Daca ungurii se pun de-a curmezisul, BRUA risca sa aiba soarta lui Nabucco?
Dependenta in proportie de aproape 90% de gazele din Rusia, Ungaria a facut zilele trecute o intoarcere de 180 de grade in privinta noului coridor de transport gaze, BRUA, sugerand ca punctul terminus al gazoductului respectiv sa nu fie Austria, ci sa fie redirectionat din Ungaria inspre Slovacia, Ucraina, Croatia sau Serbia, tari care si ele depind de gazele rusesti. Ambalata in termeni asa zisi economici, decizia Ungariei a luat pe nepregatite intreaga conceptie a gazoductului BRUA, care, practic, trebuie redefinit. In context nu putem sa nu ne amintim de proiectul Nabucco, sustinut teoretic si de Ungaria, dar si mai teoretic de catre Comisia Europeana, care la un moment dat a si alocat fabuloasa suma de 10 milioane de euro pentru dezvoltarea proiectului. Intre timp, Romania, cea mai categorica sustinatoare a Nabucco, a alimentat (prin intermediul Transgaz) existenta companiei de proiect, cu sediul la Viena, cu cateva milioane de euro pe care ulterior i-a trecut la capitolul pierderi.
Nabucco a devenit istorie, iar BRUA a devenit problema. Pozitia Ungariei in aceasta cooperare privind noul gazoduct este una care trebuie sa dea de gandit investitorilor. Si ca sa nu cadem iarasi in plasa promisiunilor neonorate, consideram ca Transgaz trebuie sa aiba o pozitie cat se poate de clara la reactia ungurilor, inainte de a incepe investitiile masive in BRUA. Ajutorul primit din partea Comisiei Europene, de aproximativ 175 milioane de euro, se poate intoarce impotriva noastra daca nu stim sa ne pozitionam ferm inca din acest moment. Nabucco trebuie sa fie pentru noi un exemplu care sa nu se mai repete.
Comisia Europeana isi mentine angajamentul privind sustinerea gazoductului BRUA, considerand ca propunerea Ungariei nu afecteaza obiectivul general al crearii unor rute alternative, insa operatorii de transport din Romania, Ungaria si Austria trebuie sa modifice rapid conceptul de infrastructura, se arata intr-un raspuns al Comisiei Europene, transmis la solicitarea AGERPRES.
“Ne mentinem angajamentul fata de proiectul gazoductului BRUA care face legatura intre Romania, Bulgaria, Ungaria si Austria. Odata finalizat, acest gazoduct ar trebui sa permita o diversificare a surselor in statele membre conectate, unul dintre principalele obiective politice ale Uniunii Energetice”, spun reprezentantii Comisiei.
Potrivit acestora, proiectul BRUA este in interesul regiunii Europei Centrale si de Sud-Est precum si al Uniunii Europene ca intreg, astfel incat perspectiva unor noi surse interne de gaze naturale, precum cele din apele teritoriale ale Romaniei, sa echilibreze cresterea necesarului de importuri al UE.
“UE a investit 179 milioane euro, via facilitatea Conectarea Europei, in acest proiect care va lega Romania, Bulgaria si Ungaria. Eforturi importante sunt necesare in special din partea operatorului care gestioneaza sistemul de transport din Romania dar si din partea omologului din Ungaria pentru a finaliza la timp acest proiect. Propunerea operatorului sistemului de transport din Ungaria nu modifica obiectivul general de creare si de oferire a unor rute de transport care iau gaz din Marea Neagra si din alte surse, de exemplu GNL, din Coridorul sudic si il transporta pe pietele regionale”, se mai arata in raspunsul Executivului european.
Comisia incurajeaza operatorii sistemelor de transport din Ungaria, Romania si Austria precum si Autoritatile nationale de reglementare sa discute rapid noi propuneri si sa adopte orice modificari in conceptul de infrastructura si pe cale de consecinta in procedurile open season in colaborare cu transportatorii interesati pentru a evita orice intarzieri si a asigura ca noul concept revizuit este in linie cu necesitatile pietei.
Comisia este gata sa asiste operatorii sistemelor de transport si Autoritatile nationale de reglementare in aceste discutii, au mai aratat oficialii de la Bruxelles.
Raspunsul acestora vine in contextul in care, luni, Transgaz a anuntat printr-un comunicat remis Bursei de Valori Bucuresti, ca, in data de 18 iulie 2017, a primit o scrisoare din partea operatorului sistemului national de transport gaze naturale al Ungariei — compania FGSZ — referitoare la procesul de sezon deschis angajant planificat sa se desfasoare pentru alocarea capacitatilor aferente coridorului de transport gaze naturale Romania — Ungaria — Austria.
“Prin aceasta scrisoare am fost informati asupra faptului ca FGSZ nu poate derula procedura planificata din cauza lipsei aprobarii necesare din partea Consiliului de Supraveghere al companiei, motivata de probleme de eficienta economica. Partea ungara a propus, in schimb, derularea procesului de sezon deschis angajant doar pentru punctul de interconectare RO-HU, urmand ca volumul de gaze de 4,4 mld.mc/an, care ar proveni dinspre Romania sa fie distribuit din Ungaria inspre Slovacia, Ucraina, Croatia sau Serbia. In paralel, FGSZ ar urma sa continue discutiile cu operatorul de transport gaze din Austria (Gas Connect) pentru a identifica in continuare posibilitati de transport fizic dinspre Ungaria inspre Austria”, spun reprezentantii Transgaz.
Potrivit acestora, in contextul situatiei descrise si analizand aceasta propunere, Transgaz informeaza actionarii si potentialii investitori regionali ca, din perspectiva companiei, obiectivele si proiectele asumate privind dezvoltarea pe teritoriul Romaniei a infrastructurii BRUA raman neafectate.
“Transgaz va avea in vedere ca planificarea si desfasurarea procesului de sezon deschis (rezervare de capacitate — n.r.) sa tina seama de toate obiectivele pe care coridorul BRUA si le-a propus, inclusiv pentru asigurarea alimentarii sale cu gazele prezumat a fi produse in Marea Neagra. Avand in vedere importanta proiectului BRUA la nivel national, regional si european,Transgaz va actiona astfel incat sa nu fie afectat in niciun fel termenul de incepere a operarii comerciale a acestei surse de gaze”, se mai arata in comunicat.
Oficialii Transgaz au adaugat ca proiectul BRUA este dezvoltat in contextul diversificarii surselor de alimentare cu gaze naturale a tarilor europene, cresterii securitatii alimentarii cu gaze naturale a Romaniei prin acces la noi surse, facilitarii accesului pietei din Centrul si Sud-Estul Europei la resursele de gaze naturale din regiunea Caspica. Proiectul va asigura: pe directia Bulgaria — o capacitate de transport in ambele sensuri de curgere de 1,5 mld.mc/an si, pe directia Ungaria — o capacitate de transport de 1,75 mld.mc/an in faza I si 4,4 mld.mc/an in faza II. In prezent Transgaz se afla in plin proces de implementare a fazei I a proiectului, beneficiind si de suportul financiar din partea Uniunii Europene.
“Transgaz va actiona pentru realizarea acestui proiect in conditii de eficienta economica si intr-un timp cat mai scurt, in conformitate cu obiectivele stabilite la nivelul Uniunii Europene. Aceasta este o confirmare clara a faptului ca Transgaz isi respecta riguros angajamentele europene, programele de dezvoltare a infrastructurii, inclusiv in ceea ce priveste asigurarea capacitatii de export”, potrivit companiei.
Presa din Ungaria a relatat, vineri, faptul ca transportatorul local de gaze, FGSZ, nu va mai organiza o sesiune de rezervare de capacitate pe tronsonul de pe teritoriul acestei tari.
Ministrul Energiei, Toma Petcu, a declarat, in luna martie, ca lucrarile la gazoductul BRUA (Bulgaria — Romania — Ungaria — Austria) vor incepe la sfarsitul acestui an, iar conducta va fi functionala in 2020, cand ExxonMobil si OMV Petrom vor incepe extractia gazelor naturale din Marea Neagra.