Doua Burse, Doua Paie, pe cine luam la bataie?
Pe nimeni. Disparitia contractelor preferentiale, intelegerile de culise si preturile corecte sunt principalele efecte benefice ale burselor de energie din orice parte a lumii. Prin urmare, Romania are nevoie stringenta de instrumentele pe care le ofera o asemena institutie.
Intrebarea la care incercam sa gasim raspuns este insa aceasta: avem nevoie de o singura bursa de energie, de doua, sau ne putem afilia uneia din afara? Raspunsul in vom cauta in analizele ce urmeaza.
In conditiile unei piete libere, asa cum ne dorim si noi si, mai ales, dupa cum suna Directivele Uniunii Europeane, concurenta pe pietele de energie este benefica atat pentru producatori cat si pentru consumatori.
Din pacate, in Romania, lucrurile nu stau chiar asa, caci la noi conteaza nuantele si nu fondul problemei.
Noul proiect al Legii energiei aduce in discutie o problema extrem de presanta pentru piata energiei electrice din tara noastra, procesul de liberalizare fiind strans legat de existenta bursei de energie, ringul in care pretul se formeaza corect, pe baza cererii si ofertei. Nu putem vorbi de o liberalizare a preturilor la energia electrica, asa cum se intampla in momentul de fata, fara a avea mai intai o piata de tranzactionare care sa functioneze nedescriminatoriu pentru toti actorii ei.
Romania nu are o bursa propriu-zisa de energie, care sa indeplineasca toate conditionalitatile unei asemenea institutii, in schimb, are o platforma de tranzactionare foarte performanta, care functioneaza de cativa ani buni, fiind chiar o premiera in aceasta parte a Europei. OPCOM, caci despre ea este vorba, este o filiala a Societatii Nationale de Transport “Transelectrica”, care, la randul ei, se subordoneaza Ministerului Economiei.
Obiectivul tuturor strategiilor energetice ale Romaniei urmarea ca OPCOM sa devina nu numai o bursa nationala de energie, ci si una regionala, bazandu-ne pe avansul pe care il avem fata de tarile vecine. Iata ca, inainte ca acest obiectiv sa fie insa atins (noi credem ca deja am ratat oportunitatea), Bursa Romana de Marfuri (BRM) doreste sa devina
si ea o platforma de tranzactionare a energiei electrice (o bursa reala), depunand toata documentatia pentru obtinerea licentei de la Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE).
Pentru ca initiativa BRM starneste deja discutii aprinse si o serie de controverse, platforma Energy-Center si-a propus sa dezbata aceasta problema, evident, de pe pozitii neutre si cu scopul declarat de a veni in sprijinul actorilor de pe pieta de energie.
Pentru inceput vom prezenta situatia burselor de energie din celelalte tari ale Uniunii Europene si pozitia OPCOM pe piata din Romania, urmand sa revenim apoi cu punctul de vedere al Bursei Romane de Marfuri, surprins partial si in interviul video pe care Energy-Center l-a realizat cu presedintele Consiliului de Administratie al BRM, domnul Septimiu Stoica.
Incepand de maine vom analiza toate problemele ridicate de existenta a doua burse de energie pentru piata electrica din Romania, urmand ca punctului nostru de vedere sa fie alaturate si opiniile unor actori din aceasta piata, cu o lichiditate de peste un miliard de euro in prezent, dar cu un potential mult mai mare.





















Astept cu interes
In mod normal daca avem doua burse de valori, cea de la Bucuresti si cea de la Sibiu, ca sa nu mai zic ca exista si Rasdaq, de ce nu am avea si doua burse de energie? Platforma OPCOM este a statului, ziceti dumneavoastra, prin intermediul Transelectrica, Bursa Romana de Marfuri este a unor actionari privati, asa ca nu vad nici o contradictie in aceasta problema. Sunt curios cum argumentati situatia creata.
In articolele dumneavoastra precedente tocmai atio semnalat o serie de smecherii in piata de energie, mai precis la bursa. In cazul asta mie mi se pare benefica inca o bursa
din afara asa pare,este benefica existenta a doua burse.Dar ce ne facem, ca nici asta laudata, OPCOM, nu functioneaza cum trebuie.Ati uitat faptele din articolul cu cartelul.Pai acest cartel nu ar fi fost posibil sa functioneze fara concursul generos oferit de platforma OPCOM si cu buna stiinta a unora cu functii de conducere.Cand “creierele” de la ANRE vor fi in stare sa inteleaga ca OPCOM ca statut juridic, ca organizare si activitate functioneaza ca o asa zisa piata dar in afara pietii? Ce face consiliul Concurentei?Nimic, pentru ca totul este subordonat politic iar oamenii “de buna credinta” stau cu frica in san si cu ochii pe scaunul retribuit destul de gras fata de saracia din tara asta.Repet intrebarea catre ziaristii acestei publicatii on-line?Mai functioneaza vreun ordin de ministru al Economiei care restrictioneaza dreptul producatorilor, de stat, sa vanda energia exclusiv pe OPCOM?