Codul Rețelei de Gaze, arma sau instrument intr-o “saraca tara bogata”
Pe fondul mizeriei politice reflectata la scara larga de catre toata media din Romania, preocuparile ce tin de buna functionare a economiei, a companiilor care activeaza in sectoarele economice de baza au trecut in plan secund. Consecventi principiilor noastre, conform carora numai din dezbaterea de idei putem ajunge la solutii eficiente, am lansat, ieri, o prima dezbatere pe marginea Codului Retelei de gaze, subiect extrem de tehnic, dar in aceeasi masura extrem de eficient din punctul de vedere al viitoarelor politici energetice ale Romaniei. Ca sa intelegem de ce o resursa naturala cu care ne-a binecuvantat destinul nu poate fi valorificata in interesul acestei tari suntem obligati sa explicam mecanismele tehnice, comerciale, de interese si de functionare efectiva a pietei, in asa fel incat scopul final sa infirme sintagma “saraca tara bogata”

Sectorul gazelor naturale este caracterizat de numeroase nefunctionalitati, de nemultumiri, de dezorientari etc. Este cert ca Lucrurile trebuie sa se schimbe. Dar Cum? Ce? Unde? Cine? Cand? Orice viziune asupra sectorului gazelor naturale trebuie sa plece de la necesitatea reconstruirii acestuia, de la 0, pas cu pas, cu plasarea TRANZACTIEI in centrul viitoarei constructii a noului sector al gazelor naturale.
Asociatia Energia Inteligenta a lansat anul trecut un proiect de tara intitulat Punct si de la capat pe piata gazelor in 10 pasi, cu scopul de a construi o piata reala si a inlatura pseudopiata care defavorizeaza in primul rand consumatorul de gaze.
Astazi in cadrul Mesei Rotunde organizata de Asociatia Energia Inteligenta impreuna cu Publicatia Energy-Center.ro cu tema : “Putem avea un pret corect la gaze naturale doar cu un Cod de Retea obiectiv si o piata functionala“, desfasurata la Camera de Comert si Industrii a Municipiului Bucuresti (CCIB), Aula Carol I, participantii au raspuns la 3 intrebari esentiale:
- Avem nevoie de un Cod de Retea in Romania?
- Cauzele nefunctionarii actualului Cod al Retelei in Romania?
- Ce trebuie sa facem pentru a avea un Cod de Retea functional in Romania?
Daca asupra primei intrebari raspunsul a fost in unanimitate pozitiv, chiar daca unii dintre participanti l-au pus sub semnul obligativitatii impuse de Uniunea Europeana, la intrebarea a doua din alocutiunile celor care au luat cuvantul s-au desprins mai multe cauze pe care le-am sumarizat in cele ce urmeaza:
- Configuratia fizica a actualui SNT si a sistemelor adiacente
- Cadru legislativ antagonic Codului retelei
- Textul incomplet si incoerent al Codului retelei
- Inexistenta mecanismelor de flexibilitate pe piata de gaze din Romania
- Lipsa platformelor informatice si a modului de transmitere a datelor
- Sabotarea proceesului de aplicare a prevederilor Codului Retelei
- Incompetenta
- Configuratia fizica a actualui SNT si a sistemelor adiacente
Ceea ce este numit astazi SNT este in fapt un amestec de sisteme de transport: inchise (locale de tip sursa – consum), sisteme semiinchise (regionale) si un sistem de transport “0”. Astfel, regulile ce se preteaza la sistemul “0” nu se potrivesc sistemelor inchinse sau semiinchise (diferente de natura tehnica, hidraulica, operationala, functionala etc.). Mai mult, actualul Cod trateaza sisteme care nu comunica fizic ca si cand ar comunica fizic, respectiv se manipuleaza ideea unui echilibru fizic in SNT, in realitate acesta fiind doar o iluzie aritmetica. Codul va putea fi aplicat doar pe un system omogen. Dar un reengineering se impune nu doar SNT –ului ci si celorlalte sisteme adiacente.
- Cadrul legislativ antagonic Codului retelei
-
- Lipsa mecanismelor echitabile, corecte, nediscriminatorii si care respecta prevederile Codului Civil, de alocare a cantitaţilor furnizate, pentru :
- a individualiza cantitatile vandute,
- a permite furnizorilor sa-si urmareasca propria marfa pe circuitul achizitie-transport-inmagazinare-transport, si a le putea cere acestora sa fie disciplinati in piata si in activitatea de transport,
- a exista o aliniere cu modalitatea de alocare din Codul Retelei de Transport si a permite matchingul cantitatilor,
- a exista o aliniere cu modalitatea de alocare a cantitatilor distribuite sau inmagazinate
- Lipsa regulilor in sistemul de distributie, prin care se stabilesc responsabilitatile si drepturile partilor, dar si modul in care trebuie asigurata continuitatea curgerii gazelor din sistemul de transport pana la consumatorul final, penalitatile percepute sau de care beneficiaza utilizatorul sistemului de distributie,
-
- Lipsa modelul de piaţa, conţinand reguli, proceduri şi instrucţiuni clare, in ceea ce priveşte tranzacţionarea gazelor si interactiunea furnizorilor cu “carausii” (care sa permita urmarirea fluxului in mod real pe intreg circuitul sursa-consumator). Intre multele elemente care trebuie definite prin acest document mecanismele de asigurare a flexibilitatii si instrumentele de acces rapid al tuturor participantiilor la acestea si dezvoltarea unor sisteme ieftine de garantare a operatiilor comerciale sunt primordial,
- Lipsa politiciilor antisararcie energetica si de sustinere a clientilor vulnerabili prin metode reale, dar care sa permita eliminarea preturilor preferentiale si eliminarea pietei reglementate,
-
- Lipsa unei Autoritati competente la nivelul intregului system energetic (nu doar in sectorul gazelor naturale), care sa defineasca planuri preventive / reactive pentru situaţii de urgenţa, sa monitorizeze si sa intervina dupa principii care nu afecteaza derularea activitatii comerciale,
- Manipularea directa sau indirecta a pietii de gaze folosind legislatia primara sau secundara, abordare total incompatibila cu ideea de REGULA DE PIATA
- Lipsa urmatoarelor principii din Textul Codul Retelei
- Mecanisme comerciale care sa faciliteze comercializarea capacitatii prin mecanisme transparente, fexibile, echitabile si foarte usor de aplicat, inclusiv intraday.
- Plateste doar cel care greseste si numai pentru fapta sa in raport cu responsabilitatile asumate in contractele cu operatorul de transport,
- Pretul greselii este cel stabilit de piata romaneasca la momentul greselii (nici ante, nici post fapta).
- Scopul licit speculativ, care sa permita aparitia contrapartilor in piata care sa sanctioneze indolenta unor utilizatori
- Echilibrarea comerciala, secondata de o echilibrare fizica si una hidraulica.
- Modul in care operatorul de transport va platii pentru greselile sale (nerespectarea conditiilor contractuale sub aspectul punerii la dispozitie a capacitati rezervate si asigurarea continuitatii in livrare, chiar daca aceasta se datoreaza altor utilizatori de retea), in relatia cu cei care gresesc, pretul greselii operatorului de transport fiind de asemenea necesar a fi cel stabilit de piata romaneasca la momentul greselii.
- Alocarea cantitatilor transportate echitabila, corecta, nediscriminatorie si cu respectarea Codului Civil, atat pentru punctele de intrare, cat si pentru punctele de iesire in/din sistemul de transport.
Nota: Aceasta alocare nu trebuie confundata, dar trebuie aliniata cu modalitatea de alocare din contractele de furnizare (care nu intra sub incidenta Codului Retelei de Transport, fiind o regula care ar trebui sa rezulte dintr-un viitor Cod al Pietei de Gaze) si complementara alocarii cantitatilor distribuite sau inmagazinate (care de asemenea nu intra sub incidenta Codului Retelei de Transport, fiind necesare Coduri de Retea de distributie si inmagazinare).
- Inexistenta mecanismelor de flexibilitate
-
- Lipsa posibilitatii inmagazinarii gazelor pe tot parcursul anului in functie de cererea si oferta, in:
- depozite subterane,
- conducte de transport/distributie
- sisteme amplasate la consumatori
- Lipsa mecanismelor de vanzare in regim intreruptibil
- Lipsa mecanismelor de servicii discontinue (capacitati intreruptibile)
- Lipsa introducerii titlurilor de gaze ca element de schimb, pentru vanzare a gazelor de catre consumatorii de gaze sau/si ca element de garantare
- Lipsa introducerii recipisei ca element de schimb sau/si ca element de garantare
- Stimularea dezvoltarii in piata de noi produse care sa asigure cresterea flexibilitatii pe piata (loaning, parking)
- Platforme informatice
- Lipsa informatizarii corespunzatoare a activitatii de pe piata de gaze prin dezvoltarea de sisteme de stocare si transmitere a informatiilor intre operatori, furnizori, operator piata de echilibrare, burse de gaze, autoritate comopetenta etc..
-
- Lipsa platformelor de rezervare/tranzactionare pe piata principala si secundara a capacitatii de:
- transport,
- distributie,
- inmagazinare
-
- Lipsa platformelor de vanzare/nominalizare / alocare
- Vanzare / cumparare gaze
- Servicii de transport
- Servicii de distributie
- Servicii de inmagazinare
- Servicii de stocare in conducte
- Servicii de flexibilitate (loaning, parking, limitarea volatilitatii pretului prin stop-limit etc.)
-
- Lipsa platformelor de echilibrare a sistemului cu existenta a cel putin 5 subplatforme:
- Echilibrarea comerciala prin ordine de cumparare/vanzare ex-ante pentru ziua urmatoare / intraday
- Echilibrarea comerciala prin plasarea de obligatiuni (antipacitive) pentru ziua urmatoare / intraday
- Echilibrarea comerciala ex-post prin ordine de cumparare/vanzare
- Echilibrarea fizica/hidraulica a sistemului prin plasarea de ordine (antipacitive) pentru ziua urmatoare / intraday
- Echilibrarea fizica/hidraulica a SNT prin plasarea de obligatiuni (antipacitive) pentru ziua urmatoare / intraday
- Lipsa platformelor de matching, platforme de clearing, de urmarire a rau-platnicilor, de tranzactionare a titlurilor de gaze si recipiselor etc.
- Sabotarea proecesului de aplicare a Codului Retelei
Apreciez ca istoria celor 10 ani de insucces al Codului retelei nu se putea realiza fara sabotarea acestui proces.
7. Incompetenta
Un alt aspect important al neaplicarii Codului Retelei se datoreaza neintelegerii filozofiei pietei libere, a regulilor si a rolului unui Cod de retea, dublata de incompetenta celor care cred ca “gazul curge oricum”. Asociatia Energia Inteligenta, va continua demersul inceput, propunandu-si sa relizeze analizeze si dezbateri privind conceperea unor seturi de regulii care sa asigure functionarea pietei. Proiectul se adreseaza tuturor celor interesati de o ROMANIE NORMALA.






















