Ce diferenta este intre blocarea preturilor la energie si gaze sau plafonarea lor? Mai importante sunt insa consecintele
Ministerul Economiei continua sa mentina confuzia pe marginea acestei masuri, cu promisiunea ca in cateva zile va explica printr-un ordin cum se va aplica efectiv “blocarea preturilor la energie, gaze, apa si carburanti, masura considerata necesara, in conditiile in care erau deja prevazute niste cresteri de preturi nejustificate la anumiti operatori din domeniul gazelor naturale, potrivit Agerpres. Pentru ca ordinele sunt la moda in aceasta perioada efectele lor conteaza mai putin in fata autoritatilor. Cum va reactiona piata, cum ramane cu liberalizarea pietei de gaze de la 1 iulie (masura pe care ministrul Popescu o dadea ca iminenta), cum ramane cu directiva si regulamentul european, ce se va intampla cu contractele semnate deja intre producatori si furnizori, ce rol vor mai avea licitatiile de pe OPCOM, sunt numai cateva intrebari la care ministerul nu are inca raspuns.
Pe de alta parte, in contextul in care preturile la energie, gaze si carburanti au oricum un trend descrescator pe fondul reducerii drastice a consumului nu vedem ce ratiuni tactice ar impune “blocarea” sau plafonarea lor. Teama ca vor aparea speculantii in randul actorilor din piata? Acesta sa fie singurul argument in favoarea unei astfel de masuri? De teama baietilor destepti s-a renuntat in urma cu cativa ani la contractele bilaterale de energie si chiar daca piata libera a demonstrat ulterior ca acesti baieti au disparut contractele bilaterale nu au mai fost reintroduse. Conform noului regulament european insa, guvernul nu mai are loc de intors. In acelasi timp este demonstrat ca o interventie a statului in piata de energie si gaze prin blocarea preturilor este cat se poate de nociva si cu influente unde nici nu te astepti. Pot reaparea baietii destepti, cum s-a intamplat dupa aparitia OUG 114.
Sigur, starea de urgenta iti permite sa dai cu parul, dar vor fi oare consumatorii romani protejati de o asemenea masura. Majoritatea specialistilor zic ca, nu. Dimpotriva. Ne punem intrebarea ce se va intampla in cazul contractelor deja semnate prin care producatorii au vandut energia furnizorilor, in conditiile in care clientii (consumatorii) au cerut deja renegocierea contractelor in sensul scaderii preturilor? Aflati la mijloc, furnizorii de energie au cumparat energie pe pietele la termen la preturi ferme. Pot acestia sa renegocieze cu producatorii o scadere a preturilor? Si nu in ultimul rand ce se va intampla cu certificatele verzi pe fondul scaderii consumului de energie electrica? Ce algoritm de calcul va fi introdus in piata Spot in conditiile in care sip e acest segment multi furnizori au contracte la termen? Iata cateva intrebari la care ordinal ministrului economiei ar trebui sa raspunda inainte de a anunta cu mare pompa ca preturile la gaze si energie vor fi blocate.
Interesant este ca in toata aceasta poveste, Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei nu scoate un cuvant, cu toate ca supravegherea si reglementarea pietelor de energie si gaze este exclusiv atributul Autoritatii. Vom vedea la ce se va ajunge, dar nu se intrezareste nimic bun, nici pentru producatori, distribuitori, furnizori si nici pentru consumatori, in ultima instanta.
Dumitru Chisalita, expert in gaze si presedinte al Asociatiei Inteligent Energy face cateva observatii corecte vizavi de intentia Ministerului Economiei. Iata ce spune acesta: Plafonarea pretului gazelor naturale (alaturi de preturile celorlalte utilitati), masura luata recent de Guvern, favorizeaza importatorii si furnizorii de gaze si afecteaza consumatorii.
Mii de consumatori sunt in situatia in care risca din cauza acestei interventii a statului sa achite preturi mai mari pentru gazele naturale decat daca preturile ar fi fost lasate libere sa-si continue trendul de scadere.
“Pe piata de gaze, avem o supraoferta inca de dinainte de aparitia pandemiei COVID-19, ceea ce a determinat ca incepand cu ianuarie 2020 preturile sa scada si chiar sa scada accentuat.
Cantitatea mare de gaze ramasa in depozite la sfarsitul ciclului de extractie 2020, supraoferta din import, masurile de a “scumpi” inmagazinarea gazelor pentru ciclul 2020/2021, toate acestea determinau scaderea in continuare a pretului gazelor naturale in urmatoarele 5-6 luni”, a declarat Dumitru Chisalita, presedintele Asociatiei Energia Inteligenta.
“Decizia autoritatilor de plafonare este una populista, care nu tine cont de aceste realitati.
Aceasta masura ar putea modifica trendul actual de scadere accentuata a pretului de pe piata gazelor naturale din Romania”, a completat presedintele Asociatiei Energia Inteligenta.
Potrivit datelor Asociatiei Energia Inteligenta, furnizorii de gaze se confrunta cu o scadere vizibila a cererii de gaze de la declararea starii de urgenta (consumul a scazut in martie 2020 cu 15-20% fata de consumul lui martie 2019) sau chiar cu inchiderea unor consumatori.
De aceea, in ultima vreme renegociaza contractele cu prelungirea termenelor de plata si scaderea preturilor.
Potrivit asociatiei, autoritatile ar trebui sa modifice articolul urmator din recenta ordonanta:
“In perioada starii de urgenta pretul gazelor naturale nu poate fi majorat peste nivelul practicat la data emiterii prezentei ordonante militare, acesta putand fi doar diminuat in functie de cerere si oferta” intrucat este lacunar si nu protejeaza consumatorii finali, asa cum este intentia declarata.
Acest articol ar trebui sa fie modificat in sensul urmator: “pretul gazelor naturale la consumatorul final nu poate fi majorat peste nivelul practicat in contractele existente la data…”.
In aceasta situatie, articolul respectiv ar avea o utilitate de prevenire a unei foarte putin posibile situatii de crestere a pretului gazelor naturale in urmatoarea perioada, la nivelul consumatorului final.
Sa vedem ce spune, in aceasta faza si ministrul Economiei, Virgil Popescu:
“Nu este vorba despre o plafonare a pretului, este vorba despre o blocare a cresterii pretului vizavi de cresterea pretului de referinta din data de 29 martie, adica de ieri, si este vorba despre faptul ca preturile pot sa scada, nu pot sa creasca. In urmatoarele zile vom emite un ordin, deoarece conform decretului si a Anexei 1, Ministerul Economiei si Energiei, pe domeniul economic, este abilitat sa emita ordine, vom explicita aceasta masura, dar era necesara, dupa cum am vazut si in presa, erau deja prevazute de catre ANRE niste cresteri de preturi dupa parerea mea nejustificate, la anumiti operatori din domeniul gazelor naturale, si nu vrem sa avem surprize ca in aceasta perioada in care pretul gazelor naturale, pretul energiei electrice, pretul combustibilului scad sa avem si aceste surprize”, a precizat Virgil Popescu.
Ministrul Economiei a subliniat ca se va lucra la un ordin care va fi publicat in Monitorul Oficial.
“Vom lucra la un ordin pe care il vom publica in Monitorul Oficial, prin care sa explicitam, pentru ca nu este normal nici sa se denunte contracte cu producatorii de energie electrica si de gaze naturale de catre furnizori, sa se duca in piata in zilele urmatoare sa cumpere mai ieftin, pentru ca este conjunctura, si sa ne trezim ulterior ca aceasta scadere nu se reflecta in preturile la clientul final. Deci vrem sa ne asiguram ca toata lumea in aceasta perioada, in domeniul acesta strategic al energiei electrice si al gazelor naturale, actioneaza corect si este solidar cu toti românii. Orice modificare de pret in jos a producatorului, a pietei, trebuie sa se regaseasca si in buzunarul românilor. Nu vrem ca pe aceasta perioada de criza, de stare de urgenta, sa existe speculatii in aceasta zona”, a mai spus Virgil Popescu.
Acesta a subliniat ca nicio companie nu va avea de suferit. “Daca anumite companii credeau ca pot fi favorizate printr-o decizie administrativa, si sa creasca cu 30% pretul la populatie… Sa va dau un exemplu: nu vad niciun motiv ca populatia din Otopeni sa plateasca de la 1 aprilie cu 30% mai mult gazul natural decât pâna in data de 1 aprilie, in conditiile in care pretul gazului natural la producator scade, nu creste. Ne-am asigurat prin aceasta ordonanta ca nu se va intâmpla acest lucru”, a mai spus ministrul Economiei.
Potrivit Ordonantei Militare 4, “in perioada starii de urgenta preturile la energie electrica si termica, gaze naturale, alimentare cu apa, salubritate si carburanti nu pot fi majorate peste nivelul practicat la data emiterii prezentei ordonante militare, acestea putând fi doar diminuate in functie de cerere si oferta”.
PS: referirea la pretul gazelor in Otopeni este cu bataie lunga inspre Premier Energy, firma care a fost numita de catre ANRE sa faca distributia si furnizarea de gaze in locul Otto Gaz. Este adevarat, ANRE are o dragoste aparte pentru Premier Energy si am aratat acest lucru in articolele noastre. Vom demonstra si maine, cu un alt articol, ca nu spunem vorbe-n vant. Dar, pentru un singur operator nu se justifica o blocare a preturilor. ANRE sa-si faca treaba corect.