Vom avea un comparator al preturilor la carburanti, la ce ne foloseste?
Consiliul Concurentei va realiza un comparator al preturilor pentru carburanti, instrument asemanator celui lansat cu succes pentru produse alimentare, in urma cu un an.
Guvernul a aprobat,ieri, Memorandumul privind crearea unui sistem de monitorizare a preturilor pentru carburanti, platforma ce va conduce la transparentizarea pietei pentru consumatori, astfel incât aceștia sa poata alege carburantii auto cu cel mai bun raport pret-calitate.
Creșterea transparentei pentru consumatori ar putea accentua gradul de concurenta pe piata comercializarii cu amanuntul de carburanti auto, cu implicatii benefice asupra pretului carburantilor, dar și asupra calitatii acestora, serviciilor oferite in statiile de distributie a carburantilor etc.
“Pentru realizarea acestei aplicatii trebuie creata o baza de date care sa contina lista tuturor companiilor care comercializeaza carburanti, amplasarea geografica a benzinariilor detinute de fiecare, tipurile de carburanti (benzina şi motorina) comercializate in fiecare benzinarie, preturile la pompa practicate. Ca urmare, intentionam amendarea corespunzatoare a legii concurentei, astfel incât sa se creeze cadrul legal in baza sa putem solicita date și informatii companiilor active pe piata, ceea ce va permite și monitorizarea activa a preturilor practicate de companiile petroliere” a declarat Bogdan Chiritoiu, Preşedintele Consiliului Concurentei.
Urmând exemplul Autoritatii de Concurenta din Germania, Consiliul Concurentei va pemite accesul la baza de date, in anumite conditii, şi a altor dezvoltatori de aplicatii similare, astfel incât consumatorii sa aiba la dispozitie mai multe platforme care vor oferi facilitati diferite.
La inceputul acestui an, Consiliul Concurentei a declanșat o investigatie sectoriala pe piata comercializarii de carburanti auto, având in vedere rigiditatea observata a preturilor la comercializarea cu amanuntul a carburantilor in România. Acest fenomen a fost constatat din evolutia comparativa a preturilor practicate in România şi a mediei preturilor la nivel european, dar și din felul in care au evoluat preturile interne raportat la modificarile cotatiilor internationale la produsele petroliere.
In cadrul acestei investigatii, se analizeaza o gama larga de date şi informatii de la companiile care actioneaza pe aceasta piata inclusiv evolutia preturilor cu amanuntul la carburanti. Ca urmare, companiile trebuie sa transmita Autoritatii date şi informatii referitoare la factorii care influenteaza nivelul preturilor cu amanuntul pentru carburantii auto (benzina și motorina) comercializati in România, dar şi cu privire la alte aspecte, cum ar fi stocurile minime.
Reamintim ca Autoritatea de Concurenta a instrumentat şi a sanctionat doua cazuri de intelegeri de tip cartel pe piata carburantilor (6 companii petroliere au fost sanctionate cu peste 200 milioane euro, Consiliul Concuretei câştigând procesele cu acestea; 3 companii din domeniul comercializarii angro de carburanti au fost amendate cu aproximativ 3,7 milioane euro).
De asemenea, Consiliul Concurentei a elaborat un set de recomandari pentru stimularea concurentei pe piata carburantilor, principalii beneficiari fiind consumatorii finali. In acest context, una din propunerile Consiliului Concurentei era eliminarea barierelor la intrarea pe piata carburantilor, respectiv simplificarea procedurilor de infiintare a statiilor de distributie. In acest fel, ar creşte presiunea concurentiala asupra companiilor active pe aceasta piata.