Sistemul energetic a avut cateva zile de repaus inaintea unei noi confruntari cu iarna: se justifica interzicerea exportului ?
Pare din ce in ce mai complicat sa explicam deciziile de ultima ora ale Ministerului Energiei privind o posibila interzicere a exporturilor de energie electrica, sau teama unei imininente crize inspre care se poate indrepta sistemul energetic romanesc in cazul in care gerul pune din nou stapanire pe tara pentru mai mult de trei-patru zile. Povestea cu stocurile de carbune este si ea confuza, iar trecerea unor centrale de la functionarea cu gaze la functionarea pe pacura implica multe necunoscute. Cert este ca de cateva zile, Hidroelectrica detine pozitia de varf in generarea de energie electrica, in ciuda faptului ca Dunarea este la cote minime de hidraulicitate, iar lacurile de acumulare au coborat rezerva sub 60% (cota de siguranta). Pe fondul precipitatiilor cazute in ultima vreme, probabil, Hidroelectrica nu-si face probleme cu refacerea rezervei de apa din lacuri. Cu Dunarea este insa altceva, dat fiind faptul ca Portile de Fier contribuie cu circa 40% la intreaga capacitate de generare a Hidroelectrica. Sa ne intoarcem insa la export.
In toata luna ianuarie, Romania a fost un exportator net de energie electrica, cu foarte mici exceptii fiind in pozitia de a mai si importa. Pretul energiei produse in Romania, precum si lipsa capacitatilor de stocare au facut ca aproape zilnic peste 1000 de MW sa treaca granita. Fie spre Bulgaria si, probabil, mai departe in Turcia, fie spre Ungaria sau Serbia, tari cu deficit de energie dar si cu preturi extrem de ridicate in aceasta perioada. Daca ne uitam la orele de varf de consum din ultimele zile constatam ca productia la noi nu a mai depasit nivelul de 10.000 de MW, iar consumul s-a situat sub 9000 de MW, ramanand o disponibilitatea de export de circa 1000 de MW (uneori si mai mult). Intrebarea este daca exportam pentru ca exista contracte ale traderilor cu parteneri externi, sau exportam un surplus pe care nu putem sa-l stocam, astfel incat pe varf de consum sa beneficiem de acesta. Nu avem inca un raspuns la aceasta intrebare si tocmai din acest motiv decizia guvernului de a interzice exportul de energie electrica ca preventie pentru o eventuala situatie de criza ridica niste semne de intrebare. Practic, indiferent de fluctuatiile temperaturii, consumul nu are cum sa depaseasca nivelul de 10.000 de MW. Productia poate suporta un maxim de 11.500-12.000 de MW, daca nu apar probleme de natura tehnica in sistem.
Marea necunoscuta ramane insa energia regenerabila, produsa in special din vant. Cand aceasta urca la mai mult decat productia celor doua reactoare nucleare de la Cernavoda, ceilalti producatori isi pot lua un moment de respiro. Daca insa, eolienele stau mai mult de 3-4 zile problemele se complica extrem. Celelalte capacitati de generare nu mai pot face fata consumului oricat de mult am incerca noi sa le tinem in viata. Evident, in acest context se pune intrebarea amintita mai sus: se justifica interzicerea exporturilor? Si da si nu. Atata vreme cat nu suntem oficial in fata unei stari de salvgardare sau de criza iminenta, orice amestec al statului in businessul cu energie electrica este periculos. Exista rezervari de capacitate, exista contracte in derulare, iar o decizie negandita bine a statului roman poate sa produca pierderi imense unor firme din domeniu. Daca avem pretentia unei piete libere, firesc sa respectam regulile ei si sa tinem seama de efectele unei eventuale interventii din afara pietei. Cinevea trebuie sa mai si despagubeasca.
Exportul de energie electrica are insa mai multe fete. S-a spus adesea ca Romania exporta energie verde (subventionata de catre toti consumatorii), prin intermediul traderilor de energie. Teoretic, nici un trader nu poate exporta direct energie regenerabila, ci trebuie sa aiba un cos format, in sensul in care acest tip de energie nu este produs constant. Dar daca nu exporta traderii? Si totusi, ceva ne da de gandit. Cu anumite exceptii, daca ne uitam la graficul de export de energie electrica, observam ca in foarte multe situatii cantitatea de energie exportata bate cu cantitatea de energie eoliana produsa. Inca odata, precizam ca nu este o constanta, dar se intampla destul de des. Acest lucru ne poate duce cu gandul ca varful de export al energiei poate coincide cu varful de productie de la fermele eoliene si ca implicit exportam energie verde, ieftina. Ar fi bine sa avem niste lamuriri din acest punct de vedere din partea Ministerului Energiei sau al Dispecerului Energetic National, pentru a intelege si cum vine cu problema interzicerii exportului. Complicat, nu-i asa?
Iata ce spune domnul Ion Lungu, presedintele Asociaitie Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER):
“Masura luata de Guvern privind posibilitatea de a se interzice exporturile de energie in situatie de criza este una fireasca, insa, daca se va ajunge aici, decizia trebuie anuntata inainte de a se inchide piata de echilibrare, pentru ca exportatorii sa gaseasca alte solutii de a-si vinde energia.Este un drept al statului roman sa aplice masurile de salvgardare, care implica si acest lucru. Legea da dreptul statului sa aplice aceste masuri, chiar daca ele perturba intr-un fel buna desfasurare a pietei. Insa este dreptul statului, nimeni nu poate sa conteste acest lucru si mi se pare firesc“, precizeaza presedintele AFEER.
Lungu a subliniat ca este extrem de important ca, in momentul in care se va aplica, decizia sa fie anuntata din timp, inainte de inchiderea pietei de echilibrare, pentru ca exportatorii sa aiba timp sa gaseasca alte solutii de a-si vinde energia si sa nu ramana in dezechilibru.
“In urma cu cativa ani a mai fost o situatie de acest gen. Atunci a fost o situatie extrem de neplacuta, pentru ca s-a aplicat masura taierii exportului dupa inchiderea pietei de echilibrare. Ar fi corect sa se anunte inainte, astfel incat furnizorii si cei care fac exporturi sa-si ajusteze pozitiile fie pe piata de echilibrare, fie sa incerce sa gaseasca alte piete, sa nu fie in situatia in care sa faca notificarile privind planurile lor de export si apoi sa nu mai poata face acel export. Acesta ar fi un lucru esential“, a sustinut Lungu intr-o declaratie pentru agentia de presa Agerpres.
Potrivit acestuia, hotararea luata de Guvern este una preventiva si nu presupune neaparat ca se va ajunge aici.”Este bine ca se stie din timp despre aceasta posibilitate, insa, in momentul in care se va aplica, sa fie aplicata exact asa cum cer regulile, inaintea inchiderii pietei de echilibrare“, a mai spus presedintele Asociatiei Furnizorilor.
Guvernul a aprobat, in sedinta de joi, o Hotarare care prevede, printre altele, ca pot fi interzise exporturile de energie electrica in situatii de criza. Alte masuri prevad trecerea centralelor pe combustibil alternativ (pacura), dar si limitarea aprovizionarii cu energie pentru unii consumatori industriali.
Hotararea este o masura preventiva si temporara care poate fi aplicata doar in conditiile aparitiei unei situatii de criza pe piata de energie in perioada urmatoare (16 ianuarie — 15 februarie 2017) si doar daca este amenintata siguranta populatiei ori a Sistemului Electroenergetic, se arata intr-un comunicat al Ministerului Energiei.
“Experienta ultimei perioade cu consumuri istorice de gaze naturale si energie electrica ne obliga sa nu trecem usor peste acest episod si sa gandim solutii pentru eventuale situatii similare, poate chiar mai grave. Hotararea de astazi poate fi tradusa intr-un singur fel: nevoia de a avea cadrul legal, la care sa apelam doar atunci cand populatia si integritatea sistemului ar putea fi in pericol. Orice tara care isi respecta populatia pozitioneaza siguranta acesteia inaintea oricarei marje de profit. Adoptarea Hotararii nu inseamna deloc aplicarea imediata a acesteia, ci un plan B la care putem apela in cazul in care situatia o cere”, a declarat Toma Petcu, ministrul Energiei, citat in comunicat.