Dumitru Chisalita, Asociatia Energie Inteligenta: Analiza politicii de crestere a gradului de conectivitate la resursele de gaze naturale pentru sectorul rezidential
Transformarea Europei in primul continent neutru din punct de vedere climatic pana in 2050 este cea mai mare provocare a epocii noastre. ”Green Deal” prezentat recent de Comisia Europeana este cel mai ambitios pachet de masuri care vor face tranzitia catre o economie verde si durabila si care invita statele membre sa regandeasca rapid strategiile sistemelor energetice.
Statutul de “combustibil de tranzitie” al gazelor naturale incepe treptat sa se dilueze, in timp ce rolul infrastructurii asociate – ca element facilitator al dezideratelor propuse prin Pactul Ecologic European – este plasat sub auspicii de incertitudine. In Romania, stat membru caracterizat de un mix energetic in care gazele naturale detin o pondere semnificativa in consumul national (aproximativ 30%) si de o infrastructura gaziera relativ complexa, pariul autoritatilor de profil sunt explorarea / exploatarea intensa a acestei resurse, respectiv investitiile semnificative in infrastructura asociata, cu scopul cresterii consumului pe plan local.
In acest context retine atentia politica statului roman pentru demararea unui proces intensiv de conectare a sectorului rezidential la retelele de distributie a gazelor naturale si, in mod particular, introducerea posibilitatii „racordarii gratuite” a clientilor casnici la reteaua de distributie.
O analiza recenta realizata in octombrie 2020 de Asociatia Energia Inteligenta privind Politicile de crestere a gradului de conectivitate la resursele de gaze naturale pentru sectorul rezidential evidentiaza cateva dintre cele mai importante implicatii si beneficii pe care le-ar putea genera continuarea punerii in practica a strategiei enuntate si isi propune sa ofere o serie de recomandari in materie de politici si reglementari, de natura a conduce la valorificarea inteligenta a gazelor naturale pe piata romaneasca.
Pe langa avantaje precum cresterea gradului de confort al populatiei si stabilirea premiselor unei amprente de carbon diminuate prin substituirea utilizarii biomasei cu gaze naturale, in special in zonele rurale, ”racordarea gratuita” la reteaua de distributie a gazelor naturale prezinta o serie de dezavantaje si, mai mult, chiar riscuri.
Socializarea costurilor cu racordarea noilor consumatori la reteaua de gaze naturale prin tariful de distributie, incalcarea principiului eficientei economice stipulat in Legea 123/2012, generarea premiselor pentru cresterea bazinului de clienti vulnerabili si costuri suplimentare suportate de client in factura energetica sunt cateva din dezavantajele acestei initiative.
Exista o premisa falsa ca procesul de racordare la reteaua de distributie a gazelor naturale este gratuit deoarece costurile asociate cu acest proces vor fi disipate in factura tuturor clientilor din reteaua de distributie respectiva, prin majorarea tarifului de distributie al gazelor naturale. In plus, este posibil ca multi clienti casnici, furati de ”mirajul” racordarii gratuite sa solicite acest lucru, insa racordarea cu titlu gratuit a clientilor casnici nu este insotita insa si de asumarea unei obligatii din partea acestora si pentru a consuma gaze. Aceasta situatie va genera costuri aditionale pentru clientul final, intrucat rentabilitatea unei retele de distributie scade invers proportional cu volumele care nu sunt vehiculate prin conductele sale.
Un alt efect negativ al racordarii gratuite la reteaua de gaze poate fi cresterea numarului consumatorilor vulnerabili. Calitatea de vulnerabil presupune, apriori, faptul ca beneficiaza deja de o forma de alimentare cu energie, dar nu poate, din considerente eminamente materiale, sa suporte costurile cu factura energetica. Un proces intensiv de racordare cu titlu gratuit a clientilor doritori nu vine in sprijinul clientilor vulnerabili, ci dimpotriva, creeaza premisele majorarii acestei categorii de clienti la nivel national prin majorarea tarifului de distributie al gazelor naturale, explicata mai sus.
Tratamentul discriminatoriu intre consumatorii casnici deja racordati la sistemul de distributie al gazelor naturale si cei care doresc sa se racordeze cu titlu gratuit poate fi o alta problema a racordarii gratuite a noilor consumatori. Sa luam in considerare situatia paradoxala in care o conducta de distributie realizata integral pe banii unui consumator, anterior intrarii in vigoare prevederilor noului ordin ANRE, va fi utilizata gratuit de noul consumator. Vechiul consumator se va regasi in ipostaza de a achita partial (prin tarif) si costurile cu racordarea utilizata de noii clienti racordati.
Este imperios sa luam in calcul posibilitatea reducerii gradului de siguranta a sistemelor de gaze. Presiunea exercitata pe bugetul operatorilor de distributie sau/ si a operatorului de transport, ar putea induce sincope in administrarea eficienta a infrastructurii gestionate pe fondul necesitatii de a gestiona simultan solicitarile pentru realizarea de extinderi de retea/ bransamente noi si operatiunile de mentenanta, respectiv de reparatii capitale. Cresterea rapida a numarului de consumatori care utilizeaza gazele naturale in scop de incalzire aduce sistemele actuale de transport si distributie in pragul de sistare a livrarii gazelor la varfuri de consum, periclitand alimentarea cu gaze a tuturor consumatorilor.
Mai mult, ”racordarea gratuita” ar putea genera pe termen lung o serie de riscuri precum epuizarea resurselor autohtone de gaze naturale inainte de expirarea duratei normate de viata a infrastructurii de distributie, cu riscul dependentei de importurile de gaze, diminuarea sigurantei in exploatarea retelelor de gaze existente ca urmare a partajarii resurselor operatorilor de distributie sau/ si a operatorului de transport intre activitati de mentenanta, reparatii capitale si racordarea noilor consumatori, realizarea unor investitii ce nu prezinta valoare adaugata pentru consumatorul final din Romania si lipsa corelarii cu strategia Comisiei Europene privind dezvoltarea retelelor de H2.
Premisa obligatorie privind dezvoltarea infrastructurii de gaze naturale din Romania este recalibrarea/ reconsiderarea strategiei de dezvoltare a infrastructurii de gaze naturale din Romania, astfel incat noile investitii sa fie corelate cu un beneficiu real al populatiei din Romania, o durata de viata suficient de bine calculata care sa permita o exploatare eficienta a lor, iar gradul de utilizare sa fie maximal si obiectivul atingerii neutralitatii climatice pana in anul 2050.
Recomandarile Asociatiei Energia Inteligenta pentru politicile energetice ale Romaniei in perspectiva 2050 sunt:
- o strategie intensiva de racordare a sectorului rezidential ar trebui sa fie pusa in aplicare doar in zonele in care nu exista alternativa energetica dovedita rentabila din punct de vedere economic;
- valorificarea superioara a gazelor naturale prin corelarea politicii curente de dezvoltare a retelei de transport si distributie cu o strategie de relansare a industriei care utilizeaza acest tip de resursa ca materie prima (in special industria chimica si petrochimica);
- dezvoltarea unor capacitati de productie a energiei electrice pe baza de gaze naturale, in regim de cogenerare si trigenerare;
- implicarea statului in dezvoltarea unor proiecte de tip „green field” in sectorul chimic si/sau petrochimic;
- asigurarea unui cadru legal si fiscal favorabil dezvoltarii acestui tip de industrie in Romania, asigurand astfel premisele utilizarii inteligente a gazelor naturale;
- regandirea investitiilor care vizeaza infrastructura de gaze naturale, astfel incat noile obiective investitionale sa poata fi utilizate si pentru transportul hidrogenului.
”Analiza Politicii de crestere a gradului de conectivitate la resursele de gaze naturale pentru sectorul rezidential” a fost elaborata de Dumitru Chisalita, fondator si Presedinte al Asociatiei Energia Inteligenta, cu o experienta profesionala de peste 26 ani in sectorul energiei, al gazelor naturale si eficientei energetice si Georgian-Florentin Albu specialist in politici publice si strategie in sectorul gazelor naturale, cu o experienta acumulata de 8 ani de zile in sectorul public si privat, membru al Asociatiei Energia Inteligenta.
”Analiza Politicii de crestere a gradului de conectivitate la resursele de gaze naturale pentru sectorul rezidential” va fi prezentat in premiera la evenimentul online Forumul Gazelor Naturale organizat de Financial Intelligence impreuna cu Asociatia Energia Inteligenta joi, 5 noiembrie 2020.
Studiul a fost inaintat totodata autoritatilor statului din domeniul energiei, institutiilor si organizatiilor de profil: Administratia Prezidentiala, Prim-Ministrul Romaniei, Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, Comisiei economice, industrii si servicii din Senat si Camera Deputatilor, ANRE, ANRM, Consiliului Concurentei, ANPC, partidelor politice, ACUE, AFFER, FPPG, Confederatia Patronala Concordia.
Analiza poate fi gasita in extenso aici