Dumitru Chisalita: cei care doresc sa desfiinteze Ministerul Energiei sa retina: Energia inseamna pentru omenire ceea ce inseamna sangele pentru corpul omenesc
Caracterul limitat al resurselor energetice ridica problema optiunilor energetice viitoare. Formele de energie care participa actualmente la satisfacerea necesitatilor energetice sunt suficiente, doar pentru urmatorii cca. 30-50 de ani.
Pe plan europen s-a trecut de mult la unificarea pietelor de energie a diferitilor purtatorii de energie si liberalizarea pietei de energie care sa asigure reglarea cererii si a ofertei activitatilor directe si indirecte.
Unificarea ideii de piata de energie si liberalizarea pietei de energie are ca scop:
- reducerea necesitatilor de energie, prin reducerea pierderilor si asimilarea de noi procese tehnologice;
- cresterea cantitatii de energie extrase din combustibilii fosili prin cresterea randamentului instalatiilor;
- folosirea surselor de energie regenerabila;
- eficientizarea activitatilor, cresterea gradului de utilizare a instalatiilor, cresterea productivitatii, reducerea costurilor si cresterea valorii adaugate a energiei prin impunerea unui mediu concurential pe piete libere sau prin concurenta intre piete.
In ciuda deficientelor majore existemte astazi in sectorul energetic din Romania, este posibil ca liberalizarea pietei de energie sa determine atingerea dezideratelor de acces in conditii de siguranta si sustenabilitate a consumatorilor de energie, daca se indeplinesc deopotriva urmatoarele conditii:
- Vointa politica;
- Dezvoltari tehnologice;
- Cooperare si colaborare internationala;
- Investitii masive de capital;
- Reengineeringul sectorului de gaz in concordanta cu functionarea unui sistem liberalizat;
- Reforma institutionala
- Promulgarea unui pachet legislativ sub forma unui Cod al Energiei;
- Eliminarea piedicilor puse in sectorul gazelor naturale;
- Pregatirea unei generatii de ingineri, juristi si economisti capabili sa lanseze si sa conduca liberalizarea pietelor;
- Comunicarea pe scara larga cu consilierea si invatarea participantilor pe piata a aspectelor toretice si practice, scotand in evidenta pericolele care ii pandesc pe consumatori si avantajele pe care le pot fructifica in favoarea lor.
Piata de energie poate fi in favoarea consumatorului, dar acesta trebuie sa fie informat si pregatit sa actioneze. Acest tel presupune integrarea obiectivelor economice, sociale si de mediu ambiant. Aceasta nu se poate realiza pana cand oamenii nu inteleg sa-si imbunatateasca cunostintele si nu inteleg ca trebuie sa actioneze in mediul in care traiesc.
Clientii trebuie sa faca ceva, nu sa astepte atingerea domeniului ireversibil. Un client educat si informat poate avea o contributie importanta la dezvoltarea pietei de energie, doar actionand nesentimental si in interesul propriu. In aceasta actiune trebuie atrasi toti oamenii, mai ales tinerii, pe care sa-i invatam sa pretuiasca energia, sa o negocieze si urmareasca ca pe un bun de mare valoare. Pentru aceasta sunt necesare programe (proiecte) de informare prin care sa se spuna ce sa facem in calitate de consumator de gaze sau energie electrica.
Eliminarea saraciei absolute, stoparea procesului de saracie si reducerea ei pina la nivelul economico-social si politic acceptabil, cresterea bunastarii populatiei, accesul la educatie si ocrotirea sanatatii, ocuparea fortei de munca, cresterea veniturilor reale – toate au o legatura strinsa cu energia.
Toate acestea, in lipsa unui emitent de politici publice specifice si concentrate, a unei entitati responsabile pe piata energiei, sub forma unui Minister, va adanci mai mult prapastia crizelor din Romania.