OUG 114 : Haos in piata de gaze, cand unul arunca piatra, zece (intelepti) se chinuie sa o scoata
OUG 114/2018, sub aspectul plafonarii pretului la gazele naturale, fundamentata pe o prevedere legala inexistenta, are ”avantajul” tehnic ca nu poate fi atacata decat de inexistentul Avocat al Poporului. Doresc sa precizez ca totusi mai exista o cale juridica prin care atacarea acestei Ordonate sa poata sa fie realizata (la momentul oportun voi prezenta detalii). Voi incerca sa arat cateva dintre multele probleme, care deriva din aplicarea OUG de plafonare a pretului gazelor naturale.

Constat ca la 23 de zile dupa aprobarea OUG de plafonare a pretului la gaze lumea fierbe, dar asteapta. Asteapta fiecare o miscare de la partea ”adversa” (autoritatile sa fie ”atacate” de catre participantii la piata / participantii la piata se asteapta sa se prezinte ca nu se va aplica OUG), care sa faca sa dispara necesitatea dezvoltarii unei legislatii secundare de aplicare a OUG.
OUG 114/2018 de plafonare a pretului la gaze naturale din productia interna ridica multe semne de intrebare sub aspectul modului practic in care se poate aborda operational aplicarea acestei ordonante. Apreciez ca primii cei mai bulversati sunt colegii de la ANRE, nu institutia in sine, ci angajatii responsabili, care in decursul celor 19 ani de existenta a ANRGN/ANRE s-au confruntat cu multe provocari determinate de directive/legi aruncate in piata (de cele mai multe ori din motive populiste sau de sprijinire a unor interese) si ei au trebuit sa le puna in practica, dar consider ca aceasta provocare este ”cea mai cea” din toate timpurile.
Fara a initia o analiza imi pun pentru mine (si sunt sigur ca ele sunt deopotriva in mintea participantilor la piata, consumatorilor si mai ales a colegilor din ANRE), urmatoarele intrebari:
- Avand in vedere introducerea Cosului la Gaze, Codul retelei de gaze trebuie suspendat incepand cu 1 aprilie 2019. Cu ce se va inlocui actualul Cod al Retelei si mai ales cand se va propune noua legislatie secundara?
- Cum se va stabili Cosul de Gaze? Va fi un Cos de Gaze sau doua cosuri: unul pentru populatie si unul pentru non casnici?
- Ce se intampla cu obligatia de a inmagazina gazele naturale. Ce fel de gaze se vor inmagazina? Gaze conform unui cos sau doar gaze din productia interna?
- Cum se va aplica obligatia de a vinde un procent de gaze (din productia interna) pe Bursa, avand in vedere plafonarea pretului la productia interna si cererea mai mare decat oferta de pe piata?
- Cum se va face diferentierea intre clienti care doresc sa achizitioneze gaze din productia interna, avand in vedere ca cererea este mai mare decat oferta, iar pretul gazelor este plafonat si mult sub pretul gazelor din import? Primul venit, primul servit? Doar unii vor avea acces la gaze, pe care le vor revinde la un pret mult mai mare catre ceilalti cliení! Pro-rata? Este o masura care se aplica doar in situatii extreme cand alte metode si-au atins limitele. Ea determina multiple manipulari in piata.
- Cum se va stabili pretul pentru dezechilibrele din SNT aferente componentei gazelor din productia interna din cosul de gaze? Gazul din productia interna nu poate sa fie vandut peste pretul plafonat si asta inseamna ca va exista o invitatie la dezechilibru.
- Ce se intampla cu contractele de gaze semnate anterior datei 28 decembrie 2018, cu livrare in tot anul 2019, dar cu cele semnate anterior datei de 31 martie 2019 cu livrare dupa 1 aprilie 2019?
- Bursele de gaze din Romania nu vor mai fi capabile sa dea nici o referinta de pret?
- Cum vor mai supravietui bursele de gaze (in special BRM)?
- Avand in vedere libertatea furnizorilor (altii decat producatorii) de a vinde gaze la consumatorul final (exceptand consumatorul casnic) la orice pret, probabil ne vom confrunta cu absurditatea unei cresteri de pret a gazelor naturale in conditiile plafonarii pretului gazului marfa. Urmeaza plafonarea pretului si la consumatorul final?
- Romania exporta gaze naturale. Aceste gaze vor fi vandute de producatori la nivelul pretului plafonat?
- In situatia in care un jucator din piata, va solicita si obtine in instanta ca OUG de plafonare a pretului la gaze va fi suspendata (cu sanse mari de reusita), pentru perioada cat a produs efecte OUG, cine va suporta pagubele? In acest sens, in ce masura sunt sanse, ca institutii sau persoane, care vor stabili procedurile de aplicare a OUG pot raspunde material?
- Va face fata ANRE (si poate chiar angajatii), nenumaratelor procese juridice in care este posibil sa fie implicata dupa elaborarea legislatiei secundare de aplicare a OUG114 si punerea ei in practica?
Acestea sunt doar cateva din intrebarile care le ridica OUG de plafonare a pretului la gaze, sunt convins ca mai exista si altele, de aceea ii invit pe toti cei interesati sa le prezinte in vederea intocmirii unei Liste negre a aplicarii acestei ordonante.






















