ANRE supune la maximum suportabilitatea investitorilor in energia regenerabila,, care asteapta salvarea de la guvern
Asa cum am precizat si in articolele noastre anterioare, industria energiei regenerabile s-a transformat, in Romania, din printesa in cenusereasa in doar doi ani de zile. De la asa zisul El Dorado al investitiilor in eoliene sau fotovoltaic s-a ajuns azi la o cvasigenerala amenintare cu falimentul investitorilor. Certificatele verzi, in jurul carora se invarte intreaga schema de sprijin aprobata de Parlament pentru acest tip de investitii, s-au transformat din “recompense” in povara. Autoritatea de Reglementare si-a facut un obicei din a reduce cota de certificate verzi pentru producatori, in conditiile in care oricum exista un surplus de peste 6,5 milioane de certificate ramase nevandute din anii precedenti. Pe de alta parte, la nivel decizional se discuta intens despre proiecte de sustinere a energiei pe biomasa, zona in care Romania ar avea un potential enorm, cu riscul ca peste ceva vreme si acesti potentiali investitori sa aiba aceeasi soarta precum investitorii in eoliene sau fotovoltaic. Intr-un gest de ultima disperare, producatorii din industria regenerabila se adreseaza si primului ministru, in speranta revizuirii deciziilor luate in ultima vreme in ceea ce priveste viitorul acestei industrii. Ce ecou va avea aceasta ultima strigare a disperarii ramane de vazut. Redam mai jos scrisoarea adresata primului ministru de catre asociatiile de profil:
Ref: Propunere ANRE pentru cota anuala obligatorie de energie regenerabila pentru anul 2017
Stimate Domnule Prim Ministru Dacian Ciolos,
Industria energiei regenerabile a luat cunostinta cu consternare si ingrijorare fata de viitorul energiei regenerabile in Romania de propunerea Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei – ANRE de stabilire a unei cote obligatorii de energie electrica produsa din surse regenerabile de energie (E-SRE) care beneficiaza de sistemul de promovare prin certificate verzi pentru anul 2017 la nivelul de 8,3% din consumul final brut de energie.
Noi am semnalat in mod repetat autoritatilor ca modul de calcul al cotei anuale obligatorii de energie regenerabila nu este nici functional, nici coerent. Valoarea cotei propusa de ANRE de 8,3% pentru 2017, sub nivelul celei din 2016 si mult sub nivelul cotei de 18% prevazuta in legea 220 pentru anul 2017, lege in baza careia s-au facut investitiile in sectorul regenerabilelor reprezinta dovada clara ca actualele reglementari nu sunt functionale. Reamintim ca producatorii de energie regenerabila au investit peste 7 miliarde de euro in sectorul energetic in baza unei legi adoptate de Parlamentul Romaniei care a creat asteptari legitime de recuperare a investitiilor. In mod regretabil, remarcam ca autoritatile, in loc sa actioneze pentru atragerea de investitii noi in domeniul energetic, trateaza cu totala lipsa de interes investitiile deja efectuate, iar prin politicile aplicate incepand cu 2013, investitorii acumuleaza an de an pierderi financiare masive.
Investitiile in domeniul energiei regenerabile reprezinta cea mai importanta categorie de investitii din domeniul energetic de dupa anul 1990, contribuind semnificativ la intarirea retelelor electrice si cheltuind sume semnificative de bani pentru a se conforma tuturor cerintelor tehnice venite de la operatorii de retea nu numai inainte dar si dupa realizarea investitiilor.
Cu certitudine toate autoritatile implicate cunosc efectele dezastroase ale masurilor luate in trecut asupra industriei (asa cum arata si studiile si informatiile relevante prezentate de industrie care demonstreaza grava stare de fapt).
In situatia in care nu se intervine si nu se recalculeaza cota obligatorie de energie regenerabila sustinuta in sensul cresterii semnificative a acesteia fata de nivelul anului 2016 (12.15%), pentru asigurarea venitului minim necesar operarii parcurilor si rambursarii finantarii obtinute pentru realizarea investitiilor, singurul rezultat va fi distrugerea totala a industriei de energie regenerabila cu riscul real al ratarii tintelor pentru anul 2020. Asa cum inclusiv ANRE mentioneaza in calculele care fundamenteaza cota de 8.3% propusa, mai putin de 50% din certificatele verzi emise in 2017 vor putea fi valorificate, iar daca tinem cont si de excedentul existent deja in piata de aproximativ 6.5 milioane certificate care deja azi nu au cumparator, acest procent va scadea la cca 30%.
Totodata, ne manifestam indignarea fata de “propunerea alternativa“ a ANRE, de a fixa cota obligatorie de energie regenerabila la nivelul de 12,3%, care ar conduce la o continuare de facto a politicii instituita prin OUG 57/2013 de amanare a unei parti a veniturilor din certificate verzi. Pe langa faptul ca aceasta propunere denota lipsa analizelor de impact in luarea deciziilor, este inca o dovada ca singurele solutii gasite constau in reduceri succesive de venit din partea producatorilor. Este de neinteles si de neacceptat cum se poate reglementa un deficit de cerere pe piata certificatelor verzi, deficit care deja azi este urias (peste 6,5 milioane certificate verzi care nu au cumparator azi in piata), fara a se tine cont de reducerea reala a pretului en-gros al energiei din ultimii 3 ani, care in mare parte se datoreaza aportului energiei regenerabile asa cum si ANRE recunoaste in rapoartele sale anuale.
Aducem, din nou, in atentia autoritatilor faptul ca industria eoliana a raportat pierderi de 500 milioane euro in 2014, pierderi care se vor regasi si in rezultatele financiare din 2015 si 2016. Recenta propunere a ANRE de instituire a unei cote de 8,3% in anul 2017 va reprezenta lovitura de gratie data producatorilor de energie din surse regenerabile care se vad azi pusi in fata unui faliment sigur, care va genera actiuni in instanta impotriva statului Roman pentru recuperarea prejudiciilor cat si retragerea capacitatilor din productie cu consecintele de rigoare asupra indeplinirii tintelor asumate de Romania pentru anul 2020. Nici propunerea alternativa nu va salva industria, chiar din contra prin amanarea in continuare a emiterii de certificate verzi dublata de lipsa cererii, efectul este acelasi si anume falimentul masiv al industriei care va avea consecinte grave in economie prin pierderea de venituri la bugetul de stat, pierderea de locuri de munca si mai ales prin cresterea pretului energiei electrice si pierderea statutului de tara exportatoare de energie.
Mai mult, in Parlament se propune o noua schema de suport pentru energia provenita din biomasa, biogaz si geotermie. O asemenea schema este propusa fara realizarea unei analize de costuri si beneficii pentru a se vedea impactul pozitiv sau negativ al acesteia, si inainte de a se definitiva strategia nationala care sa defineasca mixul energetic pe care Romania si-l doreste in orizontul anului 2030. Nu in ultimul rand, aceasta schema este propusa in contextul in care autoritatile clameaza ca Romania deja si-a atins tintele asumate pentru anul 2020, motiv invocat mereu de autoritati pentru implementarea masurilor ostile actualilor producatori din sectorul regenerabilelor. Nu intelegem cum actualele investitii sunt falimentate prin masurile ostile succesive din ultimii 3 ani iar noi investitori sunt ademeniti in continuare in domeniul energiei regenerabile din Romania. Acest mod de a face politici este ne-sustenabil si el va avea drept consecinta pierderea definitiva a increderii investitorilor in Romania.
In considerarea celor de mai sus, industria energiei regenerabile va lanseaza din nou, stimate Domnule Prim Ministru, un apel disperat la coerenta si responsabilitate. Industria energiei regenerabile reprezentata de cele trei asociatii semnatare ale acestei scrisori va solicita realizarea de urgenta a modificarilor necesare la legea 220/2008 prin emiterea unei ordonante de urgenta prin care incepand din 2017 toate certificatele verzi, inclusiv cele amanate, sa fie valorificate, ca fiind singura masura care poate salva industria de la faliment.
Va solicitam de asemenea fixarea pretului certificatului verde la valoarea minima legala si reintroducerea certificatelor amanate intr-o perioada de timp mai lunga de trei ani (varianta actuala a legii), pentru protejarea consumatorilor finali fata de o crestere prea abrupta a impactului certificatelor verzi in factura de electricitate.
Stimate Domnule Prim Ministru, in masura in care agenda va permite, va solicitam o intalnire pentru a explica mai bine situatia dezastruoasa din domeniul energiei regenerabile si pentru a explica mai bine acele masuri care se impun a fi luate pentru a evita falimentul masiv al industriei. Noi solicitam Statului Roman un cadru legislativ predictibil si conditii de piata adecvate pentru a ne putea desfasura activitatea, a ne recupera investitiile si pentru a demonstra ca Romania este o tara europeana matura din punct de vedere al mediului investitional si al modului de asumare a strategiei privind schimbarile climatice.