0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
wpd România accelerează investițiile în eolian onshore și fotovoltaic
In viziunea Concurentei, solutia pentru preturile mari la energie este taxarea producatorilor
Nofar Energy cumpara un parc fotovoltaic in Giurgiu si anunta investitii de 300 mil euro
In plina criza energetica, Electrica isi schimba conducerea
Unitatea 1 de la Cernavoda intra in programul de oprire planificata
Bulgaria si Grecia au inaugurat proiectul unității plutitoare offshore pentru stocare și re-gazeificare de la Alexandroupolis
150 de milioane de euro pentru modernizarea și dezvoltarea rețelelor de transport și de distribuție energie transfrontaliera
Cu rabdare ii ajungem: preturile carburantilor sunt inca mai mici in Romania fata de media europeana
Gazprom strange cureaua
Scurt si la obiect: profitul Gazprom in 2021 a fost de 29 miliarde de dolari

Deciziile Comisiei Europene si fiscalitatea din Romania pot bloca procesul de trecere spre utilizarea masinilor electrice, de la infrastructura si pana la costul cu energia

Posted On 22 martie 2021
By : Redactia
Comment: 0
Tag: costul cu combustibilul, costul energiei electrice, masini electrice, statii de incarcare

Pozitia Asociatiei Energia Inteligenta fata de Mecanismul pentru Combustibili Alternativi, subiect de pe Agenda intâlniri dintre reprezentantii Statelor Membre in Comitetul CEF cu DG Move, 25 martie 2021

Instrumentul de finantare conceput pentru a sprijini infrastructura de incarcare a vehiculelor electrice, urmeaza a fi modificata, conform Mecanismului pentru Combustibili Alternativi (Facility for Alternative Fuels) publicat pentru consultare de catre CE (DG Move) in cadrul Programului CEF 2021-2027. Astfel, statiile de incarcare a masinilor electrice urmeaza sa fie realizate prin intermediul instrumentelor financiare (imprumuturi si subventii aprobate de Partenerii de Implementare – ex. BEI, banci comerciale, alte institutii financiare din sectorul privat). Multe din aceste proiecte nu au inca dovedita eficienta economica, iar in absenta mentinerii co-finantarii nu vom avea o facilitare a tranzitiei in activitatea de transport la alte forme de energie mai putin poluante.

Profilul de risc al acestor proiecte si timpul necesar pentru asumarea deciziei de a sprijini financiar proiecte cu o viabilitate economica scazuta, vor conduce la o atractivitate limitata a sprjinirii acestor proiecte. La aceasta se adauga faptul ca experienta si expertiza bancilor comerciale românesti in sprijinirea proiectelor energetice este limitata.

In România sunt inregistrate 6400 de automobile electrice si functioneaza cca 200 statii de incarcare Fast Chargere si 1000 AC Chargere. Astfel, investitiile in zona de dezvoltare infrastructura publica EV inca nu conduc spre o afacere sustenabila economic. CAPEX-ul investit, trebuie sustinut financiar cu ajutorul unor scheme de finantare de minim 50% fonduri nerambursabile. Intentia României de a inlocui 5,5 mil masini din parcul existent presupune realizarea unei infrastructuri deosebit de dezvoltata care sa stimuleze acest schimb.

Evolutia numarului de masini electrice inmatriculate in România

Sursa: https://blog.lek3.co/

Incarcarea rapida la noi in tara presupune preponderent incarcarea la statii de 50KW, doar 10 statii de incarcare din România sunt capabile sa furnizeze peste 100KW. In România intâlnim doua modele de preturi pentru incarcarea electrica: Pret unic pe sesiunea de incarcare, unde pretul per KWh variaza in functie de nivelul de incarcare pe care il efectuezi la acea statie. Respectiv daca incarci 75-80KWh, atunci costul scade pâna la 0,36 lei/KWh (45 de minute), daca incarci 10 KWh (10 minute) pretul este de 2,9 lei/KWh. Pret per KWh, aici costul variind intre 1 leu/KWh  la 1,95 lei/KWh. De mentionat ca aceste statii au fost construite in ultimii ani prin fonduri proprii si fonduri nerambursabile. Aplicarea prevederilor noului Mecanismul pentru Combustibili Alternativi si eliminarea alocarii de fonduri nerambursabile va determina reducerea orientarii catre masini electrice.

Considerând consumul de combustibul de 7 l benzina la 100 km si costul benzinei de 4,97 lei/l, iar pentru energie electrica consumul de 17 kWh energie electrica la 100 km si costul energiei de 1,7 lei/kWh, rezulta un avantaj financiar al folosirii masinilor electrice:

Masina Benzina Masina Electrica Mai ieftin
Pret 100km 34,79 28,9 17%

Estimam ca dezvoltarea sistemelor de incarcare a masinilor electrice prin eliminarea folosirii fondurilor nerambursabile poate aduce pretul energiei electrice la un nivel de pâna 2,26 lei/kWh.

  Masina Benzina Masina Electrica Mai scump
Pret 100km 34,79 38,42 -10%

Astfel, se ajunge in situatia in care alaturi de costul ridicat al autovehiculului sa ne confruntam cu un cost mai ridicat al combustbilului comparativ cu benzina/motorina, fara a adauga celelalte inconveninente legate de lipsa statiilor in afara oraselor, timpul de incarcare etc.

Alaturi de eliminarea fondurilor pentru dezvoltarea statiilor de incarcare electrice, exista o serie de alte bariere in dezvoltarea punctelor de incarcare, care fac ca aparitia de noi statii de incarcare sa se reduca, fapt care va atrage dupa sine si reducerea achizitiei de masini electrice si reducerea gradului de inlocuire a parcului auto din România:

  1. Bariera legislativa – legislatia prezenta stabileste obligatia ca fiecare priza de incarcare sa fie declarata punct de lucru la Registrul Comertului pentru a putea sa se incarce o masina si sa se emita factura cumparatorului. Astfel, se ajunge in situatia ridicola ce ”fiecare stâlp sa fie o societate comerciala”.
  2. Incertitudine fiscala – accizele din combustibilul auto reprezinta o importanta suma la bugetul de stat. In situatia in care cele 6.400 de masini electrice ar fi fost pe benzina si ar fi circulat in medie 15.000 km/an statul ar fi incasat 2,5 milioane de euro din accize. Intrebarea se pune Când? si Ce? acciza se va aplica energiei electrice pentru masina electrica, un alt element de ingrijorare deopotriva pentru dezvoltatorii de statii de incarcare si cumparatorii de masini electrice.
  3. Prognozele de crestere a pretului energiei electrice – 50% din costul energiei electrice livrate unei masini electrice il reprezinta costul cu energia electrica, iar prognozele cu aceasta forma de energie sunt de crestere, fapt ce se poate rasfrânge asupra achizitiei de masini electrice

In tarile vestice ”subventionarea” din fonduri europene a statiilor de incarcare a masinilor electrice a fost una consistenta, ceea ce face ca densitate statilor de incarcare sa fie mult mai mare decât avem noi in România, oferind detinatorilor de masini electrice statii de minim 150KW.

Consideram ca se impune reconsiderarea Mecanismului pentru Combustibili Alternativi, care sa asigure dezvoltarea unui sector auto cu un parc nepoluant prin utilizarea mixta a instrumentelor financiare si a granturilor. Concomitent se impune ca autoritatile sa elimine sau stabileasca niste asumari privind bariererele de dezvoltare a statiilor de incarcare a masinilor electrice si implicit a cresterii numarului de masini electrice in România.

 

Articole pe aceeasi tema

  • Contorul inteligent, element care stă la baza dezvoltării mobilității electriceContorul inteligent, element care stă la baza dezvoltării mobilității electrice
  • Austriecii cumpara tot mai multe masini electrice si vor ajunge la 2000 de statii de incarcare pana la sfarsitul anuluiAustriecii cumpara tot mai multe masini electrice si vor ajunge la 2000 de statii de incarcare pana la sfarsitul anului
  • Guvernul mai face un pas pentru dezvoltarea infrastructurii necesare masinilor electriceGuvernul mai face un pas pentru dezvoltarea infrastructurii necesare masinilor electrice
  • Raport PwC: Reducerea stimulentelor guvernamentale ar putea reduce ritmul de creștere a vânzărilor de vehicule electrice pe principalele piețe europeneRaport PwC: Reducerea stimulentelor guvernamentale ar putea reduce ritmul de creștere a vânzărilor de vehicule electrice pe principalele piețe europene
Despre autor
  • google-share
Previous Story

Operatorii retelelor de transport si distributie energie au atins 99% din investitiile asumate in 2020

Next Story

Productia de energie regenerabila din offshore si infrastrutura de transport au fost uitate in Planul de redresare si rezilienta

Articole pe aceeasi tema

0

Raport PwC: Reducerea stimulentelor guvernamentale ar putea reduce ritmul de creștere a vânzărilor de vehicule electrice pe principalele piețe europene

Posted On 15 februarie 2022
, By Redactia
0

AEI: Cum putem stimula ecomobilitatea?

Posted On 21 decembrie 2021
, By Redactia
0

Marea provocare a electromobilitatii: transportul de marfa si persoane, are nevoie de mai mult decat de masini electrice

Posted On 4 iulie 2021
, By Redactia

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RECENT

POPULAR

COMMENTS

Hidroelectrica aniverseaza 50 de ani de la punerea in functiune a Centralei de la Portile de fier I

Posted On 17 mai 2022

wpd România accelerează investițiile în eolian onshore și fotovoltaic

Posted On 13 mai 2022

In asteptarea blocadei europene, Rusia sfideaza Occidentul si opreste tranzitul de gaze pe conducta Yamal. Ce urmeaza?

Posted On 13 mai 2022

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

Posted On 23 aprilie 2012

Buna ziua! Respectivul articol de lege e...

Posted On 6 mai 2022

ce spune dl. Binig este corect, cu o...

Posted On 2 mai 2022

da si ?!....de ani si ani de zile...

Posted On 29 aprilie 2022

Publicitate





PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Reciclarea uleiului alimentar uzat. Care sunt pașii de urmat

Cum functioneaza si care sunt beneficiile turbinelor eoliene casnice

Cum sa instalezi un sistem de biogaz in gospodarie

Cum sa citim factura de energie electrica?

E-Distributie lanseaza un serviciu digital pentru simplificarea racordarii la reteaua electrica

Video

Gala aniversara 10 ani de Energy Center - 10 iunie 2021

Dumitru Chisăliță, Asociația Energia Inteligentă: Racordarea gratuită la gaze se face fără studiu de impact. Care sunt riscurile

Alexandru Moldovan, Redactor sef Energy-Center: Datorez colegilor mei de presa multe din lucrurile pe care le stiu astazi

Gala Premiilor Energy-Center.ro, editia a III-a

Ce solutii avem pentru eliminarea efectelor OUG 114?

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.