Goana dupa bani a Complexului Energetic Oltenia, pentru finantarea procesului de restructurare, lasa indiferent unul dintre actionari: Fondul Proprietatea?
Complexul Energetic Oltenia discuta cu Fondul Proprietatea si cu importante institutii bancare din Romania, banci comerciale, dar si cu institutii bancare europene pentru a securiza imprumuturi care sa sustina contributia proprie la efortul de restructurare, potrivit unui comunicat al producatorului de energie, remis, vineri, AGERPRES.
Guvernul Romaniei discuta cu reprezentantii Comisiei Europene modul in care propunerile incluse in Planul de Restructurare si Decarbonare (PRD-CEO) al CE Oltenia pot fi adaptate pentru a raspunde recomandarilor facute de Comisie la inceputul lunii februarie, luand in considerare contextul energetic national si nevoia ca acest complex sa isi continue activitatea, au amintit reprezentantii companiei.
“Declansarea procedurii de investigatie la nivelul Comisiei Europene este o etapa in procesul de analiza a Planului de Restructurare a CE Oltenia trimis de Romania. Comisia Europeana a semnalat cateva capitole din aplicatia pentru ajutor de stat unde este inca nevoie de ajustari. In unele cazuri, Ministerul Energiei impreuna cu CE Oltenia au luat deja masuri menite sa raspunda acestor solicitari. Pentru situatiile cu un grad ridicat de complexitate, se lucreaza la identificarea si adaptarea unor solutii, in consultare cu Comisia Europeana”, se precizeaza in comunicat.
In cadrul procesului de notificare a ajutorului de stat pentru restructurare in favoarea CE Oltenia, precum si in etapele de clarificare aferente, a fost inclusa posibilitatea de a fi incheiate contracte bilaterale de vanzare de energie electrica pe termen lung (PPA) de catre companie, cu conditia ca acest lucru sa fie permis de legislatia in vigoare. In acest sens, compania a prezentat un plan de actiune care sa conduca la incheierea de contracte tip PPA cu consumatori si furnizori, in paralel cu procesul de armonizare a legislatiei nationale la directivele europene.
“CE Oltenia a demarat dialogul cu importante institutii bancare din Romania, banci comerciale, dar si cu institutii bancare europene pentru a securiza imprumuturi care sa sustina contributia proprie a CE Oltenia la efortul de restructurare. De asemenea, au loc discutii cu reprezentantii Fondului Proprietatea, actionar minoritar cu o cota de 21,5%”, spune compania.
CE Oltenia precizeaza ca pretul certificatelor de CO2 aproape s-a dublat, de la 22 de euro/certificat, cat era la momentul intocmirii Planului de restructurare. Restabilirea viabilitatii se va atinge incepand cu anul 2026, in principal ca urmare a punerii in functiune a centralelor pe baza de gaze naturale.
“Dialogul deschis cu Comisia Europeana va continua. CE Oltenia si toti actorii implicati in acest demers furnizeaza deja propuneri si solutii pentru clarificarea tuturor intrebarilor Comisiei in vederea definitivarii si aprobarii cat mai rapide a Planului de Restructurare. Complexul Energetic Oltenia este o companie strategica a sistemului energetic national si un producator de care Romania are nevoie pe termen scurt, mediu si lung. CEO detine o cota de piata de aproximativ 20%, avand un rol crucial in asigurarea continuitatii in alimentarea cu energie electrica a Romaniei. Din acest motiv sunt necesare dezvoltarea si modernizarea capacitatilor de productie si accesul la resurse noi, mai putin poluante, necesare pentru a-si putea continua activitatea in conditii optime si cu respectarea normelor de mediu existente”, se mai arata in comunicat.
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat vineri, pentru AGERPRES, ca autoritatile romane se asteapta ca oficialii de la Bruxelles sa aprobe pana la finalul lunii aprilie planul de restructurare a Complexului Energetic Oltenia, astfel incat compania sa plateasca fara penalitati certificatele de emisii aferente anului trecut.
El va merge la Bruxelles la inceputul saptamanii viitoare pentru a discuta cu reprezentantii Comisiei Europene pe aceasta tema.
Capacitatea de productie a Complexului Energetic Oltenia nu se va schimba in mod semnificativ in urma restructurarii, arata Comisia Europeana in scrisoarea prin care motiveaza de ce a inceput investigatia aprofundata cu privire la ajutorul de stat pe care il solicita Romania prin planul de restructurare a producatorului de energie.
Romania a notificat un ajutor de restructurare in valoare de 1,33 miliarde de euro, care consta intr-un ajutor pentru salvare in valoare de 0,25 miliarde de euro deja acordat, un imprumut suplimentar garantat de stat de 0,31 miliarde de euro si o subventie de stat in valoare de 0,77 miliarde de euro. In plus, se preconizeaza obtinerea unui ajutor de stat suplimentar in valoare de 711 milioane de euro din Fondul pentru modernizare, se arata in documentul mentionat.
“Referitor la reducerea capacitatii de productie a societatii CE Oltenia (prin inchiderea unitatilor de ardere a lignitului) cu 1.605 MW pana la sfarsitul anului 2025 si la inchiderea minelor de lignit, pierderile astfel inregistrate in capacitatea totala de productie a societatii CE Oltenia vor fi compensate in mare masura prin instalarea noilor centrale fotovoltaice si hidroelectrice (119 MW pana la sfarsitul anului 2025), precum si a unitatilor alimentate cu gaz (1.325 MW incepand din 2026). Prin urmare, capacitatea totala de productie a societatii CE Oltenia nu se va schimba in mod semnificativ”, au subliniat oficialii CE.
Potrivit scrisorii, CE Oltenia arata ca pana in 2022 singura sursa de producere a energiei electrice va fi lignitul. In 2022 si 2023 societatea va adauga treptat alte surse de producere de energie, cum ar fi energia fotovoltaica si energia hidroelectrica, insa scaderea reala a vanzarilor de energie obtinuta pe baza lignitului este prevazuta sa aiba loc abia incepand din 2026, cand vor fi instalate doua unitati alimentate cu gaz natural la SE Turceni si la SE Isalnita. Incepand cu 2026, structura energiei produse va fi: 41% energie din lignit, 53% din gaz si restul din surse fotovoltaice si hidroelectrice.
Comisia mai arata ca veniturile pe care le preconizeaza compania sunt incerte, pentru ca se bazeaza pe o modificare a legislatiei care, la randul ei, nu a primit aprobare de la Bruxelles.
“Cu toate acestea, in conformitate cu planul de restructurare prezentat de autoritatile romane, se pare ca din pretinsele contributiile proprii de 1,5 miliarde EUR, cel mult 200 de milioane EUR ar putea fi reale si efective (astfel cum se mentioneaza in considerentul 19). In ceea ce priveste restul, Romania se bazeaza numai pe veniturile preconizate din vanzarile de energie electrica pe pietele centralizate ale OPCOM in perioada 2021-2025, care nu sunt nici reale, nici efective. De exemplu, veniturile
preconizate pentru 2021 se ridica la 569,2 milioane EUR, din care doar 200 de milioane EUR ar putea fi reale si efective. Cu toate acestea, nu exista angajamente ferme pentru 2022, 2023, 2024 si 2025. Durata maxima actuala a contractelor de vanzare incheiate pe pietele centralizate OPCOM este de numai 1,5 ani. Desi Romania a indicat ca se afla in desfasurare un demers de modificare a legislatiei sale pentru a le permite actorilor de pe pietele OPCOM sa incheie contracte pe o perioada mai lunga, compatibilitatea unor astfel de modificari cu legislatia Uniunii in domeniul aprovizionarii cu energie electrica nu a fost inca evaluata”, se arata in documentul CE.
In plus, Romania admite ca este posibil ca aceste modificari sa nu conduca neaparat la rezultatele dorite ale duratei crescute a contractelor de vanzare a energiei electrice incheiate pe pietele centralizate OPCOM.
“De asemenea, Romania se bazeaza pe posibila incheiere a unor acorduri bilaterale de achizitie de energie electrica, care fac in prezent obiectul unor discutii cu utilizatorii mari consumatori de energie. Romania se asteapta ca astfel de contracte sa genereze venituri de 150 de milioane EUR pe parcursul perioadei de restructurare, dupa intrarea in vigoare a acelor modificari ale legislatiei care vor permite incheierea unor astfel de contracte. Cu toate acestea, Romania nu prezinta nicio dovada care sa confirme existenta unor documente contractuale ferme si finale, care ar urma sa asigure finantarea efectiva a planului de restructurare. Dimpotriva, CE Oltenia se asteapta ca semnarea listei termenilor si conditiilor de principiu cu potentialii clienti sa aiba loc abia in prima jumatate a anului 2021, iar acordurile bilaterale de achizitie de energie electrica sa se incheie dupa martie 2021 pentru capacitatile existente si incepand cu 2022 pentru capacitatile noi. Prin urmare, conditiile care sa permita previzibilitatea veniturilor din vanzari cu un grad sporit de certitudine pe durata planului de restructurare nu sunt stabilite in mod ferm si convenite de respectivii cumparatori pe termen lung”, continua oficialii CE.
In plus, la fel ca in cazul contractelor pe pietele centralizate OPCOM, modificarile legislative necesare pentru incheierea unor astfel de acorduri bilaterale de achizitie de energie electrica nu sunt inca in vigoare.
Din cele 3,5 miliarde de euro din resursele financiare necesare pentru acoperirea costurilor de restructurare preconizate a fi suportate in perioada de restructurare de cinci ani, CE Oltenia va contribui cu 1,5 miliarde de euro din fonduri proprii, in timp ce restul de 1,33 miliarde de euro va proveni de la bugetul de stat, iar 0,711 miliarde de euro – din Fondul pentru modernizare.
“Prin acordarea accesului la finantarea pe care CE Oltenia nu ar fi obtinut-o in conditiile pietei, masurile sunt, prin urmare, de natura sa permita societatii CE Oltenia sa ramana pe piata si sa isi imbunatateasca pozitia concurentiala pe piata interna. Prin urmare, masurile denatureaza sau ameninta sa denatureze concurenta si afecteaza schimburile comerciale dintre statele membre”, precizeaza oficialii europeni.
In acest stadiu, este putin probabil ca ajutorul de restructurare planificat in vederea sprijinirii planului de restructurare prezentat sa indeplineasca criteriile de compatibilitate prevazute in Orientarile privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate, se mai arata in documentul Comisiei Europene.
In plus, pe baza informatiilor prezentate de Romania, niciun investitor sau creditor de pe piata nu sustine planul in aceasta etapa.
In acest stadiu, Comisia are indoieli cu privire la faptul ca planul de restructurare propus are o durata corespunzatoare si ar conduce la restabilirea viabilitatii societatii CE Oltenia la sfarsitul perioadei de restructurare, deoarece nu este evident ca CE Oltenia va obtine o rentabilitate suficienta si ca va putea ramane pe piata fara ajutor suplimentar.
solutii pt CEO au existat demult, inca din 2017/2018, dar, nimeni nu le-a lat in seama. Vezi:
http://www.energynomics.ro/ro/analize/escorom-propune-conversia-centralelor-pe-carbune-ca-element-central-al-strategiei-energetice-nationale/
http://www.energynomics.ro/ro/opinii/regenerabilele-trebuie-sa-completeze-conversia-lignit-gaze-si-calcule-propuse-de-escorom/
Problema este ca nimeni nu le-a inteles…si nici n-avea cine.