Carnajul furnizorilor, motiv de a acoperi cresterile de pret la gaze
Intr-o analiza a Asociatiei Energia Inteligenta, apreciam ca in luna noiembrie 2021, datorita modului defectuos in care a fost facuta Legea Plafonarii si Compensarii, votata de toti parlamentarii si promulgata de Presedintele României, in pofida opozitiei unor entitati, inclusiv a Asociatiei Energia Inteligenta, conform legii cca. 85 – 90% dintre consumatorii casnici de gaze nu vor primi compensatie si nu li se va plafona pretul la gaze.
Incepând cu luna noiembrie 2020 in mai multe analize ale Asociatiei Energia Inteligenta semnalam opiniei publice ca urmeaza cresteri ale pretului, indicând cauzele si propunând aprobarea unui Plan de Masuri de Urgenta Energetica, ignorate de autoritati. Astazi nu putem afirma ca nu am stiut!
Ceea ce era mai mult ca previzibil, s-a intâmplat, pretul gazelor in luna noiembrie 2021 conform INS, care a luat in calcul masurile privind plafonarea si compensarea, conform metodologiei expuse, a fost o crestere a pretului de 49,4%.
Cu alte cuvinte cu tot cu plafonarea/compensarea facturilor la gaze in luna noiembrie 2021, s-a produs o crestere a pretului gazelor fata de anul trecut in medie cu 49,4%. Aceasta crestere este regasita in facturile de astazi ale românilor.
Dar românii aveau alte asteptari, au fost mintiti ca prin plafonarea pretului la gaze, nu vor exista cresteri fata de anul 2020. Realitatea este alta, preturile din facturi au crescut cu tot cu plafonare si compensare. Atunci când adevarul a iesit la suprafata ca aceea lege a fost facuta prost, s-a aruncat pe piata un alt neadevar, cum ca legea este buna, dar de fapt legea nu a fost aplicata de catre ”hotii” de furnizori.
Previzonam la aparitia Legii Plafonarii, ca: “Masurile aprobate prin legea plafonarii factura la energiepretului pentru energie electrica sunt mai mari decât cele pe gaze, desi ponderea costului cu energia electrica este mai mica si astfel in fapt oamenilor li se dau un ajutor mult mai mic decât li se promite si de cât isi imagineaza acestia.
Este un joc de imagine care sa arate publicului, câti bani s-au acordat pentru energie electrica si sa se piarda din discutie faptul ca banii care trebuie platiti de consumatori pentru gaze sunt foarte multi si pentru care nu se acorda o subventie importanta.”
Dar de ce toata aceasta mascarada.
In ultimii ani facturile la energie au devenit instrumentul pentru a strânge bani de la oameni la bugetul de stat. Constatarea sociologica ca românii nu suporta cresterile de taxe si impozite, si mai ales ca acei conducatorii care au facut-o, sunt stersi definitiv din politica, indiferent de ce au luat acele decizii, s-a ”inventat” colectarea de bani la buget prin cresterea pretului la energie, mai ales ca aici ai pe cine sa dai vina – multinationale si Rusia – ambele detestate de români. Este adevarat ca acesta metoda, i-a luat prin surprindere pe conducatori in anul 2021, când preturile au crescut si pe plan international si astfel i-a facut sa declare ca asistam la o ”situatie atât de complicata cum nu a mai fost in ultimii 15 ani”.
Cu alte cuvinte apreciem, ca in mod premeditat, preturile la gaze au fost crescute pe piata din România incepând din anul 2020 prin introducerea de autoritati a unei modificari in legislatie (Gas Release Program), prin care sa se creeze o falsa cerere a gazelor mai mare decât oferta si astfel sa creasca pretul gazelor naturale in România. Este important sa vedem statisticile care arata ca in anul 2020 când preturile in Europa scadeau, in România acestea cresteau, In a doua parte a anului 2021 când deja preturile la gaze in România erau pe trend de crestere de 6 luni au inceput sa creasca petul si in Europa, motiv ideal pentru autoritati de a gasi din nou un vinovat – ”cresterea preturilor pe plan Mondial”.
Al doilea moment in care autoritatile au ”tras” pretul in sus a fost chiar prin legea plafonarii, atunci când au impus un pret de referinta de 370 lei/MWh, pret mai mare de 2,4 ori mai mare decât pretul anului trecut si de 1,8 ori mai mare decât pretul din septembrie 2021.
Anul trecut dintr-un pret mediu de 153 lei/MWh, apreciem ca statul incasa prin toate formele posibile (taxe, impozite, supraimpozite, dividende, supradividende, tarife practicate de alte entitati de stat, redevente etc.) cca. 70 lei/MWh (45%), anul acesta la un pret impus de stat de 370 lei/MWh (pretul pe care la impus statul in piata) apreciem ca statul câstiga cca. 240 lei/MWh (64%).
Carnajul asupra furnizorilor promovat in prezent, este doar o noua modalitate de a se ascunde de fapt proiectul real, acela de procurare a surselor la bugetul de stat de la cetateni prin intermediul facturilor de energie, in conditiile promisiunii ca nu vor creste taxele si impozitele.
Mitul tuturor facturilor gresite, realizate de furnizor este acoperirea perfecta pentru a masca inca o data adevaratul beneficiar al acestor scumpiri.
Analizând facturile emise in lunile noiembrie – decembrie 2021, primite la Asociatie, de la consumatorii casnici, am constat ca majoritatea furnizorilor le-au intocmit conform legii. Au existat furnizori care, datorita faptului ca Normele de aplicare a legii au fost intârziate de catre autoritati, au emis pâna la aparitia acestor Norme, in mod legal, facturile fara a contine plafonarea/compensarea pretului la gaze, anuntând Ministerul Energiei si ANRE asupra faptului ca dupa aparitia Normelor de aplicare, vor modifica softurile si vor regulariza facturile incepând cu 1 noiembrie 2021. Astfel, daca Normele de aplicare a legii plafonarii erau realizate in intervalul de timp prevazut de legea plafonarii este posibil sa nu se fi intâmplat ca facturile de pe luna noiembrie/decembrie sa nu fie realizate corespunzator. Dar vedem ca prima entitate care a incalcat Legea Plafonarii este insusi statul, prin nefinalizarea in termenul legal al Normelor de aplicare a legii, fiind si cel care a determinat imposibilitatea plafonarii/comepnsarii pretului la consumatori in luna noiembrie. Cu siguranta au fost si furnizori care au profitat de haosul de pe piata de energie si acestia trebuie identificati in mod clar si sanctionati.
Autoritatile române, erau primele care pierdeau banii la bugetul de stat daca rezolvau problema reducerii facturilor, si nu au facut-o, desi au avut in tot acest timp la indemâna legislatia necesara sa intervina având in vedere ca piata de gaze si energie nu mai este pe deplin functionala din luna octombrie 2021. Astfel, exista posibilitatea sa se introduca actiuni de reglementare a pietei pentru o perioada determinata (gaze, energie electrica) conform Legii 21/1996 cu toate modificarile ulterioare, care prevede la Art. 4 (3) In imprejurari exceptionale, precum: situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si disfunctionalitate evidenta a pietei, Guvernul poate dispune masuri cu caracter temporar pentru combaterea cresterii excesive a preturilor sau chiar blocarea acestora.
Asociatia Energia Inteligenta a resolicitat in luna septembrie 2021, in baza alin 3, art 4 din Legea 21/1996 in cadrul Planului de Masuri de Urgentae Energetica inaintat Guvernului aplicarea unor masuri:
- Reglementarea pentru 6 luni a marjei de profit lunare la nivelul furnizorilor si producatorilor de energie,
- Obligativitatea, indicarii marjei comerciale practicate de furnizori in contracte si pe facturi,
- Aplatizarea vârfurilor de cost din perioadele de iarna cu transferul costurilor in perioada cu minim de cost (perioada calda).
- Separarea activitatii de trading de cea de furnizare, sub aspectul actionariatului, contabilitatii si managementului,
- Eliminarea pentru 6 luni a TVA si a accizelor
Indemnul la razmerita promovat de unele persoane, indemnul la incalcarea legislatiei in vigoare, indemnul la ura fata de anumite societati comerciale, unele cu functii publice, aduce Romania intr-o situatie extrem de periculoasa, care este posibil oricând sa degenereze. Avem semnale ca in anumite localitati angajatii unor firme de distributie gaze, care se gaseau la diverse interventii pe reteaua de gaze au fost agresati de oameni in urma propagandei de atacare a furnizorilor desfasurata cu scopul de a acoperi adevaratele matrapazlâcuri din sectorul de energie.
Din pacate aproape toti consumatorii casnici de gaze naturale, chiar si cei care vor beneficia de plafonare/compensare, vor achita preturi mult mai mari decât anul trecut in aceasta iarna.