0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
ANRE a aprobat spre decontare pentru furnizorii de energie si gaze peste 10 miliarde de lei
Semn bun, companiile romanesti de servicii energetice incep sa prinda contracte
Romgaz se comformeaza, daca- I ordin cu placere !
Grecii de la PPC se grabesc sa preia Enel Romania
Peste 1.300 MWh economisiti de institutii si companii in 2022, cu ajutorul solutiilor de iluminat inteligent ale Enel
Consumul de energie electrica in cadere libera in primele 11 luni din 2022
Portughezii de la EDPR s-au suparat pe Romania si Polonia pentru taxele impuse producatorilor de energie regenerabila
Proiectul NuScale prinde viata
Aproape 40.000 de dosare au fost aprobate in Programul Casa Verde
Hidroelectrica isi rasfata clientii si in 2023

Ce trebuie sa faci pentru a avea propria ta statie de incarcare a masinii electrice?

Posted On 29 septembrie 2020
By : Redactia
Comments: 2
Tag: curent alternativ, reincarcare baterii, statie de incarcare proprie, statii de incarcare masini electrice

In conditiile in care numarul “autoturismelor verzi” aflate in circulatie creste accelerat, in cele ce urmeaza vom incerca sa raspundem la câteva intrebari pe care fiecare posesor de „electrica” si le pune, si anume cum incarcam masinile, care sunt diferentele dintre metodele de incarcare, cum poate fi instalata o statie de incarcare si, mai ales, daca chiar avem nevoie de o statie de incarcare proprie, acasa.

Reincarcarea bateriilor, in cazul statiilor de incarcare, se poate face in curent alternativ (AC), cu un cablu de incarcare Type 2, sau in curent continuu (DC) folosind unul dintre cei doi connectori CCS sau CHAdeMO, in functie de masina. Puterea de incarcare in curent alternativ, sau incarcarea lenta, este limitata de redresorul masinii, dispozitiv electric care transforma curentul alternativ in curent continuu, si poate varia, in functie de modelul masinii, de la 3.7 la 43 kW, iar timpul de incarcare mediu fiind cuprins in intervalul 2-12 ore.

Incarcarea rapida, in curent continuu, ofera o putere de incarcare de 50 -100 kW cu o medie de 40 de minute pentru 80% din capacitatea bateriei, iar incarcarea ultra-rapida ofera o putere de incarcare de 100-300 kW. Timpul de incarcare poate varia in funtie de starea bateriei inainte de incarcare (daca bateria este incalzita puterea de incarcare va fi limitata, pentru a proteja bateria), nivelul de incarcare, tehnologia, capacitatea bateriei si puterea statiei de incarcare. Un lucru important de retinut este ca in ambele metode de incarcare masina este cea care controleaza incarcarea, iar statia nu face decât sa ii ofere masinii ceea ce solicita.

In prezent, in România sunt aproximativ 500 de statii de incarcare AC si DC

Numarul statiilor va creste in urmatorii ani datorita programelor de finantare pentru municipalitati si persoane juridice. Statiile de incarcare rapida si ultra-rapida sunt utilizate, in special, pentru interconectarea oraselor si a regiunilor si le ofera soferilor de masini electrice libertatea de a se deplasa pe distante lungi fara a petrece mult timp incarcând bateria masinii. Cele in curent anternativ sunt raspândite in orase si ofera posibilitatea de a incarca bateria masinii cât timp masina este parcata.

Luând in considerare faptul ca incarcarea la statiile publice nu este gratuita, iar in pretul unitatii de incarcare fiind incluse, pe lânga pretul energiei, si costurile de instalare si operare ale acesteia, cea mai economica alternativa este incarcarea la statiile de incarcare care ofera sesiunile de incarcare in mod gratuit, urmata de incarcarea acasa la priza sau la o statie de incarcare proprie.

Statie de incarcare proprie?

O analiza privind necesitatea instalarii unei statii de incarcare, trebuie sa aiba in vedere mai multe aspecte, inclusiv dimensionarea retelelor de energie din zona unde locuim.

Totul pleaca de la nevoia de mobilitate si daca investitia intr-o statie de incarcare ne va aduce un beneficiu, intrucât incarcarea la priza este o alternativa buna pentru cei care nu parcurg distante lungi in cursul unei zile, iar necesarul de energie poate fi acoperit intr-o noapte. De asemenea, trebuie sa stim ca o statie de incarcare poate fi alimentata atât monofazat, cât si trifazat si poate debita putere cuprinsa intre 3.7–7.4 kW cu alimentare monofazata, sau 11-22 kW cu alimentare trifazata.

Cine locuieste la casa, ar trebui sa se informeze despre tipul de bransament care alimenteaza locuinta (poate fi monofazat sau trifazat), si care este puterea maxima ce poate fi absorbita din retea. Acest lucru il putem afla din Avizul tehnic de racordare sau din Certificatul de racordare, iar in cazul in care nu avem aceste doua documente, informatiile pot fi obtinute de la furnizorul de energie electrica.

Pentru a intelege mai bine cele doua situatii, vom face urmatorul studiu de caz.

Presupunem ca un consumator are o putere total instalata pentru consum de 5.6 kW cuprinzând toate receptoarele din gospodarie si o masina electrica a carei putere maxima de incarcare in curent alternativ este de 11 kW, iar puterea maxima ce poate fi absorbita din retea este de 6.7 kW. In aceasta situatie mai are disponibil de putere de 1.1 kW, insuficient pentru a instala o statie de incarcare si trebuie solicitat un spor de putere de la distribuitorul local. Consumatorul poate solicita un spor de putere de 9.9 kW, pastrând bransamentul monofazat existent si astfel isi poate instala o statie de incarcare configurata cu puterea maxima de 4.3 kW, suficient pentru a acoperi necesarul zilnic de energie.

Daca nevoia de mobilitate este mai mare, iar o statie monofazata nu este suficienta, se poate solicita un bransament trifazat de 18 kW care sa acopere necesarul de putere. La solicitarea unui bransament trifazat trebuie avut in vedere ca, in functie de situatie, costurile pentru un astfel de bransament pot fi semnificative, costuri care vor fi calculate de catre distribuitor si transmise prin Avizul tehnic de racordare. In cele mai multe cazuri lucrarile pentru un nou Aviz tehnic de racordare depasesc cu mult costul unei statii de incarcare in curent alternativ.

In ambele situatii, trebuie parcursi pasii din Ordinul ANRE 59/2013 – Regulament privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public cu modificarile si completarile ulterioare.

Primul pas este depunerea cererii de racordare si a documentelor aferente (Art. 14 din Ordinul ANRE 59/2013) pentru obtinerea avizului tehnic de racordare, la operatorul de retea. In termen de 7 zile calendaristice de la data inregistrarii cererii, operatorul de retea verifica documentatia depusa, iar in cazul in care documentatia este incompleta, operatorul de retea comunica in scris solicitantului completarea acesteia.

De la data depunerii documentatiei complete, operatorul de retea are obligatia sa transmita solicitantului avizul tehnic de racordare in maxim 30 de zile calendaristice, presupunând ca solutia de racordare va fi stabilita prin fisa de solutie.

Daca solicitantul este de acord cu oferta transmisa, poate solicita incheierea contractului de racordare prin transmiterea unei cereri, iar operatorul de retea are obligatia ca in termen de 10 zile calendaristice sa transmita propunerea de contract semnata.

Dupa incheierea contractului de racordare, autorizarea lucrarilor, executia si receptia acestora se realizeaza in maxim 90 de zile calendaristice.

Dupa receptia lucrarii, operatorul de retea are obligatia de a emite certificatul de racordare in termen de 10 zile calendaristice.

Având certificatul de racordare, solicitantul poate incheia un contract de furnizare cu furnizorul dorit, iar in termen de maxim 10 zile calendaristice de la data incheierii instalatia va fi pusa sub tensiune.

Astfel, daca se aduna termenii legali, obtinerea unui spor de putere poate dura pâna la 157 de zile calendaristice.

Ce se intâmpla cu cei care stau la bloc?

In situatia in care sunt posesori de masini electrice care locuiesc la bloc, acestia pot opta pentru urmatoarele variante:

daca detin un loc de parcare si sunt acte de proprietate/inchiriere pot solicita un bransament electric pentru locatia respectiva de la distribuitorul local urmând pasii descrisi mai sus;

o alta varianta este de a se adresa asociatiei de proprietari care sa instaleze 1-2 statii de incarcare in functie de numarul posesorilor de masini electrice din blocul respectiv, costurile fiind impartite intre acestia.

In ambele situatii este necesara obtinerea unei Autorizatii de construire de instalare a statiei de incarcare.

Totul incepe cu depunerea documentatiei pentru eliberarea Certificatul de urbanism care va fi eliberat in termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii.

Dupa obtinerea certificatului de urbanism poate fi depusa cererea pentru aviz tehnic de racordare si, in paralel, obtinute avizele si acordurile solicitate prin certificat. In functie de avizele si acordurile solicitate, acestea pot fi eliberate in aproximativ 30 de zile.

Având certificatul de urbanism, avizele si acordurile, poate fi elaborata documentatia tehnica pentru obtinerea autorizatiei de construire si depusa documentatia pentru autorizarea lucrarilor de constructii. In termen de 30 de zile calendaristice, autorizatia de constructie va fi eliberata si pot fi executate lucrarile de instalare a statiei de incarcare in paralel cu lucrarile din instalatia de utilizare.

In concluzie, instalarea unei statii de incarcare la bloc este un proces lung si costisitor care poate dura peste 200 de zile.

Statiile de incarcare in curent alternativ au caracteristici multiple in functie de model si producator

Exista statii cu specificatii minime al caror singura functie este de a incarca masina, dar exista si statii care iti ofera control de la distanta asupra sesiunii de incarcare, integrarea cu centrala fotovoltaica pentru debitarea surplusului de energie in bateria masinii, limitarea accesului prin aplicatie mobila sau card RFID sau bidirectionale care pot debita energia din bateria masinii in sistem sau pentru consum propriu. Tehnologia de incarcare este si ea in continua dezvoltare, iar potentialul si aplicatiile ei, desi sunt cunoscute, trebuie testate si transpuse in normative specifice, iar viitorul va fi cu siguranta electric.

Piata auto din România s-a comprimat semnificativ in primele 7 luni ale acestui an, comparativ cu perioada similara a anului trecut. Conform datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile piata auto s-a confruntat cu o scadere de 34,2% fata de perioada ianuarie – iulie 2019. Chiar daca tendinta generala este in scadere, inmatricularile de automobile electrice isi continua cresterea, in acest an fiind inregistrate 938 de autoturisme electrice 100 % si 357 hibride plug-in.

 

Articole pe aceeasi tema

  • Axionet echipeaza cu panouri solare magazinele AltexAxionet echipeaza cu panouri solare magazinele Altex
  • Raport PwC: Reducerea stimulentelor guvernamentale ar putea reduce ritmul de creștere a vânzărilor de vehicule electrice pe principalele piețe europeneRaport PwC: Reducerea stimulentelor guvernamentale ar putea reduce ritmul de creștere a vânzărilor de vehicule electrice pe principalele piețe europene
  • Enel X instaleaza 25 de statii de incarcare rapida, in 12 oraseEnel X instaleaza 25 de statii de incarcare rapida, in 12 orase
  • E.ON Energie a bifat 100 de puncte de incarcare pentru masinile electriceE.ON Energie a bifat 100 de puncte de incarcare pentru masinile electrice
Despre autor
  • google-share
Previous Story

Impins la spate de Directivele europene, ANRE pregateste in stil romanesc legislatia pentru liberalizarea pietei de energie electrica

Next Story

Cu un numar de 18 statii de incarcare rapida a masinilor electrice, E.ON Energie acopera Autostrada Soarelui

Articole pe aceeasi tema

Axionet echipeaza cu panouri solare magazinele Altex

Posted On 16 martie 2022
, By Redactia
0

Raport PwC: Reducerea stimulentelor guvernamentale ar putea reduce ritmul de creștere a vânzărilor de vehicule electrice pe principalele piețe europene

Posted On 15 februarie 2022
, By Redactia

Enel X instaleaza 25 de statii de incarcare rapida, in 12 orase

Posted On 7 aprilie 2021
, By Redactia

2 Comments

  1. Romeo 24 august 2021 at 21:39 Reply

    Nu inteleg de ce ai nevoie de avizul ala technic de racordare, atata vreme cat casa ta este deja racordata, exista un contract deja incheiet de furnizare energie, sau cu alte cuvinte, ai curent deja. De ce trebuie sa parcurci pasi astia cu atata documentatie? Doara nu o sa iti puna inca un contor doar pentru wall box

  2. Silviu 10 decembrie 2021 at 08:21 Reply

    Enel te trimite la Primarie pentru Certificat de Urbanism daca vrei racordarea unei statii de incarcare, iar primariile incalca legea si nu fac asta. Vezi legea 101 din 2020, art 13.1. Enel e de vina ca te trimite la cai verzi pe pereti in loc sa simplifice procedura si sa nu mai incalce legea.

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RECENT

POPULAR

COMMENTS

Studiu Deloitte: Europa se profilează drept cel mai mare producător de hidrogen verde, energia „curată” care ar putea transforma până în 2030 industria grea și prelucrătoare, aviația și transporturile

Posted On 29 ianuarie 2023

Răspunsuri pentru cele mai frecvente întrebări despre facturile la energie și autocitiri

Posted On 26 ianuarie 2023

Sa intelegem realitatea despre energia eoliana si fotovoltaica

Posted On 23 ianuarie 2023

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

Posted On 23 aprilie 2012

Chiritoiu, de mult ar fi trebuit "rotit"...

Posted On 20 ianuarie 2023

ERATA...am gresit: corect este...

Posted On 11 ianuarie 2023

dl. Ciprian, multumesc pt....

Posted On 10 ianuarie 2023

Publicitate

autocitiri.ro







PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Răspunsuri pentru cele mai frecvente întrebări despre facturile la energie și autocitiri

Material informativ ACUE Cum poate varia prețul plafonat al energiei electrice în funcție de consumul tău lunar

E bine de știut: Cum ne ajută la încadrarea în plafoanele de preț pentru energie electrică transmiterea indexului autocitit

Noi meserii în România în domeniul surselor regenerabile de energie introduse prin intermediul RENEWACAD

Cand stanga nu știe ce face dreapta: Eliminarea declarației pentru locul de consum, nu elimină aplicabilitatea plafonării doar pentru un singur loc

Video

Gala aniversara 10 ani de Energy Center - 10 iunie 2021

Dumitru Chisăliță, Asociația Energia Inteligentă: Racordarea gratuită la gaze se face fără studiu de impact. Care sunt riscurile

Alexandru Moldovan, Redactor sef Energy-Center: Datorez colegilor mei de presa multe din lucrurile pe care le stiu astazi

Gala Premiilor Energy-Center.ro, editia a III-a

Ce solutii avem pentru eliminarea efectelor OUG 114?

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.