Daca nu exista manipulari in piata de energie electrica pentru ziua urmatoare de ce tac autoritatile de control si supraveghere?
In urma cu cateva zile, publicatia Energy-Center publica articolul: “Cineva manipuleaza piata de energie sub ochiul indiferent al autoritatilor de supraveghere“. Am aratat in articolul respectiv, pe baza datelor oficiale ale operatorului de piata-OPCOM, ca in piata pentru ziua urmatoare apar inca din luna august oferte de vanzare si oferte de cumparare ale aceluiasi actor, pe acelasi interval orar , cu o diferenta intre ele de circa 200 MW. In aparenta, dupa stiinta noastra, nu exista reglementari care sa interzica asemenea oferte, in schimb este vizibil ca aceasta practica pe perioade mai mari de timp creeaza distorsiuni in piata. Intamplator sau nu in perioada analizata pretul energiei in piata Spot a cunoscut o crestere spectaculoasa (peste 120 euro/Mwh pe anumite intervale orare), in conditiile unui consum absolut normal (circa 7000 MW).
“ O companie oarecare (a sa precizam la un moment dat si care este aceasta companie) pune zilnic oferte de vanzare (atentie, pe fiecare interval orar) de cateva sute de MW si, in acelasi timp, plaseaza oferte de cumparare mai mari cu cel putin 200 de MW fata de oferta de vanzare. Am verificat acest comportament aproape in fiecare zi din august incoace si in continuare se manifesta la fel. Pentru edificare pot fi observate curbele agregate publicate de OPCOM pentru fiecare zi de tranzactionare si pentru fiecare interval orar. Dam ca exemplu sedinta de tranzactionare din 16 octombrie, cand pe intervalull de varf (20,00), pretul a fost de 506,7 lei/MWh. Evident, situatia aratata mai sus a fost prezenta in piata: o oferta de cumparare de 630 MWh si una de vanzare de 550 MWh. Compania care a pus cele doua oferte a fost modesta de data asta, pentru ca in general diferenta intre cele doua oferte este de 200 MWh.”, am exemplificat in articolul nostru.
In urma acestui comportament, prima concluzie este aceea ca volumul tranzactionat este umflat artificial, situaite din care cineva castiga. Mai apoi, am aratata ca pentru fiecare oferta pusa in piata, actorul in cauza trebuie sa depuna si o garantie la OPCOM. Si daca luam in calcul ca aceste diferente intre vanzare si cumparare pe fiecare interval orar presupun cel putin cateva zeci de mii de lei garantie, ne intrebam la cat ajunge valoarea garantiei intr-o zi de tranzactionare si mai departe in saptamani sau luni. Cine isi permite sa blocheze asemenea sume? Evident, cine le are. Mai departe, fara sa avem inca o certitudine, ne-am intrebat daca aceste garantii sunt constituite in realitate in integralitatea lor?
Au trecut vreo trei saptamani de la aparitia articolului nostru si nici o autoritate (ANRE, OPCOM sau Consiliul Concurentei) nu a avut vreo reactie la cele aratate, in ciuda faptului ca tot in luna august chestiunea a fost dezbatuta de catre o comisie mixta formata din specialisti ai ANRE, OPCOM si altii. Inseamna ca problema exista. Intre timp, ziarul Bursa a publicat doua interviuri cu Jack Cutisteanu, directorul Petprod, in care problemele semnalate de noi au fost abordate chiar mai concret. Drept consecinta, OPCOM a venit cu un drept la replica, pe care il vom reda in randurile de mai jos, nu inainte insa de a preciza ca in explicatia operatorului de piata nu exista absolut nici o referire concreta, un raspuns, o pozitie sau o infirmare asupra situatie constate de noi in piata Spot. Ne surprinde total raspunsul OPCOM, in conditiile in care in alte situatii asemanatoare explicatiile operatorului de piata erau extrem de amanuntite si la subiect. Cu alte cuvinte, dreptul la replica nu indepliniste absolut niciuna din cerintele unei asemenea pozitii.
De bine de rau, sau mai corect spus de ochii lumii, OPCOM a incercat sa dreaga busuiocul. In schimb, Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei, care are un departament specializat de control al pietei de energie electrica tace malc. Tacerea e de aur pana la un moment dat insa si in nici un caz nu trebuie sa fie o caracteristica a supraveghetorului pietei. Se pare totusi ca la nivelul autoritatii problema ridicata de noi se afla in discutie. De asemnea, nici un cuvant din partea Consiliului Concurentei, care in urma cu cateva saptamani se batea cu pumnul in piept ca a gasit niste comportamente anormale in piata de energie. Asadar, cui foloseste aceasta ascundere a prafului sub pres?
Si ca sa dovedim ca suntem transparenti si mai ales interesati sa aflam raspunsuri obiective si la subiect publicam dreptul la replica al OPCOM, din care noi nu am inteles nimic:
“Referitor la articolul Jack Vutisteanu, Petprod: “Datele OPCOM nu «se pupa»”, publicat pe bursa.ro sub semnatura dnei Emilia Olescu, in data de 5 noiembrie 2018, Operatorul Pietei de Energie Electrica si de Gaze Naturale “OPCOM” S.A. face urmatoarele precizari:
OPCOM isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr.220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, cu modificarile si completarile ulterioare, a Licentei nr. 407 si a Conditiilor licentei aferente – revizia 2/2013 si revizia 3/2015 pentru administrarea pietelor centralizate de energie electrica, a Licentei nr. 1798/2013 si a Conditiilor licentei aferente pentru desfasurarea activitatii de administrare a pietelor centralizate in sectorul gazelor naturale acordate de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei, a legislatiei secundare emisa si aprobata de Autoritatea Competenta, precum si a Regulamentului de organizare si functionare a OPCOM si a celorlalte regulamente, proceduri si instructiuni interne.
De asemenea, OPCOM isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile reglementarilor europene direct aplicabile Romaniei in calitate de Stat Membru, respectiv ale Regulamentului (UE) nr. 1227/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 Octombrie 2011 privind integritatea si transparenta pietei angro de energie (REMIT) si actelor de implementare le acestuia (Regulamentul 1348/2014), precum si ale Regulamentului (UE) 2015/1222 al Comisiei de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacitatii si managementul congestiilor. Acest din urma regulament stabileste linii directoare detaliate privind alocarea capacitatilor interzonale si gestionarea congestiilor pe pietele pentru ziua urmatoare si pietele intrazilnice, precum si cerinte clare privind termenii si conditiile sau metodologiile la elaborarea carora participa operatorii de transport si de sistem si operatorii pietei de energie electrica desemnati, asa cum este cazul OPCOM, si care fac obiectul aprobarii de catre toate autoritatile de reglementare competente din statele membre.
In calitate de Operator al Pietei de Energie Electrica Desemnat (OPEED) sa indeplineasca sarcini referitoare la cuplarea pietelor pentru ziua urmatoare si a pietelor intrazilnice, OPCOM are responsabilitatea indeplinirii sarcinilor specifice cuplarii pietelor in contextul integrarii europene a pietelor de energie, cu respectarea intregului ansamblu de reguli care guverneaza functionarea PZU in piata integrata europeana de energie.
Administrarea de catre OPCOM a Pietei pentru Ziua Urmatoare (PZU), inclusiv a activitatilor care rezulta din asumarea rolului de contraparte, se realizeaza in conformitate cu prevederile „Regulamentului de organizare si functionare a pietei pentru ziua urmatoare de energie electrica cu respectarea mecanismului de cuplare prin pret a pietelor” aprobat prin Ordinul presedintelui ANRE nr.82/03.09.2014, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a procedurilor relevante, procesele operationale derulate de operatori, inclusiv OPCOM, fiind armonizate in baza regulilor comune aplicabile in plan regional sau european, in timp ce solutia unica de cuplare a pietelor, incluzand algoritmul unic de cuplare prin pret, denumit Euphemia (acronimul de la Pan-European Hybrid Electricity Market Integration Algorithm) si Modulul PCR Matcher and Broker, reprezinta active utilizate de toti OPEED la nivel european pentru a indeplini sarcini referitoare la cuplarea unica a pietelor pentru ziua urmatoare, respectiv desfasurarea procesului de licitatie in care ofertele colectate sunt corelate si capacitatile interzonale sunt alocate simultan pentru diferite zone de ofertare de pe piata pentru ziua urmatoare. Rezultatele procesului de tranzactionare pe piata pentru ziua urmatoare sunt stabilite de catre OPCOM, care actioneaza in baza unui principiu rotational in calitate de Coordonator[1] in cadrul proiectului 4M MC[2], prin rularea Algoritmului unic de cuplare prin pret care reprezinta asa cum am mentionat, alaturi de celelalte active IT proceduri relevante, parte a solutiei PCR[3] pe care se bazeaza Functia de Operator de cuplare a pietelor (OCP), conform prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1222 al Comisiei din 24 iulie 2015 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacitatilor si gestionarea congestiilor.
Subliniem faptul ca Proiectul PCR este operat in prezent de sapte burse de energie electrica: EPEX SPOT, GME, Nord Pool, OMIE, OPCOM, OTE si TGE, solutia dezvoltata facilitand in acest moment cuplarea pietelor de energie electrica pentru ziua urmatoare din peste 24 de tari, reprezentand peste 90% din consumul de energie european: Austria, Belgia, Republica Ceha, Croatia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Polonia, Portugalia, Romania, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia si UK.
OPCOM publica datele de intrare si rezultatele algoritmului unic de cuplare prin pret, in acest mod fiind asigurata o componenta determinanta a transparentei procesului de tranzactionare pe piata pentru ziua urmatoare, participantii la piata si toti factorii interesati, in conditii de cunoastere si intelegere corecta si completa a regulilor aplicabile, beneficiind de posibilitatea de a realiza propriile analize si de a interpreta si concluziona pe baza rezultatelor obtinute, in contextul legislatiei primare si a reglementarilor secundare aplicabile la nivel national si european.
Pentru a se atinge acest obiectiv este important ca datele si informatiile diseminate de OPCOM sa fie considerate in ansamblul lor, observate cu rigoare astfel incat complementaritatea acestora sa nu fie in mod eronat perceputa ca o lipsa de concordanta (cu titlu de exemplu, ca date intrare pentru algoritmul unic de cuplare prin pret sunt publicate registrele de oferte, continand ofertele orare si bloc, precum si rezultatele capacitatii interzonale validate, in timp ce, ca rezultate ale algoritmului unic de cuplare prin pret sunt publicate preturile de inchidere orare, pozitiile nete orare pentru fiecare zona de ofertare, tranzactiile anonimizate, cantitatea orara corespunzatoare ofertelor bloc acceptate, fluxurile transfrontaliere), scopul diseminarii tuturor acestor date fiind tocmai acela de a incuraja si facilita partilor interesate elaborarea propriilor analize, care sa conduca la interpretari pertinente si nu eronate sau inselatoare care ar putea afecta credibilitatea pietei pentru ziua urmatoare administrata de OPCOM care ofera referinta pentru pretul energiei electrice in Romania, a mecanismului operational 4M MC, respectiv a viitoarei cuplari unice a pietelor pentru ziua urmatoare, obiective la a caror realizare OPCOM, alaturi de celelalte burse europene, impreuna cu autoritatile competente implicate si, cel mai important, cu suportul participantilor la piata, s-a angajat cu mult timp in urma”.