De unde si cum a inceput manipularea pietei de gaze din Romania?
Daca tot am intrat de ceva vreme pe segmentul atat de sensibil al manipularilor pietelor de energie si gaze din Romania, subiect numai bun de digerat pentru proaspata comisie de ancheta parlamentara, ne-am gandit ca ar fi bine sa venim in sprijinul „anchetatorilor” cu cateva amanunte legate de evolutia pietei de gaze si a procesului de liberalizare. Chiar daca faptele sunt consumate, invatamintele ar putea fi de folos cuiva. Salutam pe aceasta cale revenirea in spatiul dezbaterilor publice a domnului Dumitru Chisalita, un specialist al pietei de gaze din Romania.
Piata de gaze naturale, liberalizata incepand cu anul 2001, a trecut in mod repetat prin interventii manipulatoare din partea unor jucatori din piata, din partea reprezentantilor unor institutii si nu in ultimul rand chiar din partea autoritatilor. Aceste manipulari de piata au adus intotdeauna avantaje comerciale importante pentru unele societati comerciale din piata, insa niciodata nu au adus un beneficiu consumatorilor finali.
Prima mare manipulare a pietei de gaze a fost initiata de autoritati in anul 2007, cand populatia a trebuit sa achizitioneze si gaze din import prin stabilirea unui cos lunar de gaze intern-import, stabilit administrativ. Analizand modul administrativ de stabilire a procentului lunar de import, se poate observa ca de-a lungul timpului cosul de gaze a variat foarte mult, chiar in timpul aceleiasi luni din ani diferiti, ceea ce aparent este dificil de inteles deoarece cererea la nivelul unei luni nu poate prezenta variantii semnificative in ani diferiti, decat in niste situatii speciale determinate de o interventie in piata. Aceste variatii s-au datorat influentei consumatorilor industriali mari si a marilor furnizori de gaze, care faceau in fapt jocul pe piata de gaze din Romania, scazand sau ridicand pretul gazelor pentru ceilalti consumatori prin comportamentul lor de piata, insa un comportament legalizat de catre Autoritatea de reglementare prin decizii si ordine specifice.
Aceasta a determinat plata suplimentara de catre populatie a unui cost mai mare cu 5-15% fata de Pretul Corect La Gaze. Consecinta, in perioada 2001 – 2012, Romania a fost nevoita sa plateasca un pret cu pana la 10% mai mare decat tarile vecine pentru gazele livrate in Romania, urmare a acestei metode.
Intre procentul calculat de Operatorul de Piata ca necesar efectiv pe piata si procentul de piata avizat de ANRE exista diferente, care nu sunt explicitate de catre Autoritate, dar care determina avantaje economice pentru unele companii (marii consumatori de gaze industriali) si dezavantaje economice pentru alte categorii din piata.
Urmare a diferentei intre calculatia Operatorului de Piata si cea avizata de ANRE se influenta pretul real. Orientativ, variatia pretului mediu pe piata prin avizarea data de ANRE a unui procent de gaz de import, altul decat cel calculat ca necesar real de Operatorul de Piata, a dus la modificari in pretul mediu lunar al pietei cuprins intre -29 % si +47%.
A urmat a doua mare manipulare prin intermediul Legii 332/2009, pentru aprobarea OUG nr. 54/2009 privind stabilirea unor masuri temporare in domeniul gazelor naturale, prin care s-au stabilit capacitatile intreruptibile in SNT si care sa determine avantaje pentru doar 3 clienti (desemnati prin criteriile introduse de Legea 332/2009). In fapt, in perioada 2008-2010 toti consumatorii, inclusiv consumatorii casnici, scoteau din buzunar bani ca sa subventioneze consumul a 3 consumatori. Astfel, avem o crestere in pretul mediu al pietei de pana la 10%.
Urmeaza a treia mare manipulare, in anul 2009 cand se introduce notiunea de costuri amanate pentru consumatorii reglementati. Respectiv, se recunosc de catre Autoritate preturile de achizitie a gazelor de catre furnizori, dar translatarea acestora catre consumatorii finali urma sa se faca in anii urmatori, cu plata catre furnizori a unei juste despagubiri sub forma de dobanda.
In 15 septembrie 2012, printr-un Ordin al presedintelui ANRE s-a marit pretul gazelor naturale pentru consumatorii casnici cu 5%, explicatia fiind – “pentru a acoperi costurile amanate din anii anteriori” pentru furnizorii de gaze naturale. Pe data de 25 octombrie 2012, cu ocazia unui simpozion, reprezentantii ANRE au aratat ca acest proces trebuia sa continue pana la recuperarea a jumatate de miliard de euro de catre acesti operatori de distributie, doar pe perioada 2009-2012. Aparent totul este in regula, dar daca analizam vom vedea ca au beneficiat de un pret mai mic in perioada 2009-2012 o serie de consumatori industriali, in timp ce plata acestor costuri, suplimentare de 9,3 lei pentru fiecare MWh consumat timp de 2 ani au efectuat-o doar consumatorii casnici si asimilati. Astfel, unii consumatori (baieti destepti) au beneficiat de un pret scazut timp de 3 ani, iar ulterior diferenta de pret pe care acestia ar fi trebuit sa o achite a fost incarcata si achitata doar de consumatorii casnici si asimilati. Astfel, am avut o crestere in pretul mediu al pietei de pana la 9,5%.
In anul 2016, a avut loc o actiune de manipulare a pietii de gaze prin declaratii ale presedintelui ANRE care iesea public si indruma consumatorii de gaze sa cumpere gaze din import deoarece sunt mai ieftine. Desi cantitatile de gaze importate au crescut cu 629%, rezultatul nu s-a resimtit in buzunarul cetatenilor,
Anul 2017 aduce acuzatii de manipulare a pietei de catre OMV PETROM, prin tezaurizarea cantitatilor. Urmarind tranzactiile pe bursele de gaze, obligatorii doar in limita a 30% din cantitatea vanduta, se poate desprinde ca exista putine tranzactii in lunile de vara cu livrare in lunile de iarna efectuate de aceasta companie prin intermediul burselor si putem accepta ipoteza ca vanzarea gazelor direct in lunile de consum va aduce o crestere a pretului datorita interactiunii dintre cerere si oferta, dar exista si ipoteza ca eliminarea unor intermediari si vanzarea direct catre consumatorii finali sa nu aduca o modificare a pretului la consumatorul final, dar sa afecteze profitul intermediarilor.
Dar, avem prevederi legale in Legea123/2012, modificata prin OUG 60/2016, care stabilesc modul prin care se pot asigura tranzactii: transparente, concurentiale si nediscriminatorii.
Oare de ce nu vrem sa aplicam legea?
Poate pentru ca piata de gaze romaneasca este plina de manipulatori care influenteaza pretul gazelor naturale si acestia ar trebui deconspirati! Poate pentru ca exista speculanti care fac marje importante si numele lor ar iesi la iveala! Poate pentru ca anumite activitati trebuie protejate!