Ministerul Energiei întreține confuzia în piața de energie: cum ar putea evolua prețurile la energie electrică și gaze naturale după 1 aprilie
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a declarat la un post de televiziune că facturile la energie pentru consumatori ar putea rămâne plafonate și dupa 1 aprilie, având în vedere instabilitatea regională. Totuși, o decizie finală nu a fost încă luată și o altă variantă la sistemul actual de plafonare/compensare ar fi o liberalizare parțială a pieței de energie și gaze, care nu se știe însă cum va arăta.
Ieri, într-o conferință de presă, Burduja a încercat să facă lumină în această problemă, dar mai mult ne-a încurcat: ”Unul dintre scenariile de lucru aflate pe masă este păstrarea schemei de compensare-plafonare și după 1 aprilie 2025, iar o decizie finală va fi luată până pe 1 februarie.” Foarte probabil că o decizie finală va fi luată fără ca actorii din piața de energie să fie pregătiți, așa cum s-a întâmplat de multe ori în ultimii ani. Apoi, urmează circul.
” Considerăm că avem argumente pentru ca la proiectul de buget să fim cel puțin în situația proiectului de buget și bugetului adoptat pentru anul trecut. Dacă vă amintiți, Ministerul Energiei a primit un miliard de lei și Ministerul Muncii cam tot atât, ceea ce ar da un spațiu de respiro furnizorilor. De ce este important? Pentru că unul dintre scenariile de lucru este păstrarea schemei de compensare-plafonare, așa cum este astăzi, pentru trei-șase luni, având în vedere că situația în regiune este complicată, având în vedere creșterile de preț la gaz, mai ales pe piața internațională și având în vedere că vrem să îi protejăm pe clienții finali. Vom lua decizia până la finalul lunii ianuarie. Ne vom reuni din nou în cadrul Comitetului interministerial și vom alege cea mai bună opțiune: păstrăm schema actuală exact așa cum e, țintim mai bine sprijinul pentru consumatorii vulnerabili și subvenționăm pe baza datelor socio-economice din fiecare gospodărie, și nu pe baza nivelului de consum, cum s-a mers până acum, sau optimizăm într-un alt fel schema de compensare-plafonare actuală. Asta înseamnă să renunțăm la unul dintre praguri sau să ajustăm un altul. Vom vedea. În orice caz, până la 1 februarie ar trebui să avem o decizie luată”, a spus Burduja.
În acest context, președintele Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță, a realizat trei scenarii ale evoluției prețurilor, pe varianta continuării plafonării și pe varianta liberalizării pieței. Iată cum arată aceste scenarii:
Anul 2025 pe lângă multiplele schimbări fiscale și creșteri de taxe vine și cu întrebări privind prețurile pe care românii le vor achita pentru gaze și energie electrică după aprilie 2025. Un răspuns greu de anticipat cu precizie.
Considerăm că sunt trei scenarii posibile:
1.În situația în care ideea plafonării prețurilor la energie se va menține, prețurile la gazele naturale vor rămâne la același nivel – 0,310 lei/kWh cu TVA inclus. În ceea ce privește prețul la energie electrică, apreciez că se vor stabilii cel mult două niveluri de prețuri, probabil 1,3 lei/kWh cu TVA inclus pentru un consum peste 255 kWh/lună și de 0,8 lei/kWh cu TVA inclus pentru un consum sub 255 kWh/lună. Aceasta înseamnă o scădere a prețului energiei electrice cu circa 21% pentru consumatorii care consumau peste 255 kWh/lună și o creștere a prețului energiei electrice cu 17% pentru cei care consumau sub 100 kWh/lună (o creștere în medie cu circa 6 lei/lună la factura de energie electrică de 50 kWh).
2.În situația în care plafoanele vor fi eliminate, începând cu 1 aprilie 2025, și se va realiza o minimă pregătire a liberalizării pieței, probabil consumatorii de gaze naturale vor achita aceleași prețuri ca și prețurile plafonate – 0,310 lei/kWh cu TVA inclus, iar pentru energie electrică se vor achita prețuri de circa 1,15 lei/kWh cu TVA inclus (considerând prețul mediu de achiziție al energiei electrice de pe OPCOM an 2025). Aceasta înseamnă o scădere a prețului energiei electrice cu circa 21% pentru consumatorii care consumau peste 255 kWh/lună, o creștere a prețului energiei electrice cu 43% pentru cei care consumau între 100 – 255 kWh/lună (o creștere în medie cu cca 35 lei/lună la factura de energie electrică de 100 kWh) și o creștere a prețului energiei electrice cu 51% pentru cei care consumau sub 100 kWh/lună (o creștere în medie cu circa 24 lei/lună la factura de energie electrică de 50 kWh).
3.În situația în care plafoanele vor fi eliminate, începând cu 1 aprilie 2025, și nu se va realiza o minimă pregătire a liberalizării pieței, probabil consumatorii de:
- a) gaze naturale vor achita prețuri de minim 0,380 lei/KWh (considerând prețul de achiziție al gazelor de pe bursa de la TTF an 2025).
- b) energie electrică vor achita prețuri care se vor găsi peste 1,38 lei/kWh cu TVA inclus. Aceasta înseamnă o creștere a prețului energiei electrice cu circa 6% pentru consumatorii care consumă peste 255 kWh/lună (24 lei/lună la un consum de 300 kWh), circa 72% pentru consumatorii care consumă între 100 – 255 kWh/lună (58 lei/lună la un consum de 100 kWh) și de circa 102% pentru cei care consumau sub 100 kWh/lună (o creștere în medie cu circa 35 lei/lună la factura de energie electrică de 50 kWh).
De precizat că dacă scenariul 2 și 3 degrevează bugetul României de costurile subvenției, scenariul 1 ar aduce cheltuieli importante pentru acoperirea subvențiilor din energie, coroborat cu pierderea unor surse de finanțare europeană și care se vor materializa în noi creșteri de taxe și impozite, care îi vor afecta în primul rând pe cei mai săraci dintre români.