacitate de cel mult KW pe loc de consum

Posted On 15 noiembrie 2022
, By Redactia

In viziunea Concurentei, solutia pentru preturile mari la energie este taxarea producatorilor

Posted On 12 mai 2022
, By Redactia

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RECENT

POPULAR

COMMENTS

Mai bine pentru consumatori, mai complicat pentru furnizori

Posted On 5 februarie 2023

Dezbatare ”Energia în spatele scenei” 2022 – 2023, Anii crizei sau anii evoluției în domeniul energetic? Criza energetică și soluțiile momentului

Posted On 3 februarie 2023

Minune: Elcen a iesit din insolventa, urmeaza mari proiecte de investitii

Posted On 2 februarie 2023

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

Posted On 23 aprilie 2012

Chiritoiu, de mult ar fi trebuit "rotit"...

Posted On 20 ianuarie 2023

ERATA...am gresit: corect este...

Posted On 11 ianuarie 2023

dl. Ciprian, multumesc pt....

Posted On 10 ianuarie 2023

Publicitate

autocitiri.ro







PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Finanțarea pentru investiții în eficiența energetică generată de sistemele fotovoltaice pot ajunge până la suma de 500.000 de euro

Reglementare ANRE: consumatorii care se racordează la rețeaua electrică își pot achiziționa echipamentele pe cont propriu, ulterior distribuitorul va achita contravaloarea lor

Cum se facturează consumul de energie începând cu 1 ianuarie 2023. Se ia în calcul consumul de energie electrică realizat în luna pentru care se efectuează facturarea.

Răspunsuri pentru cele mai frecvente întrebări despre facturile la energie și autocitiri

Material informativ ACUE Cum poate varia prețul plafonat al energiei electrice în funcție de consumul tău lunar

Video

Gala aniversara 10 ani de Energy Center - 10 iunie 2021

Dumitru Chisăliță, Asociația Energia Inteligentă: Racordarea gratuită la gaze se face fără studiu de impact. Care sunt riscurile

Alexandru Moldovan, Redactor sef Energy-Center: Datorez colegilor mei de presa multe din lucrurile pe care le stiu astazi

Gala Premiilor Energy-Center.ro, editia a III-a

Ce solutii avem pentru eliminarea efectelor OUG 114?

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.