Se alege praful de marii producatori de energie captivi noilor reglementari de piata. Scaderea marjelor de profit blocheaza investitiile intr-un sistem care sta deja sa crape
Dupa negocierile ANRE cu participantii la piata de energie electrica, pe marginea legislatiei secundare ce trebuie implementata dupa intrarea in vigoare a Ordonantei 114/2018, au inceput sa fie publice argumentele economice pe care producatorii de energie le invoca in ideea atenuarii efectelor taxei “pe lacomie”. Vanzarea energiei electrice la un prêt reglementat, la care se adauga o marja de profit de 5%, blocheaza practic toate programele de investitii programate pentru anii urmatori. Hidroelectrica si-a propus, de pilda, investitii de cinci miliarde de lei, in timp ce Nuclearelectrica este in fata unor provocari investitionale de minim doua miliarde de euro. Chiar si in conditiile unei piete concurentiale cum a fost pana la adoptarea Ordonantei 114, aceste investitii reprezentau o provocare majora pentru cele doua companii. Nu mai aducem in discutie faptul ca statul a confiscate dividendele si chiar rezervele acestor producatori si ca nu a miscat un deget pentru a spijini expansiunea lor. Aceste lucruri sunt deja istorie. Dar, asa cum se exprima la un moment dat un ministru al actualului govern (nu merita sa-i rostim numele), “banii trebuie sa intre la buget, pentru ca apoi sa urmeze investitiile”. De urmat va urma prapadul.

36623746 – exploding light bulb as conceptual image for new ideas and brainstorming.
De ce nu au investit, totusi, aceste companii atunci cand au profitat din plin de cresterea pretului energiei electrice in piata concurentiala? Ei, si aici este o poveste lunga. In mod normal inca de dinaintea liberalizarii totale a pietei aproape toti marii producatori de energie electrica din Romania au beneficiat de castiguri consistente din vanzarea produsului lor: energia electrica. Cei mai multi nu au reusit din aceste venituri nici macar sa-si faca mentenanta instalatiilor, in anumite perioade de timp. Da, s-a gresit si rezultatele se vad daca analizam zilnic starea sistemului energetic national. Numai ca, ajunsi la limita suportabilitatii, managerii de astazi ai companiilor in cauza au realizat ca nu se mai poate fara investitii urgente. Statul insa nu gandeste la fel. Am scris in ultimii ani despre toate aceste realitati cu care se confrunta sistemul si vom reveni din cand in cand la istorie pentru a intelege prezentul. Dar, macelul la care sunt supusi in ziua de astazi producatorii de energie a ajuns la cote de neimaginat. Prezentam mai jos cateva din “remarcile” facute de doi mari producatori de energie electrica din Romania, Nuclearelectrica si Hidroelectrica, dupa discutiile cu Autoritatea de reglementare in energie.
Nuclearelectrica: profitul brut va scadea cu 450 de milioane de lei. Retehnologizarea Unitatii 1 Cernavoda in pericol
Indicatorii de profitabilitate ai Nuclearelectrica (SNN) vor scadea de peste sase ori prin vanzarea energiei electrice la preturi reglementate, ceea ce va afecta major capacitatea entitatii de a finanta proiectele majore de investitii aflate in derulare, precum retehnologizarea Unitatii 1, sustin reprezentantii producatorului de energie nucleara.
Informatia apare intr-un document al Autoritatii Nationale de Reglementare (ANRE) in care au fost sintetizate opiniile participantilor la piata cu privire la metodologia propusa de ANRE, potrivit careia producatorii vor trebui sa livreze energie in contracte reglementate cu un profit de 5%.
Initial, Hidroelectrica si Nuclearelectrica erau obligate sa livreze pana la 65% din productie pe piata reglementata, insa acest lucru se va aplica abia de anul viitor. Pana atunci, ele vor livra toata energia disponibila.
„SNN va obtine, in conditiile vanzarii intregii productii de energie disponibile cu metodologia pretului reglementat (cost +5%), un profit brut estimat la 90 de milioane de lei, in scadere cu peste 450 milioane de lei fata de nivelul estimat initial, in conditiile vanzarii energiei electrice disponibile pe piata libera”, spun reprezentantii SNN in documentul mentionat.
Potrivit acestora, vanzarea energiei electrice la preturi stabilite conform metodologiei propuse de ANRE (cost +5%) aduce pentru Nuclearelectrica o profitabilitate de numai 1,25% raportat la capitaluri proprii, respectiv 1,42% raportat la activele imobilizate nete (echivalentul BAR din metodologiile ANRE).
In conditii normale, rentabilitatea activelor imobilizate nete ar trebui sa fie la nivel de minim 5% – 6%, cu mult peste nivelul de 1,4% determinat de aplicarea metodologiei (cost +5%) propusa de ANRE, arata oficialii producatorului de energie nucleara.
„Industria nucleara are ca specific un nivel ridicat al activelor imobilizate, situatie generata de investitiile initiale (costul mare de realizare) ale unei centrale nucleare. Scaderea de peste sase ori a indicatorilor de profitabilitate ai SNN prin vanzarea energiei electrice la preturi reglementate afecteaza major capacitatea entitatii de a finanta proiectele majore de investitii aflate in derulare (retehnologizarea Unitatii 1, investitie de 1,5 miliarde de euro, si CTRF – investitie de aproximativ 200 milioane de euro).
„In aceste conditii, SN Nuclearelectrica este in pericol de a trebui sa-si asigure finantarea proiectului de retehnologizare a Unitatii 1 in proportie de 100% din fonduri proprii. Modelul nostru initial prevedea pentru retehnologizare o finantare cu structura 43% fonduri proprii si 57% imprumuturi”, spun reprezentantii SNN.
In replica, punctul de vedere al ANRE cu privire la acest aspect, inserat in document, este urmatorul: „Valoarea profitului reglementat (5%) s-a stabilit prin similitudine cu valorile prevazute in alte reglementari, atat pentru energie electrica, cat si pentru gaze naturale”.
De asemenea, oficialii Nuclearelectrica au mai aratat ca, in conditiile in care SNN ar livra 65% din energia produsa cu pret reglementat, contributia companiei la bugetul de stat al Romaniei ar fi redusa cu 252 milioane lei/an (reprezentand aproximativ 17 lei/MWh aferent unui consum casnic anual national de 15 TWh).
Hidroelectrica: se incalca legile, apare discriminarea intre producatori, piata concurentiala dispare, pretul energiei creste
La randul lor, reprezentantii Hidroelectrica au aratat, potrivit aceluiasi document, ca profitul reglementat stabilit de ANRE va afecta puternic investitiile in unitatile de producere. Mai mult, metodologia ANRE contravine Ordinului nr. 33/2007 privind organizarea si functionarea ANRE si Legii nr. 123/2012 a energiei electrice si a gazelor naturale, incalca dispozitiile Legii societatilor nr. 31/1990 prin limitarea vointei societare si ingradeste libertatea constitutionala de exercitare a activitatii economice.
Hidroelectrica arata: „Metodologia limiteaza si restrânge libertatea economica, având in vedere dispozitiile referitoare la dreptul liberului acces la o activitate economica, respectiv activitatile comerciale si industriale, ce vizeaza atât capacitatea persoanei fizice, cât si capacitatea persoanei juridice de a deveni participant activ la viata economica. Orice restrângere a exercitiului libertatii economice trebuie facuta fara discriminare (art. 4 alin. 2 din Constitutia României), iar diferentierea de tratament juridic care are ca efect distrugerea egalitatii de sanse in initierea si exercitiul unei anumite activitati economice, este prohibita. Exercitiul libertatii economice poate fi restrâns de catre puterea publica, insa numai cu respectarea principiilor statului de drept, drept fundamental protejat prin controlul national efectuat de catre Curtea Constitutionala si controlul european realizat de Curtea Europeana a Drepturilor Omului”.
„Preturile se stabilesc intr-un mediu concurential in conditiile pietei, fie ea si reglementata. Producatorii de energie electrica, organizati sub forma societatilor comerciale, au dreptul sa efectueze un management eficient al acesteia, astfel incât sa contribuie la sporirea patrimoniului societatii, sa realizeze investii si sa asigure functionarea acesteia in conditii optime.
Cantitatile de energie electrica produse trebuie vândute, conform politicii comerciale si strategiei de vânzari, in conditii de maxima eficienta, in concordanta cu responsabilitatile asumate de organele de conducere, autoritatea de reglementare neavând dreptul de a impune in mod subiectiv si discrimatoriu un pret apropiat de pretul de productie, considerând fara justificare faptul ca o marja de 5% de profit este “marja rezonabila de profit”, eliminând costuri din procesul de calcul, in paralel cu instituirea unor obligatii de vânzare ferma a energiei electrice produsa.
Conform Hidroelectrica, metodologia ANRE impune obligatii care vor conduce la imposibilitatea finalizarii/realizarii de investitii, fapt ce va conduce la neindeplinirea targetului european privind energia regenerabila stabilit pentru anul 2030:
Metodologia conduce la o discriminare pe piata in rândul producatorilor cu tehnologii diferite de producere a energiei electrice, ceea ce contravine prevederilor exprese ale art. 23 alin. 1 din Legea nr. 123/2012 a energiei electrice si a gazelor naturale. In acelasi sens, se incalca si dispozitiilor art. 2 lit. b din Legea nr. 123/2012, repectiv asigurarea accesului nediscriminatoriu si reglementat al tuturor participantilor la piata de energie electrica.
Efectul imediat al aplicarii Metodologiei va fi cel al diminuarii considerabile a concurentei in piata energiei, ceea ce va conduce la o crestere a preturilor de tranzactionare a energiei electrice, in mod artificial printr-o interpretare gresita a unor prevederi legislative, incalcând art. 23 alin. 1 din Legea nr. 123/2012 a energiei electrice si a gazelor naturale, precum si obiectivului national privind „crearea si asigurarea functionarii pietelor concurentiale de energie electrica”, consacrat de art. 2 lit. c din acelasi act normativ.
Una din obligatiile autoritatii este de a respecta in procesul decizional, la stabilirea preturilor si cantitatilor in regim reglementat, principiile acoperirii costurilor justificate economic (art. 79 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 123/2012) si a asigurarii unei cote rezonabile de profit (art. 76 alin. (1) din Legea nr. 123/2012), principii nerespectate in elaborarea proiectului de Ordin privind aprobarea Metodologiei”.
ANRE a avut un punct de vedere la observaţia de mai sus: «Art. 28 lit c) a fost modificat prin OUG 114/2018 si prevede: „sa oferteze public si nediscriminatoriu pe piata concurentiala intreaga energie electrica ramasa disponibila dupa indeplinirea obligatiei prevazute la lit. b1)”»
Hidroelectrica mai arata ca metodologia ANRE incalca Directiva 72/2009/CE emisa de Parlamentul European si Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piata interna a energiei electrice si de abrogare a Directivei 2003/54/CE:
„Daca pe de o parte, daca OUG 114/2018, in materia energiei, impune obligatii ce nu incalca in principiu simetria dispozitiilor cuprinse de Directiva 72/2009/CE, o aplicare in forma propusa a Metodologiei propuse va conduce la exact opusul situatiei, incalcându-se nu doar prevederilor obligatorii ale Directivei 72/2009/CE, ci si intentia legiuitorului de a scadea pretul energiei pentru populatie prevazuta in OUG 114/2018.
Articolul 3 (1) Directiva 72/2009/CE prevede faptul ca statele membre se asigură că, […] (2), întreprinderile din domeniul energiei electrice funcţionează în conformitate cu principiile prezentei directive, în vederea realizării unei pieţe de energie electrică concurenţiale, sigure și durabile din punctul de vedere al protecţiei mediului, și se abţin de la orice discriminare în ceea ce privește drepturile sau obligaţiile acestor întreprinderi.
Directiva continua cu art. 3 (2) unde statueaza dreptul statelor membre pot impune întreprinderilor din sectorul energiei electrice, în interesul economic general, obligaţii de serviciu public referitoare la siguranţă, inclusiv sigu¬ranţa alimentării, regularitatea, calitatea și preţul furnizărilor, […]. Aceste obligaţii sunt clar definite, transparente, nediscriminatorii și ușor de verificat și garantează întreprinderilor de energie electrică comunitare acce¬sul egal la consumatorii naţionali.
Articolul 37.1.I. impune obligatia statelor si autoritatilor de reglementare să respecte libertatea contractuală în materie de contracte de furnizare întreruptibilă, precum și în materie de contracte pe termen lung cu condiţia ca acestea să fie compatibile cu dreptul comunitar și să respecte politicile comunitare;
Insa, Metodologia nu asigura indeplinirea conditiilor restrictive pentru a putea crea o situatie in care are dreptul sa intervina prin reglementarea pretului si cantitatilor livrate. Argumentele continua pe multe pagini si nu are rost sa insistam noi asupra lor, atata vreme cat leguitorul ramane indifferent . Ce se va intampla de aici incolo, Dumnezeu cu mila!.
‘Ai, dom’le, sa mai termine multinationalele astea lacome si sorosiste cu atatea plangeri. Sa-si tina gura si sa marcheze repede banu’ la buget, ca e multi care asteapta sa-l cior…. aaaahhh… sa-l investeasca pentru binele poporului.
Pana la urma, ce asa mare chestie si cu energia asta electrica?!? Las’ca la noi la Teleorman atatea generatii de oameni harnici si cinstiti s-au incalzit cu tizic (este ca nu stitit ce-i ala fara sa fugiti la goagal?!?), au stat la opaitz cu seu de oaie si nu s-a mai plans atata…