Nabucco are sprijin politic de vreo 12 ani, dar tot fara finantare ramane
Reuninuea Comitetului Nabucco de la Bucuresti a reaprins sperantele realizarii acestui gazoduct, cu termen de finalizare undeva prin 2018-2019. In acest caz, de la lansarea proiectului si pana la darea lui in functiune s-ar aduna cam vreo 20 de ani, perioada in care s-ar fi cheltuit peste 100 de milioane de euro, doar pentru fazele premergatoare constructiei. Intre timp, proiecte similare, sau chiar mai ambitioase, au prins contur nu numai in teorie, ci chiar in practica, exemplele cele mai evidente fiind South Stream, TAP, Blue Stream etc.
Dincolo de optimismul reprezentantilor Comitetului Nabucco, chiar si in varianta scurtata (Nabucco West), proiectul continua sa contina extrem de multe necunoscute. Subliniem doar doua dintre acestea, respectiv sursa aprovizionarii cu gaze naturale si modalitatea de finantare, sau, mai pe romaneste spus “cine plateste”. Comisia Europeana si-a afirmat sprijinul pentru proiect, dar nu a scos nici un cuvant despre o posibila sustinere financiara. Pe de alta parte, tarile care fac parte din Nabucco (Austria, Romania, Ungaria, Bulgaria si Turcia) nu au posibilitatea de a investi circa 10 miliarde de euro (poate chiar mai mult), atata vreme cat recuperarea investitiei este de durata si poate ajunge chiar pana la 30 de ani.
In rest, intr-adevar, Nabucco poate reduce dependenta de o singura sursa de aprovizionare cu gaze pentru tarile din Estul si Centrul Europei (este vorba de Gazprom), poate aduce venituri si alte avantaje pentru tarile tranzitate de conducta, poate duce la o ieftinire a gazelor naturale etc, dar, toate aceste avantaje raman doar in faza de teorie. Pentru ca, paradoxal, concurenta la Nabucco nu vine numai din partea altor gazoducte aflate deja in lucru, sau finalizate, ci mai ales din partea noilor surse de gaze naturale, inclusiv cele neconventionale, aflate in rezervele neexploatate ale unor tari ce sunt partenere si in Nabucco.
Acestea fiind spuse, sa amintim cateva din temele abordate ieri la reuniunea Comitetului Nabucco de la Bucuresti, in speranta ca si Consiliul Europei, care se va reuni maine, va da un impuls celui mai amant proiect de transport al gazelor naturale dinspre Marea Caspica spre Europa Centrala si de Est. Precizam inca odata, totul este in stadiu de dorinta, proiect, speranta s.a.
“Guvernele Austriei, Ungariei, Romaniei, Bulgariei si Turciei au subliniat potentialul Nabucco de a alimenta pietele de energie din Balcanii de Vest si din tarile Grupului de la Visegrad (Polonia, Slovacia, Republica Ceha si Ungaria) intr-o declaratie comuna adoptata la cea de-a cincea reuniune a Comitetului Nabucco, desfasurată la Bucuresti, in Romania.
Guvernele au reiterat angajamentul de a se implica in dezvoltarea interconexiunilor de gaz necesare pentru ca Nabucco sa aprovizioneze si tarile din Europa Sudica si Central-Nordica.
Statele parti solicita Consiliului European, care se va intruni la 22 Mai, sa abordeze chestiunea finalizarii Pietei Interne a Energiei, sa ia nota de potentialul mai extins al Nabucco de a oferi acces catre noi surse de gaze pentru a promoa cresterea economica si concurenta la nivel european. Statele parti s-au adresat de asemenea Comisiei Europene pentru ca aceasta sa acorde in continuare proiectului asistenta tehnica si de reglementare necesara.
Participantii la reuniunea Comitetului au salutat progresele inregistrate de proiect de la data reuniunii anterioare a Comitetului, care a avut loc la Budapesta, in luna aprilie, precum si demersurile facute de autoritatile din tarile de tranzit pentru a asigura implementarea cu succes a proiectului. Au fost subliniate in mod special eforturile depuse de Sub-Comitetul Nabucco pe probleme de Taxare pentru a uniformiza aspectele legate de taxare din Acordul Interguvernamental privind Nabucco precum si recomandarile sale detaliate privind aplicarea prevederilor referitoare la taxare din Acord. Statele parti au acum un cadru profesionist pus la dispozitie de Comitetul Nabucco pentru a finaliza instrumentele de taxare sau acordurile necesare conform legislatiei lor interne.
Frank Siebert, directorul financiar al NABUCCO Gas Pipeline International GmbH a declarat: “Investitorii au nevoie de predictibilitate si stabilitate atunci cand este vorba despre fluxul de numerar al unui proiect. Avem acum acest cadru multumita recomandărilor Sub-comitetului Nabucco privind Taxarea”.
Declaratia evidentiaza complementaritatea dintre proiectele Nabucco si TANAP (Conducta Trans-Anatoliana) si a salutat progresele facute în realizarea TANAP de catre autoritatile turce și azere. Delegatiile ambelor tari au fost prezente la intalnire. Nabucco a incheiat recent un Memorandum de Intelegere cu TANAP pentru a asigura cooperarea eficienta in realizarea ambelor proiecte.
Reinhard Mitschek, director general al NABUCCO Gas Pipeline International GmbH, a spus: “Am atins mai multe puncte esentiale de la reuniunea de la Budapesta a Comitetului Nabucco: Bulgaria a devenit cea de-a doua tara care acorda autorizatia de mediu necesara construirii Nabucco, am lansat faza de inscriere în procesul Open Season, cu un nivel de interes care a depasit așteptarile. Autoritatile nationale de reglementare au acordat Nabucco prelungirea derogarilor de la Legislatia UE privind accesul tertilor, in conformitate cu estimarile privind calendarul de livrari de gaze din zacamantul Sah Deniz. Nabucco este cea mai scurta cale catre pietele din Europa de Sud-Est si ramane cea mai buna optiune pentru deschiderea Coridorului Sudic de Gaze.”
Am preferat sa transmitem acest comunicat pentru a intelege ca in afara de bune intentii nu se spune nimic despre finantare, despre etape clare de constructie, despre costuri, despre sursele de aprovizionare (Sah Deniz este inca in discutie) sau aportul financiar al fiecarei tari membre si despre beneficiile tot de natura financiara, in cazul in care proiectul va deveni realitate. Pentru a lamuri si mai bine problemele gazoductului Nabucco promitem ca vom reveni cu o analiza mult mai detaliata.