Grupul MOL anunta obiectivele operationale si financiare pentru perioada 2017-2021
– MOL va investi aproximativ 2 miliarde USD in proiecte strategice in urmatorii cinci ani;
– Fluxul de numerar liber disponibil va putea acoperi in totalitate investitiile strategice si eventuale achizitii de valoare mica;
– MOL prezinta detalii despre directiile de dezvoltare in domeniul petrochimiei;
– Divizia Servicii pentru clienti va genera un rezultat EBITDA de 450-500 milioane USD pana in 2021, echivalent a peste 20% din profitul Grupului;
– In segmentul Upstream, MOL va investi peste 2 mld. USDin perioada 2017-2021 in proiectele existente si va monitoriza oportunitatile de inlocuire a rezervelor
Grupul MOL a anuntat astazi obiectivele financiare si operationale pentru urmatorii cinci ani, la scurt timp dupa publicarea Strategiei “MOL Group 2030-Enter Tomorrow”.
Modelul de afaceri integrat, durabil, al Grupului MOL va continua sa genereze profituri robuste si stabile in urmatorii 10-15 ani. Activitatile de baza ale companiei vor genera fluxuri de numerar substantiale, care vor putea acoperi pe deplin necesitatile de finantare ale proiectelor incluse in Strategia 2030 a Grupului MOL, precum si eventuale tranzactii de mica amploare din domeniul fuziunilor si achizitiilor.
Grupul MOL a alocat aproximativ 2 miliarde USD ca buget de investitii strategice in perioada 2017-2021 pentru implementarea noii strategii pe termen lung. Aceasta suma se adauga cheltuielilor de capital aferente proiectelor existente, estimate la 1-1,1 miliarde USD.
Rafinare – active eficiente si flexibile: In segmentul de rafinare, Grupul MOL va continua sa se concentreze pe imbunatatirea eficientei si implementarea initiativelor incluse in Next Downstream Program (2015-2017), care urmeaza sa genereze o imbunatatire a rezultatului EBITDA cu 500 milioane USD. Ca parte a strategiei sale pe termen lung, Grupul MOL are ca obiectiv cresterea graduala a ponderii produselor altele decat carburantii, la peste 50% pana in 2030, de la nivelul actual sub 30%. MOL intentioneaza sa majoreze cantitatea de materie prima prelucrata de combinatele petrochimice, urmand sa beneficieze in acelasi timp de cresterea cererii pentru produse profitabile cum ar fi carburantii pentru avioane, lubrifiantii si uleiurile de baza.
De asemenea, MOL isi va extinde cota de piata pe segmentul GPL. MOL a planificat investitii de aproximativ 80-130 milioane USD in rafinariile sale din Ungaria si Slovacia pentru a creste flexibilitatea productiei de propilena si lubrifianti. Pentru a procesa tipurile de titei care ofera cele mai bune marje de profit si pentru a raspunde cererii pentru produsele sale, MOL intentioneaza sa creasca aportul de titei transportat maritim in rafinariile sale fara iesire la mare, de la nivelul actual de 10% la 33% pana in 2030, urmand sa majoreze la peste 50 numarul tipurilor de titei din mix-ul folosit.
Produse petrochimice – o transformare industriala: MOL a bugetat pana la 1,9 miliarde USD pana in anul 2021 pentru dezvoltarea activitatii in sectorul petrochimiei. Imbunatatirea randamentului la productia de propilena si investitia in derivate cu cerere mare ale propilenei reprezinta principala directie pentru urmatorii cinci ani. Pentru a sustine adancirea diversificarii in lantul valoric al propilenei, Grupul MOL va investi peste 500 milioane USD in instalatiile de cracare cu abur din Ungaria si Slovacia. Grupul MOL va investi de asemenea in domeniul poliolilor pe baza de oxid de propilena, un produs de inalta valoare utilizat in industria auto, fabricarea ambalajelor si a mobilierului. Grupul MOLar urma sa devina astfel singurul furnizor complet integrat din Europa Centrala si de Est (ECE), regiunea cu cea mai mare crestere a ofertei la nivel european. In plus, investitii suplimentare sunt planificate pentru introducerea pe piata a altor produse.
Servicii pentru Clienti -transformarea retail-ului:MOL va dezvolta in continuare reteaua de benzinarii din ECE, lider de piata in regiune, si va continua sa analizeze oportunitati de fuziuni si achizitii aflate in raza de livrare a rafinariilor sale, in afara celor trei piete cheie (Ungaria, Slovacia si Croatia). Folosindu-si reteaua de statii de alimentare si baza de 10 milioane de clienti, MOL va introduce noi servicii si produse. De asemenea, MOL va moderniza statiile si va extinde in continuare conceptul Fresh Corner,in 700 de unitati, pana in 2018. Oferta de bunuri si servicii pentru consumatori va contribui la rezultatul EBITDA cu 450-500 milioane USD pana in 2021, reprezentand peste 20% din EBITDA la nivel de grup si se va mentine pe un trend de crestere pana in 2030.
Explorare &Productie – crearea de valoare in contextul pretului scazut al titeiului: MOL intentioneaza sa realizeze cheltuieli de capital de peste 2 miliarde USD pentru proiectele existente,in perioada 2017-2021, cu o atenta monitorizarea costurilor.Aproximativ 35% din suma va fi alocata pentru explorare – cu accent pe ECE, Pakistan si Norvegia –iar 45% reprezinta finantarea pentru proiecte de dezvoltare a proiectelor din ECE, Marea Britanie, Pakistan, Kazakhstan si a campului Baitugan din Rusia. MOL crede cu convingere in beneficiile modelului integrat de afaceri, estimand ca productia de petrol si gaze a segmentului Upstream se va mentine la un nivel cel putin apropiat de cel actual. In acest scop sunt insa necesare atat investitii in proiecte existente cat si in potentiale noi proiecte pentru inlocuirea rezervelor, pentru a stopa declinul productiei prognozat dupa anul 2019. Luand in considerare toate aceste aspecte, orice eventuale viitoare achizitii trebuie sa se inscrie in criteriile financiare ale Grupului MOL, intr-un mediu marcat de un pret scazut al titeiului. MOL intentioneaza sa isi mentina pozitia competitiva din perspectiva costurilor de productie, exprimate in prezent cu o singura cifra (nivelul actual este de 6,3 USD/baril echivalent petrol) si continua sa aiba ca obiectiv mentinerea activitatilor de Explorare& Productie la un nivel auto-finantabil, sustenabil si generator de valoare chiar in contextul preturilor scazute ale titeiului (50 de dolari/baril sau mai putin).