Se modifica Legea energiei si gazelor tocmai cand se reliberalizeaza piata. Regulile nu dispar, dar nu le fac specialistii, ci politicul.
Nu stim cum se face si se potriveste, dar la finalul fiecarei sesiuni palamentare se adopta pe picior modificari la legi cu impact major asupra activitatii economice. Spre exemplu, la Legea energiei (123) se lucreaza de vreo doi ani, in sensul modificarii ei si aducerii la realitatea de astazi. Comisia pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor, care are un rol important in procesul de modificare a legii, a trecut ieri cateva „initiative” fara ca inainte sa le fi facut cunoscute, adica sa stim si noi despre ce este vorba in propozitie. Astazi vom afla care va fi forma finala a unei legi vitale pentru sistemul energetic romanesc. Dupa aceea o sa ne dam cu parerea. Nu putem insa ignora o declaratie a presedintelui Comisiei pentru Industrii, domnul Iulian Iancu, care spune in urma cu cateva zile:

Sedinta Comisiei de Industrii si Servicii din Camera Deputatilor, marti, 28 februarie 2017. Inquam Photos / George Calin
“Liberalizarea este un proces ireversibil, dar trebuie sa fim constienti ca o piata libera nu este libera de reguli. O piata libera fara reguli este un dezastru, dar de obicei este un dezastru pentru consumatori. Cu alte cuvinte, ne trebuie reguli. Nu sunt reguli, uitati ce s-a intâmplat. De data aceasta, ne mutam cu totii in sprijinul producatorului, pentru ca suntem perfect constienti ca el trebuie sa isi mentina toate programele de investitii si de mentenanta si i s-a prabusit pretul, deci a cazut un mare mit, cel al faptului ca in petrol si gaze com inregistra doar trend de crestere”.
Interesant, nu-i asa. Avem nevoie de reguli, fie pentru sprijinul producatorilor, fie pentru cel al consumatorilor. Cat priveste intermediarii, acolo regulile le facem cum stim noi mai bine, in functie de puterea lobby-ului. Categoric ca o piata libera are nevoie de reguli, in nici un caz de constrangeri. Rolul principal de stabilire a regulilor revine Autoritatii de reglementare, independenta, profesionista si apolitica. Adica exact invers decat este la noi. ANRE este deprofesionalizat total si tot total este politizata. Carevasazica cine face regulile si dupa ce principii economice?
Domnul Iulian Iancu, care pricepe de altfel ce se intampla in acest domeniu, are totusi cateva scapari majore. In calitatea lui aproape vesnica de presedinte al Comisiei pentru Industrii, care are rolul de a analiza activitatea Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei, se vede adesea un fel de vataf. Si pentru ca in Comisia pentru Industrii nu mai este aproape nimeni care sa priceapa domeniul, Domnul Iulian Iancu si-a consolidat pozitia cu varf si indesat. Nimeni nu misca in front, nu pentru ca I s-ar interzice, ci pentru simplu motiv ca nu pricepe despre ce este vorba in propozitie. Suntem in pozitia sa facem aceste afirmatii pentru ca am participat la multe sedinte ale Comisiei pentru Industrii.
Apropo, de acolo provine si actualul ministru al Economiei, Virgil Popescu, care in calitatea lui de vicepresedinte (functie politica pe baza algoritmului parlamentar) nu a comentat nici o decizie majora votata in Comisie. In fine, sa ne rezumam la modificarile aduse legii energiei, asteptate de atata vreme. Astazi vom afla ce e bine si ce e rau. Si pentru ca in randurile de mai sus vorbeam de lobby, iata ca o prima organizatie patronala face deja referire la la aceste modificari. Reproducem mai jos comunicatul Patres, cel mai activ patronat din industria regenerabila. Nu stim daca maine vor aparea si alte pozitii, cel mai probabil ca nu. Asta nu inseamna ca noi nu vom comenta forma finala a legii.
„PATRES saluta modificarile aduse de Comisia de Industrii si Servicii din Camera Deputatilor la Legea 123 si acte normative. Se acorda un sprijin real pentru prosumatori
PATRES apreciza initiativa Comisiei de specialitate de modificare a cadrului legal de functionare a pietei centralizate a energiei astfel incât aceasta sa fie mai prietenoasa cu sursele regenerabile de energie. Ne exprimam speranta ca ANRE si OPCOM vor veni cu acele mecanisme, prin legislatia secundara, care sa permita o mai buna integrare a energiei din surse regenerabile
Organizatia Patronala a Producatorilor de Energie din Surse Regenerabile din România – PATRES saluta modificarile aduse de Comisia de Industrii si Servicii din Camera Deputatilor la Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr.123/2012 si la alte acte normative, ce sa regasesc intr-un proiect de lege ce va fi supus aprobarii Plenului Camerei Deputatilor in sedinta de mâine, 30 iunie.
Martin Moise, Prim Vicepresedinte PATRES: “Consideram ca proiectul de lege, la care s-a lucrat foarte mult in Comisia de Industrii si Servicii din Camera Deputatilor, reprezinta un sprijin, in mod special, pentru prosumatori. Apreciem initiativele Comisiei de specialitate, care a depus – in permanenta – eforturi pentru sustinerea prosumatorilor. Remarcam faptul ca prin mai multe amendamente/articole nou introduse in proiectul de lege, ce modifica Legea 123, si alte câteva acte normative se face un mare pas inainte pentru societatile comerciale si autoritatile publice care vor sa devina prosumatori. Ne exprimam speranta ca si Plenul Camerei Deputatilor va vota aceste modificari”.
Astfel, la propunerea Comisiei de industrii si servicii, orice prosumator, indiferent de putere sau daca e persoana fizica, juridica sau autoritate locala, sa fie exceptat de la obligatia de achizitie de certificate verzi pentru autoconsum, daca a produs energia din surse regenerabile. In prezent, exista obligatia sa cumpere certificate verzi pentru consumul propriu, o situatie cel putin discutabila.
Prosumatorii care detin unitati de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu puterea instalata de cel mult 100 kW pe loc de consum (se extinde de la 27 kW cât este in prezent la 100 kW) vor putea vinde energia electrica produsa si livrata in reteaua electrica furnizorilor de energie electrica cu care acestia au incheiate contracte de furnizare a energiei electrice, conform reglementarilor ANRE.
Tot la initiativa Comisiei de industrii si servicii, producatorii de energie electrica si autoritatile publice care detin centrale electrice din surse regenerabile de energie cu puteri instalate de cel mult 3 MW pe producator, pot incheia contracte negociate direct, doar pentru energia provenita din aceste centrale, numai cu furnizorii consumatorilor finali pentru vânzarea energiei electrice si/sau a certificatelor verzi. De notat ca s-a sters din articolul initial sintagma: „care beneficiaza de sistemul de promovare prin certificate verzi sau care au beneficiat de sistemul de promovare si detin certificate verzi”. Se da astfel posibilitatea tuturor detinatorilor de centrale cu putere sub 3 MW sa poata vinde energia excedentara direct catre furnizori si nu prin intermediul bursei. Din pacate, bursa de energie OPCOM impune in continuare produse standardizate, inflexibile, care sunt complet inadecvate acestor mici producatori.
PATRES apreciaza ca, prin aceste trei articole, se vor stimula investitiile pentru autoconsum in zona prosumatorilor, persoanelor juridice sau autoritatilor publice care detin suprafete mari de acoperisuri si au consum mare de energie, cum ar fi de exemplu: mall-uri, supermarketuri si hipermarketuri, fabrici, sedii de institutii, etc. Speram ca si autoritatile statului, in mod special autoritatile locale, sa inteleaga oportunitatea si sa inceapa sa instaleze panouri pentru autoconsum pe cladirile primariilor, scolilor, gradinitelor si ale cladiri pe care le detin.
Totodata, PATRES apreciza initiativa Comisiei de specialitate de modificare a cadrului legal de functionare a pietei centralizate a energiei astfel incât aceasta sa devina mai prietenoasa cu sursele regenerabile de energie. Printr-un nou amendament introdus in proiectul de lege, “ANRE va avea dreptul sa aprobe introducerea si utilizarea de produse specifice in cadrul anumitor modalitati de tranzactionare pe piata concurentiala angro, pentru asigurarea unei flexibilitatii in incheierea tranzactiilor cu energie electrica la termen, inclusiv cu profile flexibile de livrare adecvate producatorilor de energie din surse regenerabile”.
Ne exprimam speranta ca ANRE si OPCOM vor veni cu acele mecanisme, prin legislatia secundara, care sa permita o mai buna integrare a regenerabilelor. Fara astfel de mecanisme sau posibilitatea contractelor bilaterale directe de tipul PPA, investitiile noi sunt de neconceput si investitorii vor ocoli in continuare piata de energie din România.
Am citit cu foarte mare intarziere acest articol – dar el tot excelent ramane.
Lucrurile sunt descrise perfect – inclusiv jocul cu c…l in sapte luntri al d-lui Iancu si faptul ca poate spune pe drept cuvant „Comisia sunt eu”, pentru simplul motiv ca ailalti nu pricep nimic din ce se discuta acolo. Despre ANRE si specialistii lor pesedisti – in agronomie, furaje si condamnari penale, asa cum e si normal cand vorbim de energie electrica si gaze naturale – numai de bine.
Dl. Iancu face in toamna 60 de ani – incredibil, nu? – si nu e un hot sfertodoct si/sau ticalos, spre deosebire de majoritatea liderilor partidului din care se incapataneaza sa faca parte. Speranta mea e ca va veni curand momentul cand dl. Iancu va incepe sa se gandeasca la „mostenirea” pe care o lasa si la cum isi va aminti lumea de domnia sa. Ca de dl. Iliescu, sau ca de dl. Basescu, ca sa ne rezumam la exemple politice.
Altfel, m-a pufnit rasul citind prima asertiune a domniei sale citate in acest articol. „Liberalizarea e un proces ireversibil…”
Exact. Curat ireversibil, coane Iancu. Asta pana ajunge PSD la putere si face exact ce a facut cu nici doi ani in urma – OUG 114, daca aveti nevoie de improspatarea memoriei.