Lipsa de viziune scoate treptat Romania de pe harta energetica europeana
La peste cinci ani de la integrarea in Uniunea Europeana, tara noastra nu si-a gasit inca pozitia adecvata din perspectiva sectorului energetic, nici in piata zonala, nici in contextul mai larg european. Cele trei sau patru strategii energetice elaborate in ultimii 22 de ani, pentru care Ministerul Economiei a risipit sume importante de bani, au ramas simple foi de hartie neluate in seama de nimeni. Ministri care s-au succedat la Economie au fost lipsiti de orice viziune in acest domeniu, singura lor preocupare fiind ingrosarea conturilor clientelei politice sau a unor gasti apropiate lor, in timp ce unitatile din sector au cunoscut o degradare aproape continua. Marile proiecte energetice, ce urmau sa faca din tara noastra un pol de putere in aceasta zona a Europei, s-au pierdut unul dupa altul, fara ca cineva sa dea socoteala. Fondurile europene, din care s-ar fi putut sustine multe proiecte, inclusiv cele de cooperare internationala (exemplu: cablul submarin dintre Romania si Turcia), au fost totalignorate de guvernantii de la Bucuresti. In ceasul al doisprezecelea, tara noastra nu poate, sau mai bine zis, nu stie cum sa recupereze terenul pierdut. Energy-Center incearca sa prezinte o sinteza a proiectelor ratate in anii care au trecut, cu speranta ca, totusi, se mai poate recupera ceva. Incepem cu sectorul gazelor naturale, unde resursele interne clasice sunt pe final, iar cele neconventionale starnesc polemici ce nu au nici o legatura cu realitatea.
2007 – 2012
De la avantajele geopolitice ale Romaniei in Sud Estul Europei la izolarea Romaniei pe piata gazelor naturale
Anul 2007
Intrarea Romaniei in UE era fundamentata si de plasarea geopolitica. Nu intamplator numeroase proiecte energetice europene plasau Romania ca poarta strategica de intrare in Europa: Nabucco, conductele de tranzit catre Balcani, South Stream, White Stream, SEE Region etc.
Anul 2011
La numai cinci ani diferenta Asociatia Furnizorilor de Energie din Europa a prezentat o propunere pentru realizarea sistematizarii pietelor de gaze din Europa. Socant, Romania este eliminata din orice piata.
Anul 2012
Premierul rus, Vladimir Putin a anuntat constructia gazoductului South Stream incepand cu decembrie 2012: „Constructia sectiunii offshore a South Stream va incepe in decembrie”, a declarat el in timpul unei intalniri cu Alexei Miller, citat de The Voice of Russia. South Stream, in care Gazprom este participant impreuna cu companiile din Europa de Vest, BASF, Eni si GDF, va transporta gaze rusesti catre Europa de Sud si Centrala prin Bulgaria, ocolind Ucraina. Gazprom a infiintat deja companii mixte cu companiile din Austria, Bulgaria, Croatia, Slovenia, Grecia, Ungaria si Serbia pentru a administra sectiunea onshore a conductei South Stream. Romania nu este nicaieri.
In decembrie 2011, Turcia si-a dat acordul pentru tranzitul conductei rusesti South Stream pe platoul sau continental, inca o lovitura data proiectului Nabucco, in care tara noastra si-a pus toate sperantele.
Conducta ar urma să aduca 62 miliarde m3 de gaz pe sub Marea Neagra pana in Bulgaria, de unde sa il transporte prin Serbia, Croatia si Slovenia spre Italia si Austria, ocolind Romania. Prin South Stream, Gazprom ar urma sa isi consolideze dominatia asupra pietei europene a gazelor.
Astfel, Rusia si-ar intari influenţa strategica in Balcani, in vreme ce pozitia geostrategica a Romaniei va fi eliminata.
În luna ianuarie,, 2012 au avut loc doua lovituri dure date proiectului Nabucco. Mai intai, la mijlocul lunii, concernul german RWE a anuntat ca doreste sa isi reconsidere pozitia asupra participarii la Nabucco si se gandeste sa isi reorienteze prioritatile spre TAGP.
Grupul german RWE a fost adus in concernul Nabucco pentru a linisti ingrijorarile bancilor care ezitau sa finanteze proiectul, or, fara RWE, sansele de a obtine bani pentru Nabucco scad aproape de zero. Apoi, pe 31 ianuarie 2012, guvernul turc a anuntat ca nu mai considera Nabucco o prioritate nationala, urmand sa concentreze tot asupra TAGP.
In aceste conditii, TAP şi TAGP devin principalele favorite la transportul gazului caspic, in vreme ce Nabucco pare sa isi traiasca ultimele zile. Potrivit analistului Vladimir Socor, de la Jamestown Foundation, „în mod clar, politica gazului caspic a intrat în era post-Nabucco”.
In contextul prezentat anterior, fostul ministru al economiei, Lucian Bode declara pentru MEDIAFAX, in data de 20 martie 2012 “Indiferent de solutia care va fi adoptata, Nabucco este si va ramane prioritar pentru Romania, indiferent de varianta pe care se va merge. ” Halal prioritate.
Lipsa de viziune vis-a-vis de avantajele geopolitice ale Romaniei, care se desprinde din singura pozitie luata de ministrul de resort in ultimii doi ani la care se adauga practica oficialitatilor romane.
In raport cu UE:
Neimplicarea si pasivitatea la momentul discutarii si lansarii proiectelor legislative europene, cu implicatii majore asupra sectorului gazelor naturale din Romania;
Neseriozitatea in asumarea obligatilor asumate ca tara membra pe piata gazelor naturale si comportamentul „smecheresc de ducere de nas” a oficialitatilor de la Bruseless in implementarea directivelor si a regulamentelor europene;
In raport cu Rusia:
Neatragerea companiei Gazprom/Gazexport sau a altor companii rusesti in proiecte energetice din Romania, desi au existat nenumarate autoinvitatii in acest sens;
Lipsa valorificarii imensului potential de inmagazinare supterana a gazelor naturale de pe teritoriul Romaniei, prin proiecte agresive de promovare si atragere a potentialilor utilizatori;
Nestatornicia in modul de achizitionare a gazelor naturale (sistarea preluarii gazelor din Rusia in semestrul 2 din 2011 si fuga catre gazele din Vestul Romaniei; preluarea pulsatorie a gazelor in iarna 2012);
In raport cu consortiul Socar-BP pentru gazele din zona Marii Caspice:
Greutatea stabilirii unor legaturi intre consortiu si institutile din Romania;
Confuzia intre calitatea companiei de transport Nabucco si companile care vor achizitiona gaze pentru a fi transportate prin conducta Nabucco;
Credulitatea faptului ca UE negociaza in locul Romaniei in achizitionarea gazelor pentru Romania;
Toate acestea au dus la izolarea Romaniei pe piata gazelor naturale pentru multi ani de acum inainte si va aduce tara noastra in „teatrul intereselor” de culise ale unora sau altora dintre marile puteri in detrimentul evident al romanilor.