Cati consumatori vulnerabili vom mai avea dupa cresterea salariilor si pensiilor si cine va purta grija lor?
Iata o intrebare la care guvernul, ministerul Muncii nici macar nu se gandesc, cu toate ca peste numai o luna piata de gaze ar putea fi liberalizata si pentru consumatorii casnici, iar de la inceputul anului viitor se va liberaliza in totalitate si piata de energie electrica. De la inceputul procesului de liberalizare, pornit in urma cu aproape 10 ani, nici un guvern nu a reusit sa defineasca clar consumatorul vulnerabil din Romania, in ciuda faptului ca la noi saracia energetica este printre cele mai mari din Europa. Toate incercarile de a se ajunge la o subventionare echitabila a unor categorii de consumatori de gaze, electricitate sau agent termic au fost sortite esecului. Si daca in zece ani nu am reusit sa definim consumatorul vulnerabil, cum o vom face intr-o luna sau 10?
Cresterea pensiilor si chiar a salariului mediu pe economie impune o noua abordare in problema consumatorului vulnerabil. Cine s-o faca, doamna Olguta Vasilescu, de la munca ? Consumatorii de gaze casnici cu venituri mici si cei care din motive de varsta sau sanatate necesita continuitate in alimentarea cu gaze naturale au incercat sa fie inclusi in categoria clientilor vulnerabili si de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), fiind elaborat chiar un proiect de ordin privind furnizarea gazelor naturale la consumatorul final.
Nu se mai stie nimic despre acest proiect, iar liberalizarea pietei l-ar face oricum inutil in noile conditii. Or, definirea consumatorului vulnerabil este extrem de importanta pentru ca doar clientii din aceasta categorie vor mai plati tarife reglementate dupa liberalizarea completa a pietei, restul consumatorilor casnici urmand sa isi negocieze singuri tarifele cu furnizorii. Potrivit proiectului ANRE “clientul final apartinand categoriei de clienti casnici este inregistrat drept client vulnerabil daca indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii: a) are venituri reduse, stabilite de institutiile statului cu atributii in domeniul protectiei sociale; b) la locul de consum locuieste o persoana care din motive de sanatate/varsta necesita continuitate in alimentarea cu gaze naturale sau alte conditii speciale referitoare la activitatea de furnizare a gazelor naturale”.
Numai ca, criteriile de incadrare a unui client casnic in categoria clientului vulnerabil din motive de venituri reduse, facilitatile si modalitatile de implementare a acestora ar fi trebuit stabilite de institutiile statului cu atributii in domeniul protectiei sociale, pentru ca ulterior respectivele institutii sa comunica furnizorului ce s-a stabilit. La fel, criteriile de incadrare a unui client casnic in categoria clientului vulnerabil din motive de sanatate/varsta se realizeaza de institutiile statului cu atributii in domeniul protectiei sociale si se comunica furnizorului de catre acestea, potrivit ordinului. A trecut exact un an de la elaborarea acestui proiect de ordin si nici o institutie din domeniul protectiei sociale nu s-a sinchisit sa mearga mai departe.
Daca aceste institutii si-ar fi facut treaba, furnizorul de utilitati urma sa intocmeasca situatia centralizatoare privind clientii vulnerabili din motive de venituri reduse si situatia centralizatoare referitoare la clientii vulnerabili din motive de sanatate/varsta pe care le comunica in timp util operatorului. Dar, lucrurile nu se opreau aici, caci trebuiau stabilite si tipurile de facilitati specifice asigurate clientilor vulnerabili. Ar trebui luate in calcul acordarea de ajutoare financiare de catre institutiile statului cu atributii in domeniul protectiei sociale, care stabilesc cuantumul acestora, limita de venit pentru care se acorda aceste ajutoare, precum si modalitatile de implementare a acestei facilitati; facturarea lunara a consumului de gaze naturale de catre furnizor, pe baza citirii directe de operator/autocitirii de clientul vulnerabil a indexului echipamentului de masurare, in perioada pentru care se acorda ajutoare financiare de catre institutiile statului cu atributii in domeniul protectiei sociale. Evident, era dificil, caci pomana statului area si ea anumite tinte.
In plus, furnizorii ar trebui sa transmita, gratuit, la cererea clientilor vulnerabili din motive de sanatate/varsta, conditiile comerciale de furnizare a gazelor naturale, a facturilor, a notificarilor, a plangerilor sau a oricaror materiale informative, prin mijloace electronice, daca se solicita astfel, intr-un format care este compatibil cu majoritatea programelor de citire a documentelor, culoarea fonturilor utilizate trebuind sa fie in contrast cu cea a fondului. Care furnizor din Romania, sau mai bine zis, cati dintre acestia sunt pregatiti si dispusi sa faca asa ceva?