Analiza Kearney: 1 din 4 consumatori casnici si-au schimbat deja sau iau in calcul schimbarea furnizorului de energie electrica in urmatoarele 6-12 luni
O analiza a companiei globale de consultanta Kearney arata ca, in contextul liberalizarii pretului energiei electrice pentru clientii casnici, furnizorii traditionali incep sa resimta fluctuatii ale cotei de piata, cu un potential ridicat de accelerare a trendului in urmatorii ani.
In ultimii ani, consumul de energie electrica in Romania a fost relativ constant, in jurul valorii de 50 TWh. Nici pentru anii urmatori nu se estimeaza o crestere mai mare de 1% pe an.
Odata cu liberalizarea preturilor pentru consumatorii casnici de la inceputul lui 2021, in jur de 80% din totalul de energie electrica consumata in România este vânduta pe piata libera.
Cei patru furnizori traditionali, Electrica, Enel, E.ON si Cez, au inregistrat cumulat la jumatatea anului 2021 o cota de piata de 52%, cu 8 puncte procentuale mai mica fata de anul 2011, când piata era inca reglementata, atât pentru clientii casnici cât si pentru cei industriali, si cu 3 puncte procentuale mai putin fata de sfârsitul anului trecut, inainte de finalizarea calendarului de liberalizare al pretului la energia electrica pentru consumatorii casnici.
Acest trend este asteptat sa se intensifice pe termen scurt si mediu pe masura ce pe piata incep sa se evidentieze noi jucatori iar clientii casnici din România devin mai deschisi la posibilitatea schimbarii furnizorului, mai ales sub influenta cresterii abrupte a preturilor la utilitati din ultima perioada. In plus, experienta altor piete europene indica faptul ca accelerarea schimbarii de furnizor se intâmpla la câtiva ani de la momentul liberalizarii pietei.
Kearney a realizat cu sprijinul Mercury Research un sondaj cu participarea a peste 600 de consumatori casnici de energie electrica din România. Studiul a avut ca scop evaluarea gradului de informare si a preferintelor de consum la nivel de gospodarie in contextul liberalizarii pretului energiei electrice.
Studiul realizat de Kearney reflecta eforturile de informare continue ale ANRE si ale furnizorilor – 97% dintre respondenti stiu despre posibilitatea de a-si schimba si alege furnizorul de electricitate. 7% dintre acestia au parcurs deja procesul de trecere la un alt furnizor; alti 17% iau in considerare o schimbare in urmatoarele 6-12 luni. In jur de 15% dintre cei care inca nu au optat pentru o schimbare a furnizorului spun ca nu le este foarte clar procesul prin care pot face acest lucru.
In ceea ce priveste motivatia din spatele alegerilor consumatorilor, aproximativ 9 din 10 dintre cei care si-au schimbat furnizorul au fost interesati de un pret mai mic. Cu toate acestea insa doar 1 din 3 chiar a observat o reducere a costurilor. Jumatate au declarat ca nu au observat o schimbare. Pretul este motivul principal si pentru cei care iau in considerare o schimbare in viitorul apropiat.
Cautarea unui serviciu de relatii cu clientii mai bun a fost unul dintre principalele motive pentru aproximativ 25% dintre cei care au schimbat sau considera sa schimbe furnizorul.
Pe termen scurt, 30% dintre respondenti ar putea fi convinsi sa isi schimbe furnizorul si prin prisma serviciilor aditionale oferite (spre exemplu, interventii pentru situatii de urgenta, instalare de panouri fotovoltaice, centrale termice etc.).
De altfel, apetitul consumatorilor români pentru servicii cu valoare adaugata este considerabil. 60%-70% dintre respondenti declara ca sunt interesati de asistenta tehnica, produse de asigurare pentru electrocasnice, precum si proiectare si instalare de panouri fotovoltaice, acestea fiind in special dorite de consumatorii cu vârste sub 45 de ani. Clientii cu venituri medii sunt mai interesati de servicii financiare (asigurari sau credite pentru electrocasnice / echipamente energetice), iar cei cu venituri mai ridicate de panouri fotovoltaice si smart devices.
Dat fiind nivelul relativ constant al consumului anual de energie electrica, furnizorilor le ramân doua optiuni de crestere: revizuirea ofertei si a procesului comercial pentru serviciile traditionale de furnizare astfel incât acestea sa fie atractive pentru consumatori, si continuarea dezvoltarii de noi servicii adiacente furnizarii de energie.