0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
ANRE a amendat 5 furnizori de energie cu 1,1 milioane lei
Engie Romania sprijina Asociatia Daruieste Viata cu inca 110.000 de euro
AFEER Academy a specializat intr-un an peste 800 de cursanti
Investigatie a Consiliului Concurentei la Electrica si CEZ
Enel aduce Homix in Romania, un sistem inteligent de economisire a energiei
Linia electrica Cernavoda-Stalpu se construieste cu materiale de fabricatie romaneasca
ANRE a stabilit ca investitiile in reteaua de gaze vor fi de 2,274 miliarde lei, pentru 2020
Aristotel Jude, inca 4 luni de provizorat la conducerea Romgaz
Enel X instaleaza 25 de statii de incarcare rapida, in 12 orase
Schimb de stafeta la varful ANRM: Daniel Grigoroiu-Norocel il inlocuieste pe Nicolae Turdean

Deciziile Comisiei Europene si fiscalitatea din Romania pot bloca procesul de trecere spre utilizarea masinilor electrice, de la infrastructura si pana la costul cu energia

Posted On 22 martie 2021
By : Redactia
Comment: 0
Tag: costul cu combustibilul, costul energiei electrice, masini electrice, statii de incarcare

Pozitia Asociatiei Energia Inteligenta fata de Mecanismul pentru Combustibili Alternativi, subiect de pe Agenda intâlniri dintre reprezentantii Statelor Membre in Comitetul CEF cu DG Move, 25 martie 2021

Instrumentul de finantare conceput pentru a sprijini infrastructura de incarcare a vehiculelor electrice, urmeaza a fi modificata, conform Mecanismului pentru Combustibili Alternativi (Facility for Alternative Fuels) publicat pentru consultare de catre CE (DG Move) in cadrul Programului CEF 2021-2027. Astfel, statiile de incarcare a masinilor electrice urmeaza sa fie realizate prin intermediul instrumentelor financiare (imprumuturi si subventii aprobate de Partenerii de Implementare – ex. BEI, banci comerciale, alte institutii financiare din sectorul privat). Multe din aceste proiecte nu au inca dovedita eficienta economica, iar in absenta mentinerii co-finantarii nu vom avea o facilitare a tranzitiei in activitatea de transport la alte forme de energie mai putin poluante.

Profilul de risc al acestor proiecte si timpul necesar pentru asumarea deciziei de a sprijini financiar proiecte cu o viabilitate economica scazuta, vor conduce la o atractivitate limitata a sprjinirii acestor proiecte. La aceasta se adauga faptul ca experienta si expertiza bancilor comerciale românesti in sprijinirea proiectelor energetice este limitata.

In România sunt inregistrate 6400 de automobile electrice si functioneaza cca 200 statii de incarcare Fast Chargere si 1000 AC Chargere. Astfel, investitiile in zona de dezvoltare infrastructura publica EV inca nu conduc spre o afacere sustenabila economic. CAPEX-ul investit, trebuie sustinut financiar cu ajutorul unor scheme de finantare de minim 50% fonduri nerambursabile. Intentia României de a inlocui 5,5 mil masini din parcul existent presupune realizarea unei infrastructuri deosebit de dezvoltata care sa stimuleze acest schimb.

Evolutia numarului de masini electrice inmatriculate in România

Sursa: https://blog.lek3.co/

Incarcarea rapida la noi in tara presupune preponderent incarcarea la statii de 50KW, doar 10 statii de incarcare din România sunt capabile sa furnizeze peste 100KW. In România intâlnim doua modele de preturi pentru incarcarea electrica: Pret unic pe sesiunea de incarcare, unde pretul per KWh variaza in functie de nivelul de incarcare pe care il efectuezi la acea statie. Respectiv daca incarci 75-80KWh, atunci costul scade pâna la 0,36 lei/KWh (45 de minute), daca incarci 10 KWh (10 minute) pretul este de 2,9 lei/KWh. Pret per KWh, aici costul variind intre 1 leu/KWh  la 1,95 lei/KWh. De mentionat ca aceste statii au fost construite in ultimii ani prin fonduri proprii si fonduri nerambursabile. Aplicarea prevederilor noului Mecanismul pentru Combustibili Alternativi si eliminarea alocarii de fonduri nerambursabile va determina reducerea orientarii catre masini electrice.

Considerând consumul de combustibul de 7 l benzina la 100 km si costul benzinei de 4,97 lei/l, iar pentru energie electrica consumul de 17 kWh energie electrica la 100 km si costul energiei de 1,7 lei/kWh, rezulta un avantaj financiar al folosirii masinilor electrice:

Masina Benzina Masina Electrica Mai ieftin
Pret 100km 34,79 28,9 17%

Estimam ca dezvoltarea sistemelor de incarcare a masinilor electrice prin eliminarea folosirii fondurilor nerambursabile poate aduce pretul energiei electrice la un nivel de pâna 2,26 lei/kWh.

  Masina Benzina Masina Electrica Mai scump
Pret 100km 34,79 38,42 -10%

Astfel, se ajunge in situatia in care alaturi de costul ridicat al autovehiculului sa ne confruntam cu un cost mai ridicat al combustbilului comparativ cu benzina/motorina, fara a adauga celelalte inconveninente legate de lipsa statiilor in afara oraselor, timpul de incarcare etc.

Alaturi de eliminarea fondurilor pentru dezvoltarea statiilor de incarcare electrice, exista o serie de alte bariere in dezvoltarea punctelor de incarcare, care fac ca aparitia de noi statii de incarcare sa se reduca, fapt care va atrage dupa sine si reducerea achizitiei de masini electrice si reducerea gradului de inlocuire a parcului auto din România:

  1. Bariera legislativa – legislatia prezenta stabileste obligatia ca fiecare priza de incarcare sa fie declarata punct de lucru la Registrul Comertului pentru a putea sa se incarce o masina si sa se emita factura cumparatorului. Astfel, se ajunge in situatia ridicola ce ”fiecare stâlp sa fie o societate comerciala”.
  2. Incertitudine fiscala – accizele din combustibilul auto reprezinta o importanta suma la bugetul de stat. In situatia in care cele 6.400 de masini electrice ar fi fost pe benzina si ar fi circulat in medie 15.000 km/an statul ar fi incasat 2,5 milioane de euro din accize. Intrebarea se pune Când? si Ce? acciza se va aplica energiei electrice pentru masina electrica, un alt element de ingrijorare deopotriva pentru dezvoltatorii de statii de incarcare si cumparatorii de masini electrice.
  3. Prognozele de crestere a pretului energiei electrice – 50% din costul energiei electrice livrate unei masini electrice il reprezinta costul cu energia electrica, iar prognozele cu aceasta forma de energie sunt de crestere, fapt ce se poate rasfrânge asupra achizitiei de masini electrice

In tarile vestice ”subventionarea” din fonduri europene a statiilor de incarcare a masinilor electrice a fost una consistenta, ceea ce face ca densitate statilor de incarcare sa fie mult mai mare decât avem noi in România, oferind detinatorilor de masini electrice statii de minim 150KW.

Consideram ca se impune reconsiderarea Mecanismului pentru Combustibili Alternativi, care sa asigure dezvoltarea unui sector auto cu un parc nepoluant prin utilizarea mixta a instrumentelor financiare si a granturilor. Concomitent se impune ca autoritatile sa elimine sau stabileasca niste asumari privind bariererele de dezvoltare a statiilor de incarcare a masinilor electrice si implicit a cresterii numarului de masini electrice in România.

 

Articole pe aceeasi tema

  • Contorul inteligent, element care stă la baza dezvoltării mobilității electriceContorul inteligent, element care stă la baza dezvoltării mobilității electrice
  • Austriecii cumpara tot mai multe masini electrice si vor ajunge la 2000 de statii de incarcare pana la sfarsitul anuluiAustriecii cumpara tot mai multe masini electrice si vor ajunge la 2000 de statii de incarcare pana la sfarsitul anului
  • Guvernul mai face un pas pentru dezvoltarea infrastructurii necesare masinilor electriceGuvernul mai face un pas pentru dezvoltarea infrastructurii necesare masinilor electrice
  • Raport PwC: Masinile verzi castiga teren in preferintele europenilor, vanzarile din trimestrul al treilea au crescut cu 128%. Urmeaza China si SUARaport PwC: Masinile verzi castiga teren in preferintele europenilor, vanzarile din trimestrul al treilea au crescut cu 128%. Urmeaza China si SUA
Despre autor
  • google-share
Previous Story

Operatorii retelelor de transport si distributie energie au atins 99% din investitiile asumate in 2020

Next Story

Din arena pietei de energie in arena fotbalului: administratorul uneia dintre cele mai mari companii de furnizare de energie se implica in fotbal cu planuri mari

Articole pe aceeasi tema

0

Raport PwC: Masinile verzi castiga teren in preferintele europenilor, vanzarile din trimestrul al treilea au crescut cu 128%. Urmeaza China si SUA

Posted On 12 noiembrie 2020
, By Redactia
0

Contorul inteligent, element care stă la baza dezvoltării mobilității electrice

Posted On 25 octombrie 2020
, By Redactia
0

Principalele piete de energie regenerabila raman prudente pe fondul incertitudinii geopolitice si a efectelor disruptive ale tehnologiei

Posted On 28 noiembrie 2018
, By Redactia

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RECENT

POPULAR

COMMENTS

Ce este un stabilizator de tensiune și cum te poate ajuta?

Posted On 19 aprilie 2021

ANRE a amendat 5 furnizori de energie cu 1,1 milioane lei

Posted On 19 aprilie 2021

Studiu Signify: iluminatul cu LED, fara investitii mari de capital, poate genera economii de 75 de milioane de euro la bugetul statului

Posted On 19 aprilie 2021

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

Posted On 23 aprilie 2012

REF acest pasaj: "....parteneriat cu GSP...

Posted On 14 aprilie 2021

bai catalim dragostin se vede ca esti...

Posted On 8 aprilie 2021

si...in adaugare...ar trebui intrebati 2...

Posted On 8 aprilie 2021

Publicitate



Cariera in Romania

PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Ce este un stabilizator de tensiune și cum te poate ajuta?

Modernizarea și extinderea sistemului de distribuție a gazelor naturale, priorități pentru Distrigaz Sud Rețele

De ce este important si cum poate fi stocata energia?

Ce este si cum poate fi util un contor pasant?

Asociatia Energia Inteligenta lanseaza cursuri online pentru informarea consumatorilor de energie electrica și gaze naturale ”Cum obtinem un Pret Corect la Energie Electrica”

Video

Dumitru Chisăliță, Asociația Energia Inteligentă: Racordarea gratuită la gaze se face fără studiu de impact. Care sunt riscurile

Viorel Tudose: Furnizorii de energie trebuie sa lase forta si aroganta la o parte. Consumatorul trebuie respectat

Viorel Tudose, Getica 95: Liberalizarea pietei de energie s-a facut la masa bogatilor, consumatorul nu a fost informat si educat

Alexandru Moldovan, Redactor sef Energy-Center: Datorez colegilor mei de presa multe din lucrurile pe care le stiu astazi

Interviurile Energy-Center: Viorel Tudose, Getica 95: Degeaba vii in piata cu sume mari de bani daca nu ai capitalul uman

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.