Dumitru Chisalita, AEI: 1,5 milioane de consumatori de gaze vor plati pret mai mare la gaze, desi au un contract cu pret fix
ENGIE a Notificat clientii sai, ca dupa o scumpire de 25% in luna iulie 2021, urmeaza o noua scumpire in aceasta toamna a gazelor furnizate. Autoritatile au sarit ”la gâtul” companiei, amenintând ca daca va face acest lucru o sa I se aplice o amenda de 10% din cifra de afaceri. Sigur, ceea ce face ENGIE este imoral, dar afacerile se bazeaza pe legile tarii, iar actele normative proaste (sau realizate cu dedicatie) isi prezinta in aceasta situatie coltii.
Liberalizarea pietei gazelor naturale s-a realizat in data de 1 iulie 2020, in baza Ordonantei 1/2020 a Guvernului Romaniei, iar modul in care urma sa se desfasoare acest proces era stabilit in martie 2020, printr-un Ordin (nr. 27/2020) de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE).
Conform acestor acte normative: ”In situatia in care clientul casnic nu isi exercita dreptul de eligibilitate pâna la data de 30 iunie 2021 si nu incheie cu furnizorul actual sau cu un alt furnizor un contract aferent furnizarii gazelor naturale in regim concurential, nu comunica furnizorului, pâna la aceasta data, refuzul de semnare a contractului sau o solicitare de modificare/completare a conditiilor/clauzelor contractuale, oferta propusa de catre furnizorul actual se considera acceptata si, in consecinta, contractul de furnizare a gazelor naturale aferent acestei oferte este considerat incheiat tacit incepând cu data de 1 iulie 2021, in conditiile prevazute de art. 1.196 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil”
Acelasi act normativ stabilea ca in derularea Contractului impus legal de furnizor : ”Orice intentie a furnizorului de modificare/completare a conditiilor/clauzelor contractuale, impreuna cu actul aditional la contract, se notifica clientului casnic cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de data la care modificarea/completarea urmeaza sa fie efectuata. Modificarile/Completarile se considera acceptate de catre clientul casnic in cazul in care acesta nu comunica, in termen de 30 de zile de la notificarea transmisa de catre furnizor, denuntarea contractului de furnizare a gazelor naturale.”
Astfel, cca. 3 milioane de români au fost trecuti de o constructie legislativa a autoritatilor românesti, in piata concurentiala, in conditiile exclusive impuse de una dintre parti – de furnizor. Normalitatea lucrurilor ar fi constat in semnarea noilor contracte de ambele parti, situatie in care multe din clauzele actualelor contracte nu ar fi existat. In fapt majoritatea consumatorilor considera in mod eronat ca datorita faptului ca nu au semnat un contract acesta nu li se poate aplica. Au avut grija autoritatile române sa se li se poate aplica!
Aceasta constructie, care favoriza exclsuiv furnizorul, dându-I dreptul legal de a impune ce doreste in limitele legii, este CAUZA cresterii acum a pretului pentru 1,5 milioane de consumatori din România, comportamentul ENGIE este doar efectul (specularea) acestor legi.
Intr-un material publicat in iulie 2020 atrageam atentia (https://asociatiaenergiainteligenta.ro/wp-admin/post.php?post=3484&action=edit) : ” Exista furnizori care prezinta un pret de furnizare a gazelor naturale fix, doar pentru o perioada de câteva luni (de obicei aceste luni coincid cu lunile de vara când consumul este foarte mic sau inexistent, adica aceste preturi mici nu aduc nici un beneficiu consumatorului), dupa aceasta perioada existând un alt pret in contract sau urmând ca furnizorul sa stabileasca un alt pret, fara a se preciza in baza caror criterii se va stabili acest pret;”. Avem institutii, care au obiectul muncii in a verifica abuzuri in piata, care timp 15 luni de zile de când astfel de practici exista nu le-au considerat abusive, chiar daca noi ca si Asociatie le am sesizat. Avem institutii care puteau sa defineasca printr-un act normatov sau un simplu Ghid de Bune Practici pe piata de gaze si energie, ce tipuri de contracte sunt pe piata de gaze, ce inseamna Contract cu Pret Fix Conditionat sau Contract cu Pret Fix Neconditionat, dar nu au facut-o.
In actualul context legislativ, in opinia noastra, ENGIE are baza legala (speculând o legislatie prost creata) de a creste pretul gazelor la consumatori intr-un contract valabil incheiat cu pret fix – conditionat si care asigura conditiile de reciprocitate (adica are clauzele care permit si consumatorului sa solicite scaderea pretului la gaze atunci când conditiile de piata o impun – chiar daca asta este putin probabil sa se intâmple).
Amenintarile autoritatilor la adresa companiei, sunt fie bazate pe necunoasterea legii realizate chiar de ei, fie sunt doar ”de ochii consumatorilor”, consumatorii neavând ce face decât sa suporte greselile autoritatilor (legislatia proasta realizata, adevarata cauza a cresterii pretului din toamna pentru consumatorii de gaze din sudul României) si sa imbogateasca o companie straina.
ENGIE a respectat OUG 1/2020 si Ordinul ANRE 27/2020, astfel ca nu poate fi sanctionata conform legii, pentru comportamentul sau privind cresterea pretului la gaze din aceasta toamna. In conformitate cu legislatia in vigoare ANRE are rolul dor de a verifica respectarea legislatiei de catre un furnizor si nu emite solutii in conflictele comerciale dintre un consumator si furnizorul sau. In acelasi timp ANPC a aprobat, tacit, acest tip de clause contractuale in toate contractele de gaze si energie, iar acum nu mai poate sa intoarca foaia.
Uite asa asistam din nou la o palma pe care o primesc consumatorii, atunci când nu identificam cauzele care ne creaza problemele si ne concentram exclsuiv pe efecte, care nu pot decât sa ne faca sa ne plângem de mila.
Daca piata reglementa era o piata a compromisului, unde se stabileau pe sub masa intelegeri si unde nivelul de profesionalism putea sa fie unul limitat, negociatorii fiind piesele forte. Piata liberalizata este o piata a speculatiilor si asa cum vedem speculatori sunt din plin, profesionisti care sa creeze legi, sisteme, institutii etc. care sa limiteze aceste speculatii nu avem.