Interagro iese din anonimat :reporneste combinatele chimice si deruleaza o investitie cu americanii de la Nitron pentru un terminal de import/export ingrasaminte la Zimnicea
Nu exista un moment mai prielnic pentru industria de ingrasaminte decat cel consemnat in aceasta perioada. Pe fondul unui consum scazut de gaze naturale, dar si a unui surplus de aprovizionare pe gazoductele nou construite, care au dus la o scadere a pretului in plina iarna, cel mai mare beneficiar ar trebuie sa fie industria de ingrasaminte, cu atat mai mult cu cat aceasta valorifica gazelle la cel mai ridicat randament. Combinatele chimice apartinand grupului Interagro primesc un imbold puternic pentru a reporni productia, ceea ce ar putea reprezenta (daca intentia va fi de durata) inclusiv o garantie pentru o posibila valorificare a gazelor de la Marea Neagra pe piata interna
Suntem informati ca Grupul agroindustrial Interagro are in derulare, in parteneriat cu grupul american Nitron, o investitie de aproximativ 22 de milioane de euro pentru amenajarea unui terminal mixt, import si export, de ingrasaminte in portul dunarean Zimnicea. Terminalul este deja in faza finala de dezvoltare – termen 2020, se va intinde pe 3 hectare si va avea o capacitate initiala de 350 – 400.000 de tone, la export, si de circa 150.000 de tone, la import. In orizontul de timp 2022, estimam o capacitate de export de peste 1 milion de tone.
Ingrasamintele ce vor fi comercializate prin intermediul terminalului zimnicean sunt de tipul celor azotoase (uree, azotat de amoniu, nitrocalcar, ingrasaminte lichide), fosfatice/complexe si pe baza de potasiu.
Investitia Interagro este de tip asociere in participatiune cu Nitron (care este si principalul colaborator international pentru exporturi al Interagro), care ne va pune la dispozitie, pentru importuri, ingrasaminte DAP si TSP, de productie SUA si Mexic (tot cu tehnologie SUA). Acestea s-au dovedit deja de o calitate exceptionala, un prim vapor experimental de 19.000 de tone, pe care l-am adus in Octombrie 2019, dovedindu-ne acest lucru. Produsele vor fi aduse in principal pe Dunare,, cu barjele, dupa ce sunt aduse pe nave maritime la Constanta, cu descarcare directa in barje (s-au alocat 18 barje din proprietatea grupului pentru acest terminal).
Terminalul este deja in faza finala de dezvoltare, facilitatile de care beneficiaza fiind:
– trei depozite mari (de pâna la 12-14.000 tone fiecare, inchise complet) cu acces la toate cele 3 sisteme de transport (auto, cale ferata si naval/ barje cu posibilitati de descarcare sau incarcare rapide (200 tone pe ora descarcare, 250 tone incarcare la vrac);
– doua dane de operare in dublu sens, incarcare/ descarcare;
– doua macarale de cheu de câte 16 tone si suntem in faza de modernizare/control digital system;
– stâlpi si estacada de benzi, atât la descarcare cât si la incarcare la fluviu/Dunare;
– statie de descarcare si cântarire electronica CF;
– ne aflam in negocieri avansate pentru importul masinilor de ambalat de la saci mici de 50 kg pâna la saci de 1000 kg, cu incarcare automata in camioane si vagoane CF.
Tot terminalul va fi operat dintr-un singur centru de comanda automatizat.
Ioan Niculae, presedinte Interagro: „Am ales Zimnicea pentru aceasta investitie deoarece este cel mai modern port la Dunare, de pe teritoriul Romaniei, având cheu vertical si putând opera 12 luni pe an, indiferent de nivelul fluctuant al fluviului. In plus, cea mai mare parte a activelor existau deja si sunt in proprietatea noastra. Piata principala deservita, la import, va fi România (Zimnicea este chiar in centrul Câmpiei Române, inclusiv Baraganul) iar prin accesul foarte usor la toate cele trei forme de transport, marfurile pot fi duse oriunde in România, Bulgaria, Serbia, Ungaria, inclusiv Ucraina, pe barje”.
Dincolo de investitia in terminalul de la Zimnicea, Interagro anunta ca productia in fabricile de ingrasaminte din România se deruleaza conform urmatorului grafic:
– Chemgas Slobozia functioneaza si va functiona pe tot parcursul anului 2020;
– Donau Chem Turnu Magurele este gata de pornire, cu toate reviziile facute si, in cateva zile, va porni;
– Ga Pro Co Chemicals Piatra Neamt urmeaza sa fie repornita in maximum 2 luni de zile, dupa terminarea reviziilor;
– Amurco Bacau – in functie de terminarea si livrarea a doua utilaje comandate din strainatate, prevedem inceperea productiei in iulie 2020;
– Nitroporos Fagaras – fiind vorba de investitii substantiale si de durata, prevedem repornirea instalatiei de amoniacul si a fabricilor de acid azotic si azotat de amoniu ingrasamânt si poros/ tehnic, in trim 1, 2021.
Separat, combinatul de metanol Viromet Victoria va reporni la inceputul lunii martie 2020.
Interagro este unul din cei mai mari actori agroindustriali integrati ai României, operând sase fabrici de ingrasaminte si peste 40.000 de ha de teren agricol. Detine si opereaza, de asemenea, fabrici de procesare produse agricole si investeste constant in turism si sport.
Nitron Group este prin cei mai mari traderi internationali de ingrasaminte, cu un volum anual al comertului de peste 6,5 milioane de tone, venituri de peste 2 miliarde de dolari si prezenta pe 5 continente.