Cum s-a intors roata, intr-un singur an, pentru furnizorii de energie electrica si ce riscuri apar la consumatori
Primim tot mai multe semnale de la consumatorii de energie non casnici care au incheiat contracte in piata concurentiala, ca furnizorul ales ii bombardeaza cu adrese prin care anunta ca va creste pretul energiei cu 60 si chiar 80%, in ciuda faptului ca s-a stabilit prin contract un pret fix pentru o perioada de un an (o sa revenim si cu exemple concrete). Aparent, pozitia furnizorilor de energie este explicabila data fiind cresterea cu peste 180% a preturilor in piata pentru ziua urmatoare. In realitate, pierderile furnizorilor care nu si-au construit un portofoliul echilibrat nu pot fi aruncate in spatele consumatorilor. Au fost deja reziliate contracte de catre furnizori cu unii producatori, lucru la care am mai asistat in anii precedent, dar situatia din piata este departe de a se fi calmat.

Close up of an executive hands holding a pen and indicating where to sign a contract at office
In acest context ar fi interesant sa ne amintim ce se intampla exact in urma cu un an in piata de energie si cum soarta furnizorilor s-a intorsc cu 180 de grade. Un adevarat exemplu de la extaz la agonie. Asadar, cu numai cateva luni inainte de a fi liberalizata total piata de energie electrica, competitia intre furnizori lua aspecte care depaseau acea etica de care se facea vorbire pana acum. Avantajele create unei categorii de furnizori de catre OUG 114 au disparut in 2020, motiv pentru care strategia de acaparare a clientilor s-a transformat radical. Concret, de la inceputul lui 2020 a inceput sa fie vizibila politica unor mari furnizori de a fura efectiv clientii altor furnizori prin oferte de pret care sfidau efectiv pretul inregistrat pe platformele de tranzactionare ale OPCOM.
Aveam informatii clare ca cel putin trei mai furnizori, care indeplineau si rolul de FUI (furnizori de ultima instanta) ofertau clientii altor competitori la pretul de 200 de lei/MWh, cu propuneri de contracte la acest pret pana la sfarsitul anului. Situatia era complet anormala atata vreme cat pe platformele OPCOM pretul mediu al energiei electrice se tranzactiona undeva in jurul a 250 de lei/MWh. Practic, in aceste conditii, furnizorii care facea asemenea oferte isi asumau pierderi reale, in speranta ca prin atragerea de noi clienti vor recupera pierderile si vor trece pe castig in momentul in care pretul energiei se va duce in jos. Situatia era specifica in deosebi in cazul clientilor persone juridice.
Conform reglementarilor ANRE orice consumator de energie isi poate schimba furnizorul in termen de 21 de zile fara sa aiba nici o obligatie fata de furnizorul de la care pleaca. Firesc, la oferte care sfideaza pretul pietei concurentiale consumatorii pot cadea in capcana noilor oferte, ceea ce s-a si intamplat. Legislatia este in asa fel facuta in cat cei care isi pierd clientii prin asemenea “momeli” sa nu aiba nici o solutie de contracarare.
Dupa declararea starii de urgenta si reducerea drastica a consumului de energie electrica multi furnizori au acumulat pierderi insemnate pentru simplu motiv ca au fost nevoiti sa vanda energia contractata inca din anul 2019 la preturi mai mici decat cele de achizitie, sau au fost obligati sa vanda in piata de echilibrare. Acest lucru a dus inclusiv la schimbari majore in clasamentul furnizorilor de energie si implicit la o crestere a competitiei pentru a atrage noi clienti. Anul 2021 era vazut ca o salvare pentru cei care si-au crescut portofoliu si implicit cantitatea de energie ce urma a fi livrata.
Din pacate pentru cei ce au aplicat modelul de mai sus, 2021 a venit ca un boomerang, mai bine zis ca o ghilotina. Pretul a crescut spectaculos in piata Spot, si nu conjunctural cum s-a mai intamplat, iar numarul mare de clienti s-a transformat din avantaj in catastrofa. Pe acest fond singura solutie gasita de furnizori a fost aceea de a solicita clientilor o crestere de pret in ciuda faptului ca in contract pretul era unul fix pe o perioada de un an. Daca aceasta practica va continua cu siguranta ca Autoritatea de Reglementare in Energie trebuie sa intervina. Altfel vom asista la un circ cu consecinte de neimaginat pentru consumatorii de buna credinta.