A trecut iarna, nu si problema incalzirii in RomaniaWinter Is Over, Romania’s Heating Problem Is Not
Eforturile sustinute ale autoritatilor in privinta stoparii cresterii accelerate a preturilor la gaze si curent au lasat intr-un con de umbra domeniul cogenerarii, respectiv al incalzirii populatiei in perioada sezonului rece. Asta nu inseamna ca acest subiect de interes pentru cateva milioane de familii a fost abandonat. Dimpotriva, se cauta solutii, dar haosul care a domnit in ultimii ani in sistemul de cogenerare este greu de deslusit acum. Cu atat mai greu se pot da solutii, astfel incat Romania sa beneficieze de avantajele oferite de catre Comisia Europeana pentru sistemul de cogenerare. Prezentam in randurile de mai jos punctul de vedere al unui specialist in domeniu, domnul Tudor Popescu, care de ani de zile militeaza pentru reabilitarea sistemului centralizat de incalzire in orasele tarii, de data asa marea noutate fiind legata inclusiv de utilizarea resurselor neconventionale.
Tudor Popescu
Punctul 7: Abordarea strategica a statului in privinta incalzirii populatiei
Solutia incalzirii populatiei este universal cunoscuta ca rezultat al experientei oraselor termoficate din majoritatea tarilor avansate.
Orasul se incalzeste centralizat prin valorificarea integrala a deseurilor menajere combustibile, completatacu energia captata solar si, in final, ajustata cu energia din gaze naturale. (Bucurestiul are o astfel de strategie (cu finantare sustenabila) eleborata in 2010 , platita cu 450 mii euro si abandonata in favoarea unei alte strategii care concluzioneaza necestitatea unei investitii globale de 5 mld euro – solutia comoda intrucat bani nu exista)
Termoficarea se bazeaza pe producerea in cogenerare a energiilor electrica si termica rezultand pe ansamblu o economie de 30% din combustibilul utilizat . In conditiile aplicarii formulei de mai sus rezulta o economie in consumul de gaze pe plan national … SUPERIOARA IMPORTULUI DE GAZE DIN PREZENT.
Termoficarea din Romania este partial distrusa si blocata in dezvoltare de lipsa de interes a ANRE – institutie creata in 1996 similar constructiei recente a ASF. Politizarea excesiva a functiilor bine platite a eliminat din sistem specialistii , reglementarile ANRE fiind elaborate in consecinta .
In sectorul termoficare ANRE a emis in 2005 ORDINUL 24, in care a reglementat: Consumul de combustibil aferent energiei termice livrate din grupuri de cogenerare se determina considerand un consum specific de combustibil, de 1,1 MWh/MWh.
Articolul de mai sus a pus bazele distrugerii sistemului de termoficare intrucat regementatorul nu cunostea definitia cogenerarii si in consecinta nu a distribuit economia de combustibil in mod real.
Ulterior, la presiunea consumatorilor, prin ORDINUL 57/2008 ANRE a modificat textul de mai sus (Art 33) spre forma : Consumul de combustibil aferent energiei termice sub forma de apa fierbinte si/sau abur livrata din grupuri de cogenerare se determina considerand un consum specific de combustibil de 1 MWh/MWh; diferenta de consum pana la consumul total de combustibil se considera aferent energiei electrice livrate din grupuri de cogenerare;
Calea pierderilor
Distributia de mai sus a mentinut in fond aceeasi repartizare gresita a cheltuielilor realizate de CET-uri in proportie de aprox. 50% pentru fiecare energie livrata, energia termica fiind astfel incarcata cu costuri aberante de genul celor pentru revizii de statii electrice de sute de kilovolti. Pe aceasta cale s-a realizat un tarif exagerat penru energia termica. Se observa ca la un consum de energie primara reglementat la 100%- consum energie primara / unitatea de produs energie termica utila – pierderile pe transport si distributie precum si cele pentru furnizare nu au putut fi acoperite de economia de combustibil a cogenerarii asa cum a fost prevazuta in proiectele de termoficare .
Aceasta este calea pierderii in derizoriu a rezultatelor investitiei de la CET-VEST in ciclul mixt pentru termoficare – formula la nivel de performata maxima cunoscuta tehnic azi. Eficienta ciclului mixt nu a putut fi generalizata in ROMANIA din cauza reglamentarilor gresite.
Mai mentionez ca desi LEGEA ENERGIEI 13/2007 avea un articol impus de Aquis, articol care interzicea transferul costurilor intre cele doua energii , datorita „smecheriei” prin care pentru acest articol nu au fost prevazute sanctiuni … articolul a fost incalcat constant :
Art. 82. – Operatorii economici care produc combinat energie electrica si termica si care comercializeaza cel putin una dintre ele vor repartiza costurile între cele doua forme de energie, potrivit reglementarilor aprobate de autoritatea competenta, fiind interzisa subventionarea încrucisata între cele doua forme de energie.
In consecinta tariful exagerat rezultat a generat apartia subventiiolor alocate de primarii. Pe aceasta cale a fost deschis accesul spre banul public majorat constant pe baza “costurilor justificate“: o negociere, functie de argumente, intre producatori si ANRE .
Consecinta acestor masuri se traduce prin: deteriorarea termoficarii, distrugerea insatalatiilor, debransarea consumatorilor si, in final, cresterea consumului de gaze naturale implicit cresterea dependentei de gazele de import. S-a constatat, de asemenea, cresterea inacceptabila a emisiilor de dioxid de carbonpe cosurile centralelor de apartament. Asa s-a nascut si dependenta excesiva a consumatorilor casnici de continuitatea alimentarii cu gaze naturale, combustibil folosit de catre acestia aproape exclusiv pentru incalzire.
De la eroare la cogenerare de inalta eficienta
In 2004 CE a emis DIRECTIVA 8 privind cogenerarea . In aceasta directiva a fost definita cogenerarea de inalta eficienta ca fiind activitatea unei instalatii a carui randament energetic global este superior cifrei 75. ANRE, din incompetenta, nestiind definitia si determinarea randamentului global energetic a introdus in circuit formula de acceptare a investitiilor noi care trebuiesc raportate la eficienta maxima obtinuta pe plan european. Acest amanunt a scos in afara conceptiei de eficienta aproape toate instalatiile romanesti confirmand sintagma „mormanul de fier vechi”. Ulterior, constatandu-si eroarea ANRE a emis DECIZIA 3101/2010 (sase ani mai tarziu) prin care recunoaste pentru toate unitatile de termoficare urbana din Romania : CAPACITATE DE COGENERARE DE INALTA EFICIENTA .
In 2012 constatnd lipsa constanta a unor progrese in domeniu, Parlamentul a corectat OUG13/2008 (ordonata emisa de guvernul Boc cu patru ani mai devreme pentru modificari in serviciul public de canalizari urbane) cu elemente legate de termoficarea urbana. Astfel, Parlamentul a emis LEGEA 204 /2012 prin care reglementarea termoficarii intre iesirea din termocentrala si intrarea in condominii a fost extrasa din competenta ANRSC si trecuta in competenta ANRE. Pentru insusirea noilor activitati parlamentul a acordat ANRE un interval de un an. In intervalul acordat de Parlament, ANRE nu a intreprins nicio actiune, fiind incapabil sa preia sarcina data azi la sase luni de la expirarea intervalului dat . In acest timp directia de resort din ANRSC s-a dezintegrat .
Anexam prezentei un program de reabilitare a termoficarii in ROMANIA
SOLUTIA INCALZIRII POPULATIEI : REABILITAREA INCALZIRII CENTRALIZATE PROGRAM DE REABILITARE
The sustained efforts of Romanian authorities to curb the ever-faster surge of the gas and electricity prices shifted focus out of the cogeneration sector and the district heating. This important matter for several millions of households, however, has not been consigned to oblivion. Quite the contrary – solutions are sought; but the chaos that reigned over the last years in the cogeneration is not easily understandable now. It is even more difficult to provide solutions to it, if Romania is to benefit from the European Commission’ support to cogeneration. Below we host the point of view of an expert in this matter, Mr. Tudor Popescu, who has fought since many years for the rehabilitation of district heating in Romanian cities. The new issue now is related to the use of unconventional sources.
Tudor Popescu
Punctul 7: Abordarea strategica a statului in privinta incalzirii populatiei
Solutia incalzirii populatiei este universal cunoscuta ca rezultat al experientei oraselor termoficate din majoritatea tarilor avansate.
Orasul se incalzeste centralizat prin valorificarea integrala a deseurilor menajere combustibile, completatacu energia captata solar si, in final, ajustata cu energia din gaze naturale. (Bucurestiul are o astfel de strategie (cu finantare sustenabila) eleborata in 2010 , platita cu 450 mii euro si abandonata in favoarea unei alte strategii care concluzioneaza necestitatea unei investitii globale de 5 mld euro – solutia comoda intrucat bani nu exista)
Termoficarea se bazeaza pe producerea in cogenerare a energiilor electrica si termica rezultand pe ansamblu o economie de 30% din combustibilul utilizat . In conditiile aplicarii formulei de mai sus rezulta o economie in consumul de gaze pe plan national … SUPERIOARA IMPORTULUI DE GAZE DIN PREZENT.
Termoficarea din Romania este partial distrusa si blocata in dezvoltare de lipsa de interes a ANRE – institutie creata in 1996 similar constructiei recente a ASF. Politizarea excesiva a functiilor bine platite a eliminat din sistem specialistii , reglementarile ANRE fiind elaborate in consecinta .
In sectorul termoficare ANRE a emis in 2005 ORDINUL 24, in care a reglementat: Consumul de combustibil aferent energiei termice livrate din grupuri de cogenerare se determina considerand un consum specific de combustibil, de 1,1 MWh/MWh.
Articolul de mai sus a pus bazele distrugerii sistemului de termoficare intrucat regementatorul nu cunostea definitia cogenerarii si in consecinta nu a distribuit economia de combustibil in mod real.
Ulterior, la presiunea consumatorilor, prin ORDINUL 57/2008 ANRE a modificat textul de mai sus (Art 33) spre forma : Consumul de combustibil aferent energiei termice sub forma de apa fierbinte si/sau abur livrata din grupuri de cogenerare se determina considerand un consum specific de combustibil de 1 MWh/MWh; diferenta de consum pana la consumul total de combustibil se considera aferent energiei electrice livrate din grupuri de cogenerare;
Calea pierderilor
Distributia de mai sus a mentinut in fond aceeasi repartizare gresita a cheltuielilor realizate de CET-uri in proportie de aprox. 50% pentru fiecare energie livrata, energia termica fiind astfel incarcata cu costuri aberante de genul celor pentru revizii de statii electrice de sute de kilovolti. Pe aceasta cale s-a realizat un tarif exagerat penru energia termica. Se observa ca la un consum de energie primara reglementat la 100%- consum energie primara / unitatea de produs energie termica utila – pierderile pe transport si distributie precum si cele pentru furnizare nu au putut fi acoperite de economia de combustibil a cogenerarii asa cum a fost prevazuta in proiectele de termoficare .
Aceasta este calea pierderii in derizoriu a rezultatelor investitiei de la CET-VEST in ciclul mixt pentru termoficare – formula la nivel de performata maxima cunoscuta tehnic azi. Eficienta ciclului mixt nu a putut fi generalizata in ROMANIA din cauza reglamentarilor gresite.
Mai mentionez ca desi LEGEA ENERGIEI 13/2007 avea un articol impus de Aquis, articol care interzicea transferul costurilor intre cele doua energii , datorita „smecheriei” prin care pentru acest articol nu au fost prevazute sanctiuni … articolul a fost incalcat constant :
Art. 82. – Operatorii economici care produc combinat energie electrica si termica si care comercializeaza cel putin una dintre ele vor repartiza costurile între cele doua forme de energie, potrivit reglementarilor aprobate de autoritatea competenta, fiind interzisa subventionarea încrucisata între cele doua forme de energie.
In consecinta tariful exagerat rezultat a generat apartia subventiiolor alocate de primarii. Pe aceasta cale a fost deschis accesul spre banul public majorat constant pe baza “costurilor justificate“: o negociere, functie de argumente, intre producatori si ANRE .
Consecinta acestor masuri se traduce prin: deteriorarea termoficarii, distrugerea insatalatiilor, debransarea consumatorilor si, in final, cresterea consumului de gaze naturale implicit cresterea dependentei de gazele de import. S-a constatat, de asemenea, cresterea inacceptabila a emisiilor de dioxid de carbonpe cosurile centralelor de apartament. Asa s-a nascut si dependenta excesiva a consumatorilor casnici de continuitatea alimentarii cu gaze naturale, combustibil folosit de catre acestia aproape exclusiv pentru incalzire.
De la eroare la cogenerare de inalta eficienta
In 2004 CE a emis DIRECTIVA 8 privind cogenerarea . In aceasta directiva a fost definita cogenerarea de inalta eficienta ca fiind activitatea unei instalatii a carui randament energetic global este superior cifrei 75. ANRE, din incompetenta, nestiind definitia si determinarea randamentului global energetic a introdus in circuit formula de acceptare a investitiilor noi care trebuiesc raportate la eficienta maxima obtinuta pe plan european. Acest amanunt a scos in afara conceptiei de eficienta aproape toate instalatiile romanesti confirmand sintagma „mormanul de fier vechi”. Ulterior, constatandu-si eroarea ANRE a emis DECIZIA 3101/2010 (sase ani mai tarziu) prin care recunoaste pentru toate unitatile de termoficare urbana din Romania : CAPACITATE DE COGENERARE DE INALTA EFICIENTA .
In 2012 constatnd lipsa constanta a unor progrese in domeniu, Parlamentul a corectat OUG13/2008 (ordonata emisa de guvernul Boc cu patru ani mai devreme pentru modificari in serviciul public de canalizari urbane) cu elemente legate de termoficarea urbana. Astfel, Parlamentul a emis LEGEA 204 /2012 prin care reglementarea termoficarii intre iesirea din termocentrala si intrarea in condominii a fost extrasa din competenta ANRSC si trecuta in competenta ANRE. Pentru insusirea noilor activitati parlamentul a acordat ANRE un interval de un an. In intervalul acordat de Parlament, ANRE nu a intreprins nicio actiune, fiind incapabil sa preia sarcina data azi la sase luni de la expirarea intervalului dat . In acest timp directia de resort din ANRSC s-a dezintegrat .
Anexam prezentei un program de reabilitare a termoficarii in ROMANIA
SOLUTIA INCALZIRII POPULATIEI : REABILITAREA INCALZIRII CENTRALIZATE PROGRAM DE REABILITARE