0746 164 127 redactia@energy-center.ro


Conferinta Energy Center

  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
Romgaz se împrumută din nou de pe piețele internaționale de capital pentru finanțarea Neptun Deep
 Veolia România readuce în prim plan rolul biogazului și al energiei geotermale
Comisia Europeană recunoaște prețurile mari la energie, dar nu știe cum să le scadă
Nuclearelectrica vinde combustibil nuclear în Argentina
Colaborare strategică între AFEER și Energy Traders Europe
Două parcuri eoliene ale Engie vor avea și baterii de stocare
Romanian Green PPA :Tranzacționarea garanțiilor de origine și co-garantarea finanțării PPA-urilor
Centralele Hidroelectrica vor avea capacități de stocare
Electromontaj va definitiva inelul de 400 de kV, cel mai mare proiect de infrastructură de transport energie
Prosumatori vs distribuitori, o dispută pe cale să ajungă în instanță

Solutii pentru Guvern in atenuarea preturilor la gaze si energie. Care este impactul măsurilor propuse pentru reducerea facturilor la gaze ?

Posted On 21 februarie 2022
By : Dumitru Chisalita
Comment: 0
Tag: bugetul national, consumatori casnici, marja comerciala furnizori, plafonarea preturilor, reducerea tva la energie si gaze

În spațiul public s-au prezentat mai multe măsuri posibile a se aplica de la 1 aprilie 2022 pentru reducerea facturilor la gaze naturale. Într-un studiu pentru AGERPRES am prezentat exclusiv analiza acestor măsuri pentru gazele naturale pentru că populația a fost de două ori păcălită de modul în care soluțiile privind criza energiei au fost prezentate ”la grămadă” gaze naturale – energie electrică, fiind scoase în față măsurile mai ambițioase propuse pentru energie electrică și lăsat să se înțeleagă că acestea se vor aplica și la gaze, fapt care nu s-a întâmplat în practică, facturile sufocând românii.

Cele 3 măsuri posibile a fi aplicate de la 1 aprilie 2022, pentru diminuarea facturilor de gaze sunt:

  1. Reducerea TVA de la 19% la 5 %, este o măsură care ar determina o creștere a prețului mediu al gazelor cu cca. 94% față de prețul mediu al anului 2020, pentru toți consumatorii casnici, cu un impact bugetar de cca. 3 mld lei în următoarele 9 luni ale anului 2022. Este o măsură puțin eficientă, care nu ar schimba starea actuală de fapt.

  1. Plafonarea marjei la 5 %, este o măsură care ar determina o creștere a prețului mediu al gazelor cu cca. 83% față de prețul mediu al anului 2020, pentru toți consumatorii casnici, cu un impact bugetar de cca. 7 mld lei în următoarele 9 luni ale anului 2022. Este o măsură puțin eficientă, care nu ar schimba starea actuală de fapt.

 

 

Cumulând scăderea TVA ului la 5% cu plafonarea marjei comerciale la 5%, prețul gazelor naturale la consummatorul casnic ar crește față de anul 2020 cu 62%, la un nivel de 217 lei/MWh.

 

  1. Continuarea Plafonarii/Compensării facturii la gaze pe modelul existent în prezent. În urma acestei măsuri ar crește prețul gazelor cu cca. 76% față de prețul mediu al anului 2020, pentru cca. 55 % din consumatorii casnici cu un impact bugetar de cca. 4,4 mld lei în următoarele 9 luni ale anului 2022. Este o măsură absurdă, care dacă a fost tolerată până în prezent, nu ar trebui sub nici o formă să continue datorită faptului că ea avantajează anumiți furnizori și consumatorii bogați, fiind inechitabilă și nejustă pentru majoritatea consumatorilor. 

  1. Reglementarea pieței. În primul rând, apreciem că este imposibil să faci o reglementare a prețului, deoarece majoritatea producătorilor de gaz și energie, dar și unii dintre furnizori au contracte de vânzare-cumpărare deja încheiate la prețurile pieții pe întreg anul sau chiar pentru anii viitori. Astfel, nu există cantitatea necesară disponibilă în piață pentru a o reglementa. Suspendarea contractelor încheiate în piață nu se poate realiza decât în condiții de forță majoră sau insolvență, astfel nu ai cum să-ți propui acest lucru de la 1 aprilie 2022. În același timp de ce să îți propui să reglementezi o piață atunci când nu mai este nici o urgență iminentă? Începând cu luna aprilie cantitățile consumate de majoritatea consumatorilor va scădea substantial, astfel încât energia nu mai constituie o apăsare reală pe bugetul lor lunar, iar consumatorii casnici și non casnici care au cu adevărat probleme pot să fie ajutați prin Planul de Măsuri de Urgență Energetică lansat în august 2021 de Asociația Energia Inteligentă.

 

Dacă  totuși s-ar aplica această măsură și s-ar replafona prețul la producător pentru toții consumatorii un nivel de 68 lei/MWh (valoarea existentă în OUG 114/2019), prețul la consumatorul final ținând seama de ponderea importului, prețul gazelor de import (prețul TTF), creșterea tarifelor de transport, distribuție și inmagazinare a gazelor la 1 aprilie 2022, ar adduce un preț de 225 lei/MWh, o creștere a prețului gazelor cu cca. 67% față de prețul mediu al anului 2020.

O astfel de construcție ar duce la blocarea din nou a exploarării gazelor din Marea Neagră (așa cum s-a întâmplat și ăn cazul OUG 114), la insolvența unor producători de gaze, la reducerea investițiilor în dezvoltarea exploatării gazelor naturale, la creșterea importurilor și implicit a prețurilor la gaze în viitor etc.

 

Alternativa acestor măsuri Planul de Măsuri de Urgență Energetică al AEI propus încă din luna august 2021

Având în vedere consecințele dezastruoase ale oricărei dintre măsurile pe care se discută în spațiul public că doresc să le aplice autoritățile, abordate individual, Asociația Energia Inteligentă consideră că o soluție mult mai bună pentru români și România, sunt soluții reducere a facturii la gaze de la 1 aprilie 2022 propuse în Planul de Măsuri de Urgență Energetică:

  • Aplatizarea vîrfurilor de cost a facturilor la gaze, care conform estimărilor noastre înseamnă o reducere a prețului gazelor după aprilie 2022 cu cca. 3%, față de prețul previzionat în anul 2022, fără impact asupra bugetului național
  • Publicarea marjei comerciale pe facturile de gaze, care conform estimărilor noastre înseamnă o reducere a prețului gazelor după aprilie 2022 cu cca. 2%, față de prețul previzionat în anul 2022, fără impact asupra bugetului național
  • Modificarea legislației și a normelor Gas Release Program, astfel încât să nu se mai crească artificial prețul gazelor printr-o falsă diferență între cerere și ofertă. Conform estimărilor noastre înseamnă o reducere a prețului gazelor după aprilie 2022 cu cca. 3%, față de prețul previzionat în anul 2022, fără impact asupra bugetului național.
  • Separarea activităților de trading de cea de furnizare en details, astfel încât să se reducă activitatea de specula din piață. Conform estimărilor noastre pe baza datelor de istoric, înseamnă o reducere a prețului gazelor după aprilie 2022 cu cca. 3%, față de prețul previzionat în anul 2022, fără impact asupra bugetului național.
  • Rapoarte privind prețul mediu stabilit pe piața de gaze, astfel încât să se cunoască nivelul prețului correct și să nu se mai accepte atât de ușor de către consumatori a oricărui preț cerut de furnizor. Conform estimărilor noastre pe baza datelor de istoric, înseamnă o reducere a prețului gazelor după aprilie 2022 cu cca. 0,5%, față de prețul previzionat în anul 2022, fără impact asupra bugetului national.
  • Reducerea TVA de la 19% la 5% care conform estimărilor noastre, înseamnă o reducere a prețului gazelor de la 1 aprilie 2022 cu cca. 12% față de prețul previzionat în anul 2022, cu un impact asupra bugetului national de cca 3 mld lei.
  • Plafonarea marjei comerciale la 5% care conform estimărilor noastre, înseamnă o reducere a prețului gazelor de la 1 aprilie 2022 cu cca. 20%, față de prețul previzionat în anul 2022, cu un impact asupra bugetului national de cca 7 mld lei.

 

Cumulul acestor măsuri ar determina o creștere a prețului gazelor cu cca. 24% față de prețul mediu al anului 2020 pentru 60% din consumatorii casnici casnici și păstrarea aceluiași preț cu cel din anul 2020 pentru 40% din consumatori cărora li s-ar aplica și programul de consumator vulnerabil după lărgirea bazei și a condiților de vulnerabilitate .

Impactul bugetar ar fi de cca. 11,2 mld lei în următoarele 9 luni ale anului 2022, dar cca. 7 mld lei ar fi în fapt venituri încasate de stat de la consumatori tocmai datorită acestor creșteri ale prețului la gaze.

 

Despre autor
  • google-share
Previous Story

Furnizorii de energie nu pot face protectie sociala in locul statului: neincasare banilor de la stat pentru facturile plafonate amenina cu un blocaj financial total intregul sistem energetic

Next Story

Declaratii controversate ale rusilor, pretul gazelor se poate dubla, pretul petrolului va scadea

Articole pe aceeasi tema

0

Studiu:Prețurile la energie post-plafonare: impact asupra pieței și consumatorilor

Posted On 27 mai 2025
, By Moldovan Alexandru

Hidroelectrica isi rasfata clientii si in 2023

Posted On 30 decembrie 2022
, By Redactia
0

Europa cauta dar nu gaseste inca solutii pentru stoparea cresterii preturilor la energie. Romania este inexistenta in deciziile care se vor lua

Posted On 21 octombrie 2022
, By Redactia

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cautare

RECENT

POPULAR

COMMENTS

Pleacă americanii, vin americanii ? Sectorul energetic așteaptă finanțări uriașe din partea Statelor Unite.

Posted On 30 octombrie 2025

Profitul net al OMV Petrom pe primele noua luni a fost de 3,4 miliarde lei, în scădere cu 13%, potrivit raportului transmis BVB.

Posted On 29 octombrie 2025

Romgaz se împrumută din nou de pe piețele internaționale de capital pentru finanțarea Neptun Deep

Posted On 28 octombrie 2025

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

Posted On 23 aprilie 2012

Practic o sa sustine si retehnologizarea...

Posted On 29 octombrie 2025

Pot înțelege că producția de energie...

Posted On 26 septembrie 2025

Si cum monitorizezi e.e. stocata? Daca...

Posted On 14 iulie 2025

Publicitate

banner

PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Ce arată cu adevărat factura de energie și de ce energia ieftină verde, hidro sau regenerabile, nu se reflectă în prețul final?

Ghid practic pentru achiziționarea unui sistem fotovoltaic

Freen lansează o turbină eoliană de 20 kW pentru agricultură și industrie, în România

Cum învățăm rapid să consumăm energie mai eficient?

Video

Speech Viorel Tudose - Getica 95

Gala Energy-Center.ro, 2025: Pariem pe valoarea tinerilor energeticieni!

Gala aniversara "13 ani de Energy Center" - Decernarea premiilor

Viitorii energeticieni premiati la Gala Energy-Center

Gala aniversara 10 ani de Energy Center - 10 iunie 2021

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.