Cum poate rezolva Ordonanta 24 si noile platforme de tranzactionare de pe OPCOM inechitatea aparuta in randul producatorilor de energie regenerabila?
La aceasta intrebare am incercat sa raspundem in conferinta organizata de Energy-Center.ro, la sfarsitul saptamanii trecute, cu tema: “Cum va functiona schema de sprijin pentru industria regenerabila dupa intrarea in vigoare a Ordonantei 24/2017? Ce modificari se impun la Legea 220/2008?
Trebuie sa recunoastem ca lucrurile nu sunt deloc simple. In primul rand, tranzactiile incheiate cu certificate verzi inainte de aparitia Ordonantei 24/2017, la sfarsitul anului trecut si inceputul acestui an, au cumulat un numar atat de mare de certificate intrate in joc, incat ne intrebam ce a mai ramas de tranzactionat? Pe de alta parte, dat fiind faptul ca transferul efectiv al acestor certificate se va realiza in timp, pana in anul 2032, cu cantitati variabile, lasa inca un loc sau o speranta producatorilor mici si mijlocii pentru a-si valorifica cotele inca din acest an. Intrebarea este cum se va face acest lucru astfel incat transparenta si concurenta nediscriminatorie sa ramana principiile de la care sa ne se abata nimeni.
Asa cum spuneam in analiza noastra precedenta, in perioada in care Ordonanta 24 se afla in dezbatere publica, au fost tranzactionate peste 200 de milioane de certificate verzi (lunile noiembrie-decembrie 2016), in conditiile in care necesarul de certificate verzi pentru un an de zile nu depaseste cifra de 12 milioane bucati. Mai mult decat atat, in perioada ianuarie-martie 2017 s-a depasit numarul de 260 de milioane de certificate tranzactionate , ceea ce ar echivala cu tot necesarul de certificate emise pana in 2032, cand ia sfarsit schema de sprijin. Sigur, vorbim de tranzactii si nu de trasferul efectiv de certificate, care nu a depasit numarul de 5 milioane CV.
Ce s-a intamplat insa dupa 1 septembrie 2017, cand au devenit functionale cele doua noi piete de pe platforma de tranzactionare OPCOM (piata Spot si piata contractelor la termen). Iata o scurta sinteza prezentata in exclusivitate de catre reprezentantii OPCOM la conferinta noastra: tranzactiile Spot incheiate in luna septembrei (pana in data de 28) au totalizat un numar de 12.823 de certificate verzi. Prin comparatie, in primele opt luni ale acestui an, pe vechea schema de tranzactionare, au fost vandute in total 15.800 de certificate. In piata la termen, si aici deja trebuie sa ne punem niste semne de intrebare, nu a fost incheiata nici o tranzactie , prin noul mecanism, in conditiile in care pe vechiul mecansim de tranzactionare numarul de contracte cu cantitate variabila a fost foarte mare, respectiv un minim de circa 144.800 CV si un maxim de peste 50 de milioane de CV.
Toate aceste tranzactii sunt discutabile, recunosc participantii la piata. Discutabile, dar nu ilegale, completam noi. Important este ca de la intrarea in vigoare a Ordonantei 24/2017 (1 septembrie a.c) orice tranzactie trebuie sa devina efectiva, ceea ce presupune inclusiv transferul fizic al certificatelor contractate. Tranzactiile presupun transferul de certificate din contul unui producator in contul unui furnizor , caci avem de a face cu un ajutor de stat (prin schema de sprijin a energiei regenerabile) care nu poate fi interpretat altfel, cum s-a mai intamplat pana acum. Cu alte cuvinte, Ordonanta 24 stopeaza clar “afacerile” cu certificate. Tocmai din acest punct de vedere se impune o analiza si un control asupra a ceea ce s-a intamplat pana acum in piata.
Excesul de certificate verzi acumulat in ultimii ani a ajuns la aproape 10 milioane CV, in conditiile in care in fiecare an se adauga si alte asemenea certificate, la un necesar anual estimat de circa 14 milioane CV. Conform celor mai elementare reguli ale pietei libere si concurentiale, la o asemenea supraoferta pretul certificatelor ar trebui sa scada. Si aici ne lovim insa de o problema, caci reglementatorul a stabilit un parg minim si unul maxim pentru fiecare certificat verde, de la care producatorii nu se pot abate indiferent de jocul cererii si ofertei. S-a ajuns astfel incat, producatorii de energie regenerabila (in speta cei mici si mijlocii_ sa propuna chiar a scaderii valorii unui certificat, astfel incat decalajul sa poata fi recuperat, sau macar sa nu se adanceasca. Legea nu permite deocamdata acest lucru.
Directorul general al OPCOM, domnul Victor Ionescu, a precizat ca orice bursa trebuie sa aiba criterii de departajare, in conditiile in care s-a mers in conditiile actuale pe “marca de timp” . Dar, chiar daca acest criteriu este, totusi, valabil pentru toate bursele europene, in Romania poate fi un element care sa duca la o oarecare discriminare intre actorii pietei. De aici incolo incep discutiile tehnice la care s-a ajuns in timpul conferintei noastre si la care vom reveni in articolele urmatoare.