Avem un nou Cod al retelei de gaze
Astazi intra in vigoare un Nou Cod de Retea de transport gaze, care aduce modificari importante la nivel de principii fata de ultimele variante de Cod, putand sa faca in sfarsit aplicabila aceasta norma si sa contribuie la asigurarea functionarii unei piete liberalizate.
Asociatia Energia Inteligenta a lansat in anul 2016 un proiect de tara intitulat Punct si de la capat pe piata gazelor in 10 pasi, cu scopul de a construi o piata reala si a inlatura pseudopiata care defavorizeaza in primul rand consumatorul de gaze. In urma unor Mese Rotunde organizate in aceasta perioada de Asociatie cu scopul de a dezbate faptul ca Putem avea un pret corect la gaze naturale doar cu un Cod de Retea obiectiv si o piata functionala a rezultat ca:
- a) Exista o parere unanima la nivelul pietei de gaze ca Avem nevoie de un Cod de Retea in Romania!
- b) Au fost identificate, de catre participantii la piata, o serie de cauze ale nefunctionarii actualului Cod al Retelei in Romania, sumarizate in 7 categorii (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=1131&lang=ro):
- Configuratia fizica a actualui SNT si a sistemelor adiacente
- Cadru legislativ antagonic Codului vechi de retea
- Textul incomplet si incoerent al Vechiului Cod de retea
- Inexistenta mecanismelor de flexibilitate pe piata de gaze din Romania
- Lipsa platformelor informatice si a modului de transmitere a datelor
- Sabotarea proceesului de aplicare a prevederilor Codului Retelei
- Incompetenta
- c) Asociatia Energia Inteligenta a propus un set minim de principii care sa fie preluate de Codul Retelei (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=1255&lang=ro):
- separarea contractarii capacitatii de intrare, de capacitatea de iesire,
- capacitatea de intrare contractata exclusiv de partenerul de sistem sau de imputernicitul acestuia (producator, operator de inmagazinare, importatorul intern),
- capacitatea de iesire se poate realiza de catre orice partener de sistem
- tranzactionarea cantitatilor se va face exclusiv in Punctul Virtual de Transport (PVT) dupa introducerea gazelor in SNT si inainte de livrarea catre Sistemele de Distributie din SNT. Pentru gazele in care in circuitul fizic nu se interpune SNT, sunt necesare definirea altor tipuri de Puncte de Tranzactionare, in sistemele de distributie, in conductele de transport regionale sau locale, in conductele din amonte etc.
- asigurarea exceptiei legale, privind permisiunea persoanelor fizice sau juridice de a tranzactiona dezechilibre intraday si expost, fara a detine licenta comerciala, prin intermediul introducerii in Legea Gazelor a Titlurilor de Schimb,
- infiintarea unui Operator de Piata Gaze, independent de activitatea de transport, organizat ca societate comerciala, licentiat de ANRE si cu activitate reglementata, care va avea exclusiv rol de contraparte in tranzactii, fara a putea deveni proprietar pe gazele tranzactionate, respectiv care va beneficia de profit 0 din aceasta activitate. Astfel, se asigura echidistanta intre UR si OST, si exista posibilitatea sanctionarii si a OST atunci cand introduce dezechilibre in SNT, respectiv plata catre alti UR a gazelor consumate de OST si neprimite de UR.
O apreciere sumara initiala asupra Noului Cod de Retea, avand in vedere cele expuse anterior, arata ca desi au fost preluate cateva din principiile propuse pentru a asigura functionarea unui Cod de Retea in Romania, si pentru care apreciem ca s-a facut un important pas inainte, inca sunt multe elemente care nu s-au dorit a fi abordate, fapt ce in opinia noastra ridica multiple semne de indoiala privind asigurarea functionalitatii normale a acestui Nou Cod de Retea.
Asociatia Energia Inteligenta isi propune, sa realizeze o serie de analize a noului Cod de Retea, impreuna cu participantii din piata, pentru a stabili corect si concret valoarea adaugata a acestui Nou Cod de Retea. Consideram ca se impune acest lucru avand in vedere situatiile din anii anteriori, cand urmare a neclaritatilor existente au aparut importante sincope in Securitatea Sectorului Gazelor Naturale din Romania, respectiv s-au instituit plati suplimentare asupra UR, unele nejustificate, care in final s-au reflectat in pretul gazelor la consumatorul final, mai ales in pretul platit de populatie.