Ce e mai toxic in Ordonanta 114: taxa de 2% pe cifra de afaceri sau plafonarea pretului le energie electrica si gaze naturale ?
Dupa negocierile lansate de Calin Popescu Tariceanu, cu reprezentantii companiilor din domeniul energiei electrice si gazelor naturale, a aparut ideea ca taxa de 2% pe cifra de afaceri sa fie redusa (oricum, aceasta a crescut de 20 de ori, de la nivelul de 0,1%) sau chiar sa fie eliminata. Nu stim daca s-a discutat prea mult si despre efectele plafonarii pretului la energie si gaze, cert este ca inclusiv in intalnirile care au urmat taxa perceputa de catre ANRE a fost subiectul principal.
Revenind la intrebarea noastra “Ce e mai toxic in Ordonanta 114: taxa de 2% pe cifra de afaceri sau plafonarea pretului le energie electrica si gaze naturale”, la o prima constatare am putea spune ca si una si alta in aceeasi masura. In realitate nu este asa, caci analizand cum se pozitioneaza companiile pe lantul producator, transportator, distribuitor, furnizor/trader, constatam ca pentru unii taxa pe cifra de afaceri conteaza mai putin, in timp ce pentru altii plafonarea pretului la consumatorul final are efecte catastrofale. Din punctual nostru de vedere, impunerea unui prêt reglementat, obligatia unor producatori de a vinde energia electrica intr-un cos stabilit de catre ANRE este cea mai nociva.In primul rand pentru ca distorsioneaza total bruma de piata libera pe care am construit-o si, in al doile rand, pentru ca de acest aspect ar putea sa se lege si Comisia Europeana in cazul unui eventual infrigment. Consecintele sunt insa mult mai multe
De la aceste probleme au aparut si disensiunile intre cei care negociaza cu autoritatile modificarea unor prevederi din ordonanta 114. Chiar daca nu s-a spus direct, punctele de vedere invocate de catre actorii pietelor de energie si gaze sunt din ce in ce mai divergente. Un motiv suficient de puternic pentru guvern sa isi impuna vointa chiar si dupa negocieri repetate. Incercam sa atragem atentia ca nu exista in momentul de fata un punct de vedere comun al companiilor din energie si gaze, iar guvernul speculeaza la maxim acest lucru. Mai grav este faptul ca in conditiile in care fiecare incearca sa-si joace cartea cat mai bine, adica in avantajul propriu, legiuitorul (in speta normele elaborate de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei) sunt din ce in ce mai partinitoare. S-a spus ca se creeaza conditiile propice pentru aparitia baietilor destepti, mai bine zis reaparitia acestora, atat pe segmental de energie electrica cat si pentru cel de gaze naturale. De asemenea, in ciuda faptului ca in aparenta toate companiile pierd in urma aplicarii taxei de 2% pe cifra de afaceri, in realitate nu este asa.
In consecinta, din momentul in care vom avea o forma finala a OG 114 (dupa negocieri si dezbaterile din Parlament) ne vom putea pronunta individual asupra efectelor acesteia. Important este faptul ca “dezbina si stapaneste” functioneaza perfect pentru partea reprezentata de autoritati. Din pacate, actorii pietei de energie si gaze nu vad acest lucru. O sa explicam pe larg.