Care sunt costurile pentru consumatorii din Romania daca BRUA nu transporta gaze?
Costurile cu transportul gazelor din facturile platite de cetateni si industrie ar putea creste cu 25-30%, intrucat investitia in gazoductul BRUA trebuie amortizata, iar conducta risca sa ramana una goala in urmatoarea perioada, este de parere Razvan Nicolescu, expert in energie si fost ministru de resort.
“De data aceasta BRUA 1 chiar cred ca a fost finalizat. Transgaz a facut o treaba buna din punct de vedere operational in realizarea acestui proiect, fara depasiri de costuri sau intarzieri majore. Compania a demonstrat o buna capacitate de a realiza proiecte complexe in domeniul sau de activitate. Nu imi este clar inca impactul investitiei pentru economia romaneasca, adica cate echipamente si conducte au fost produse local”, a aratat Nicolescu.
Potrivit acestuia, din pacate Romania nu a facut suficiente eforturi pentru ca interconectarile dintre Grecia si Bulgaria sa se realizeze in acelasi timp cu BRUA 1, desi angajamentele erau pentru toata lumea.
De asemenea, Comisia Europeana nu a fost intransigenta cu respectarea angajamentelor si legislatiei europene.
“In aceste conditii riscurile ca aceasta conducta sa ramana goala cresc, mai ales ca mai devreme de cinci ani este exclus ca Romania sa aiba vreo productie semnificativa in Marea Neagra. In aceasta ipoteza nedorita costurile cu transportul din facturile platite de cetateni si industrie ar putea sa creasca cu aproximativ 25-30% pentru ca amortizarea BRUA nu poate astepta si va incepe in curand”, a mai scris specialistul.
Lucrarile la gazoductul BRUA au fost finalizate duminica trecuta.
Directorul general al Transgaz, Ion Sterian, a declarat sambata ca valoarea de realizare a proiectului a fost de 423 milioane euro, cu economii de 23 de milioane de euro fata de ceea ce era bugetat. Din valoarea investitiei, 180 de milioane de euro reprezinta un grant acordat de Comisia Europeana.
Presedintele Klaus Iohannis a declarat, sambata, in cadrul unei vizite la Statia Jupa din cadrul proiectului BRUA, ca dezvoltarea Sistemului National de Transport de gaze pe coridorul BRUA este o etapa esentiala a intaririi securitatii energetice atat a tarii noastre, cat si a Uniunii Europene, dar si a securitatii energetice in regiunea Marii Negre.
“Prin interconectarea BRUA pe Coridorul Vertical, prin materializarea exploatarilor off-shore din Marea Neagra – care speram sa debuteze cat mai curand – Romania are atuuri veritabile pentru a deveni un important jucator in regiune pe piata gazelor. In acest sens, am convingerea ferma ca fondurile investite in infrastructura de transport de gaze vor genera mai mult decat o pozitionare competitiva a Romaniei pe pietele de profil sau o reafirmare a credibilitatii tarii noastre, ca partener etalon pentru cresterea securitatii energetice in intreaga regiune”, a spus Iohannis.
Proiectul BRUA are drept obiectiv asigurarea accesului la noi surse de gaze, precum si facilitarea transportului de gaz caspic catre pietele din Europa Centrala si de Est.
Faza I asigura capacitati de transport bidirectional de 1,5 miliarde metri cubi pe an in sau din directia Bulgaria si 4,4 miliarde metri cubi pe an in sau din directia Ungaria.
Proiectul a fost declarat de Comisia Europeana ca fiind de importanta strategica. AGERPRES