Ar putea scadea pretul energiei pe bursa prin reintroducerea contractelor bilaterale de energie, sau mai trebuie si altceva?
Sistemul energetic national s-a comportat “admirabil” pe ziua de ieri. Incepand de la orele 4 ale diminetii am importat energie electrica, varful fiind atins aseara, in jurul orelor 20,00, cand consumul depasea cu putin nivelul de 7000 MW, la o productie de putin peste 5900 MW. Carbunele a fost din nou la loc de frunte, pe fondul lipsei de vant. Bineinteles, la respectiva ora de varf de consum si de import, pretul in piata pentru ziua urmatoare a fost de aproape 350 de lei/MWh. Se pare ca ne-am obisnuit cu aceste lucruri si pe masura ce se apropie iarna trebuie sa ne acomodam deplin la preturile mari. Pe fondul acestor evolutii ale pietei de energie electrica, tot mai multe voci acuza Autoritatea de reglementare in energie ca nu face nimic pentru a modifica ceva in comportamentul pietei. Unii pretind ca se impun reglementari mai restrictive pentru a anumita categorie din randul participantilor la piata, iar altii, si acestia sunt majoritari, pretind ca regulile trebuie schimbate radical si noi mecanisme trebuie urgent introduse, astfel incat jucatorii sa aiba o mai mare libertate de miscare, sa se poata proteja mai bine in fata riscurilor iar pretul energiei sa revina la un nivel atins inaintea crizei din iarna.
Pana sa introducem mecanisme financiare mai adecvate contextului, ideea de baza care reise din toata disputa este aceea ca trebuie sa se renunte la obligativitatea tranzactionarii intregii cantitati de energie pe piata (celebrul articol 23 din Legea energiei) si sa se reintroduca contractele bilaterale. In realitate, acest lucru se solicita inca din 2015 si reprezentantii Ministerului Energiei de la vremea respectiva cochetau serios cu ideea. Bineinteles, nu s-a intamplat nimic, dar piata care se pretinde functionala a cam luat-o razna. Cel putin din punct de vedere al pretului.
In momentul de fata orice este posibil, caci avantajele date producatorilor de pretul ridicat nu vor tine multa vreme, iar daca majorarea se va resimti acut si in factura finala (cat de curand), guvernul populist de la Palatul Victoria va trebui sa-si scoata camasa pe undeva.Ar putea fi oare una dintre masuri reintroducerea contractelor bilaterale negociate direct in piata? La pretul ridicat al energiei se mai adauga si alte argumente care sa justifice reintroducerea contractelor bilaterale, cum ar cele legate de nevoia stringenta de investitii in sectorul de generare: grupurile 3 si 4 de la Cernavoda, un nou grup energetic la Rovinari si, de ce nu, pierdutul proiect de la Tarnita-Lapustesti, care implica o intelegere pe termen lung a producatorilor cu eventuali traderi, astfel incat respectivele investiti sa aiba o baza solida.
Argumentele de acest gent sunt sustinute si de principalii furnizori de energie electrica de pe piata din Romania, care se simt in continuare ingraditi de restrictiile de a tranzactiona exclusiv pe platforma OPCOM, despre care unii spun ca a ramas in urma cu produsele oferite, prin comparatie cu alte platforme de energie electrica din Europa. Teama de a ne intoarce la contracte de genul celor semnate in urma cu cativa ani de catre baietii destepti nu mai poate fi justificata mai ales ca regulamentul REMIT, la care deja am achesat, face ca transparenta tranzactiilor cu energie sa fie asigurata, inclusiv in cazul contractelor bilaterale de energie electrica.
Fara discutii, restrictiile aparute pe piata de energie electrica, dupa ce „baietii destepti” si-au facut de cap in special in contractele cu Hidroelectrica, nu mai sunt de actualitate. Nu poti sa strigi la infinit a venit lupul, a facut prapad, dar poate se intoarce. Sunt suficient de multe argumente, de bun simt si economice, pentru ca aceste contracte bilaterale de energie electrica sa fie reintroduse. Dar, cand te-ai fript cu ciorba trebuie sa sufli si in iaurt. Autoritatile, respectiv Ministerul Energiei nu credem ca tin seama de aceste aspecte. Piata de energie electrica din Romania a fost scutita in ultimii ani de mari scandaluri, tranzactii obscure, sau contracte netransparente tocmai datorita disciplinei introduse de catre Legea 123, care elimina intre altele tranzactiile bilaterale in afara OPCOM. Se pare insa ca lucrurile au evoluat si ca aceste aspecte restrictive nu mai sunt de actualitate. Cu alte cuvinte trebuie schimbat ceva.
Cand vrei sa schimbi insa ceva, trebuie obligatori sa vii cu altceva nou, in nici un caz cu ceva vechi, care ti-a mai creat si mari probleme. Adica, trebuie sa avem o viziune nu numai cu referire la ce se intampla pe piata interna, ci inclusiv pe pietele Europei, unde schimbarile sunt intr-o continua efervescenta. „Cu regulamentul REMIT, nu te joci! Daca nu respecti regulamentul si nu te intregistrezi, sanctiunea este suprema: se interzice tranzactionarea pe piata si poti pierde castigul pe un an” spun reprezentantii furnizorilor de energie, care insista pentru reintroducerea contractelor bilaterale. Ei afirma ca Regulamentului (UE) nr. 1227/2011(REMIT) al Parlamentului si Consiliului European din 25 octombrie 2011 privind integritatea si transparenta pietei angro de energie vine cu o serie de obligatii de partea furnizorilor, incepand cu 2015. Pentru a raporta o tranzactie standard, trebuie sa completezi 65 de campuri intr-un formular, ceea ce presupune ca suntem departe de a mai face intelegeri pe sub mana, asa cum se intampla in perioada baietilor destepti.
„Participantii la piata sunt obligati sa faca publice in mod efectiv si in timp util informatiile privilegiate pe care le detin referitoare la o intreprindere/instalatiile pe care respectivul participant la piata/intreprinderea-mama a acestuia sau o companie asociata le detine in proprietate/ controleaza sau ale caror aspecte operationale intra in atributiile participantului la piata respectiva. Vor fi transmise informatiile pe tot lantul: ordine de tranzactionare, contracte incheiate, energie livrata. Regulamentul se aplica doar tarilor din UE, cu mentiunea ca se mai lucreaza la cadrul de reglementare, care nu este finalizat”, mai mentioneaza asociatia furnizorilor de energie electrica..
Foarte bine. Ce ne facem insa in cazul tranzactiilor care exced piata europeana de energie electrica, strict reglementata. Spre exemplu, ne-am tot intrebat cum a ajuns energia ieftina din Romania in Turcia, cum ajunge energia romaneasca in Serbia sau Ucraina, tari nemembre ale Uniunii Europene, la preturi strict secrete? Un contract bilateral de energie electrica implica mult mai multe necunoscute decat pot intelege cei de la Ministerul Energiei, care vad in aceasta varianta exclusiv o modalitate de a sprijini investitiile masive in sector. Asadar, fara a mai pierde vremea, toate aceste intrebari trebuie sa-si gaseasca un raspuns. ANRE, de una singura, nu poate face mare lucru.
Doamnă Redacția
Din modul de adresare rețineți că sunt dezamăgit de articolul postat.
Nu văd oportunitatea de a posta părerile dintr-o dispută prin vorbe care circulă în piață (practic doar de la angrosiști) atâta timp cât nu sunt susținute cu argumente serioase. În orice piață comercianții sunt cei mai vocali, vexați dar interesele lor sunt deseori contrare consumatorului final. Evident că în piața angro comercianții ar vrea să comercializeze între ei ”pe ochi frumoși”, în secret, pe avantaje greu de controlat.
Confuzia o întrețineți când afirmați ” sa se reintroduca contractele bilaterale”. Imensa majoritate a actualeleor contracte sunt bilaterale. Angrosiștii ” ingraditi de restrictiile de a tranzactiona exclusiv pe platforma OPCOM” cer permisiunea de a contracta bilateral fără caraterul public, nediscriminatoriu și transparent ce-l oferă tranzacționarea centralizată. Ei nu vor un preț corect al mărfii dat de ansambul sistemului energetic ci bune înțelegeri între ei ce favorizează corupția, circulația unor avantaje ce nu totdeauna s-ar vedea în preț și astfel ar scăpa și de impozitare. Asta le-ar da bani să influențeze și mai mult politicul în favoarea lor și nu al consumatorilor.
Afirmați ” piata care se pretinde functionala a cam luat-o razna.. din punct de vedere al pretului” dar nu faceți o analiză pe termen lung și în contextul UE în care trăim. Uitați că ani buni am avut cel mai mic preț angro și producătorii au suferit, nu legați cu ” nevoia stringenta de investitii in sectorul de generare” care NU ” implica o intelegere pe termen lung a producatorilor cu eventuali traderi” ci mai corect o bună capitalizare a producătorilor (inclusiv poziție de încredere la bănci).
Afirmați că ” avantajele date producatorilor de pretul ridicat nu vor tine multa vreme”, fără argumentare și în pofida autorităților competente să facă previziuni, ce deja au afirmat contrariul.
Povestea cu ” regulamentul REMIT” care elimină ” contracte de genul celor semnate in urma cu cativa ani de catre baietii destepti” este fără o bază reală. Mecanismul de control prin REMIT este mult ulterior livrării ee iar cel impus de legea 123/2012 previne contractarea eronată. ” Fara discutii” …enumerați acele ” multe argumente, de bun simt si economice”. Legați și cu propria afirmație ” Piata de energie electrica din Romania a fost scutita in ultimii ani de mari scandaluri, tranzactii obscure, sau contracte netransparente tocmai datorita disciplinei introduse de catre Legea 123, care elimina intre altele tranzactiile bilaterale in afara OPCOM”. Controlul REMIT are ” mentiunea ca se mai lucreaza la cadrul de reglementare, care nu este finalizat” iar legea 123/2012 rezolvă de principiu și problema ” tranzactiilor care exced piata europeana de energie electrica”.
Rog obiectivitate că pe urmă deduc că ați fost plătită pt articol.
D-le Sbarnea,
Dati va rog un exemplu, un singur exemplu de situatie in care ANRE a sustinut o pozitie care in cele din urma s-a dovedit a fi fost gresita.
Adaugand eventual si ce consecinte (financiare) a avut acea ipotetica greseala, precum si cine a suportat zisele consecinte.
Multumesc.
Sunt angajat ANRE și prin ROF mi se interzice să aduc prejudicii imaginii ANRE care cu siguranță este o instituție imperfectă dar mai corectă decât majoritatea. Încerc din răsputeri să corectez erorile prin dialog intern iar când instituția, pe domeniul meu îngust de specializare, nu se apără la atacul public o fac eu în nume personal asumându-mi o serie de riscuri.
Rog să vă concentrați pe probleme cât mai concrete, cu analize duse la capăt și să reduceți atacul la persoane, fie ele și juridice. Lărgiți nr. si mai ales calitatea participanților la dezbateri.
cele bune!
Dupa “deductiile” stravezii cu privire la cine, chipurile, plateste redactorii acestei publicatii (si da, presupun ca ei sunt platiti; e ceva de mirare in asta?!? Dvs. la ANRE faceti voluntariat?), rugamintea privitoare la reducerea atacului la persoane este… sa-i zicem doar disingenua. Mai ales cand solicitati ridicarea calitatii participantilor la dezbatere – sugerand, nu-i asa, ca ea este scazuta. Lucru care, in lipsa de argumente, este exact un atac la persoana, sau chiar la mai multe persoane, recte toate celelalte care posteaza pe acest forum.
Altfel, remarc maiestria cu care ati evitat un raspuns clar la o intrebare simpla si punctuala. Inteleg din el ca orice erori ar putea face ANRE, ele sunt subiectele discutiilor interne si nu au a fi discutate in exterior – in particular NU de catre cei care le-ar putea cadea victime. Foarte convenabil.
Am asiatat, pe viu, la foarte multe simpozioane, conferinte, “dezbateri” la care au participat oficiali ANRE de diverse niveluri. Imi pare rau ca trebuie s-o spun, dar daca cineva are a invata cum se poarta un dialog, o dezbatere, aceia sunt in primul rand reprezentantii statului, inclusiv cei ai ANRE.
Din pacate, prin multe masuri voluntariste si arbitrarii, ANRE se pune singura in postura ciobanului din poveste; isi instraineaza si antagonizeaza cei mai multi participanti la piata, riscand ca atunci cand are nevoie de solidaritatea acestora – atunci cand e atacata politic, bunaoara – sa constate ca nu-i mai pasa nimanui si ca nu-si gaseste aliati. Deh, fiecare pasare…
Un weekend linistit va doresc.