Benzina nu se scumpeste niciodata, kilometrul e mai scurt
La inceputul lunii ianuarie 2011, premierul Emil declara ca Guvernul poate introduce contramasuri specifice economiei de piata, precum impunerea unor impozite, impotriva producatorilor care cresc rapid si nejustificat pretul carburantilor. El a precizat atunci – pentru postul public de televiziune – ca a solicitat Consiliului Concurentei sa verifice daca exista o situatie de monopol pe piata, cerand Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sa analizeze profitul companiilor din domeniu. Iar, cu Emil Boc s-au “solidarizat” la acel moment – reamintim – deputatul Varujan Pambuccian si vicepresedintele PDL, Gheorghe Flutur, reactiile politicienilor precedand protestele soferilor din mai multe orase ale tarii, care fie au blocat activitatea benzinariilor, fie au platit cu maruntis.
In ianuarie 2012, acelasi prim-ministru, aceeasi situatie – litrul de benzina nu mai costa 5 lei ca in ianuarie 2011, ci 5,4, iar cel de motorina 5,5, in loc de 4,9. Da, numai ca de aceasta data seful guvernului nu se mai “autosesizeaza” precum in anul anterior, cand motorina si benzina se scumpisera de la 4 la 5 lei. Si, implicit, nici Pambuccian sau Flutur n-au alaturi de cine sa se solidarizeze. Ce sa se fi intamplat? Guvernul si-a dat seama ca e contraproductiv sa se ia de companiile petroliere pentru ca daca acestea chiar sl asculta si reduc pretul carburantilor, statul incaseaza mai putin nu doar din accize si TVA – care reprezinta peste jumatate din pretul carburantilor – , ci chiar si din impozitul pe profit?
E greu de spus. Poate ca Emil Boc, ocupat cu un alt rand de proteste, cele din Piata Universitatii, care l-au facut in final sa-si dea si demisia, a lasat in grija Cabinetului Ungureanu misiunea sa planga pe umarul poporului cand se majoreaza pretul combustibililor. Asta insa cu precizarea ca noul prim-ministru, cand a vazut ca pretul benzinei si motorinei ajunge la 5,6-5,8 lei/litru la sfarsit de februarie – adica i\nregistreaza o dinamica menita sa declanseze o reactie oficiala emotionala potrivit traditiei instituite de Guvernul Boc – n-a iesit el personal sa calmeze spiritele, ci a aparut eternul si fascinantul consilier al premierilor pedelisti Andreea Paul Vass. Ea a mentionat ca pretul benzinei a crescut in Romania cu 4,2% de la inceputul anului pana in prezent, in timp ce media europeana a crescut cu 4,7%. La motorina, pretul a crescut \n Romania tot cu 4,2%, iar in UE cu 4%.
Cu alte cuvinte, puterea le transmite romanilor sa stea la locurilor lor, chiar daca in trei ani pretul benzinei s-a dublat. Cabinetului Ungureanu, precum Guvernul Boc, se va “consola” si el cu incasarea accizelor si a TVA, dupa care va controla mai bine vamile, va impozita parloagele si-i va amenda mai atent pe soferii carora le-au mai ramas bani pentru benzina si taxa de drum.
Dar din cele spuse pana acum nu trebuie sa se in]eleaga nicidecum ca “represaliile” fiscale cu care a amenintat Boc companiile petroliere ar fi un lucru bun. Merita doar remarcat ca guvernele pedeliste s-au maturizat cu timpul si au considerat probabil ca o mare prostie actul din ianuarie 2011, cand era gata-gata sa “sperie” accizele si TVA daca insistau cu populismul.
Si pentru ca tot sugereaza vesnicul sfaatuitor al premierilor pedelisti, Andreea Paul Vass, ca soferii romani n-ar avea de ce sa protesteze din nou, deoarece ”avem al doilea cel mai mic pret al benzinei si al patrulea cel mai mic pret al motorinei din UE” – e bine de stiut ca Romania are nu doar preturi mici, ci si un numar redus de benzinarii – 2.000. Sunt suficiente pentru o concurenta reala?!
In tara OMV, Austria – un stat cu o populatie jumatate cat a “Romaniei si cu o suprafata de trei ori mai redusa – sunt 3.500 de benzinarii. Iar motorina e doar cu 6% mai scumpa, in conditiile unor salarii de patru ori mai mari…
Concluzia? Cand veniturile-s mici si numarul actorilor de pe piata e scazut, companiile administreaza saracia instituind regula “putin si scump”. Invers decat in economiile de piata, unde crearea de bogatie consfinteste principiului natural “mai mult, la pret mai mic”. Iar daca singurele idei ale puterii pedeliste se reduc la “amendarea” mediului economic cu taxe, controale si restrictii, rezultatul nu poate fi decat acela ca motorina si benzina se scumpesc continuu – in ultimii trei ani pretul benzinei a crescut mai rapid, In UE, doar in Grecia. Ceea ce face sa se poate vorbi de o scumpire a carburantilor direct proportionala cu inrautatirea mediului de afaceri, care a “aruncat” Romania cu zece pozitii mai jos in topul competitivitatii.
Asta nu opreste insa Cabinetul Ungureanu sa se pregateasca si sa mai “bombardeze” mediul cu niscaiva impozite si amenzi peste accizele si taxa pe valoarea adaugata de la combustibili, in incercarea de a strange bani cu care sa mareasca pensiile si salariile bugetarilor si de a trece astfel pragul electoral la alegerile generale de la sfarsitul anului 2012. Oare cum va reactiona benzina la noile lovituri date mediului de afaceri? Se va scumpi mai repede decat in Grecia?!
Evolutia pretului benzinei si motorinei: 12 ian. 2009 – 25 feb. 2012 (lei/litru)