Curg amenzile pentru furnizorii de energie si gaze. Urmeaza procesele
Nu trece zi fara sa aflam ca autoritatile de control din Romania amendeaza furnizorii de energie electrica si gaze pentru ca nu respecta prevederile OUG 118/2021. Paradoxal, tot pe acesti actori ai lantului energetic, Guvernul isi propune sa-si supraimpoziteze. Sa vedem daca va avea ce. Ieri, dupa un control care a durat, probabil, vreo cateva ceasuri a picat in plasa ANRE compania Enel. Iata comunicatul Agentiei:
ANRE continua seria de actiuni de control demarate la principalii furnizori de energie electrica si gaze naturale.
In urma verificarilor efectuate, s-a constatat ca societatile ENEL ENERGIE si ENEL ENERGIE MUNTENIA au emis facturi aferente consumului de energie electrica pentru luna noiembrie 2021 continând schema de sprijin prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/2021, aprobata prin Legea nr. 259/2021.
In ceea ce priveste domeniul gazelor naturale, societatile ENEL ENERGIE si ENEL ENERGIE MUNTENIA, nu au emis facturi clientilor beneficiari ai schemei de sprijin prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/2021, aprobata prin Legea nr. 259/2021, pentru consumul de gaze naturale aferent lunii noiembrie 2021.
Pentru faptele savârsite in domeniul gazelor naturale, societatile in cauza au fost sanctionate cu amenda contraventionala dupa cum urmeaza:
- ENEL ENERGIE 000 lei
- ENEL ENERGIE MUNTENIA 000 lei
Totodata, au fost dispuse masuri pentru restabilirea legalitatii in sensul facturarii consumului de gaze naturale aferent lunii noiembrie 2021 si aplicarea schemei de sprijin beneficiarilor acesteia.
Pe masura ce vor fi finalizate si celelalte actiuni de control având ca tematica aplicarea schemei de sprijin prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/2021, aprobata prin Legea nr. 259/2021, concluziile si eventualele sanctiuni si masuri aplicate vor fi facute publice.
Reamintim clientilor finali care sunt pasii de urmat daca au neclaritati privind facturarea energiei electrice si a gazelor naturale:
- Clientii finali care au neclaritati privind facturarea energiei electrice si a gazelor naturale, trebuie sa se adreseze furnizorului care a emis factura in discutie pentru clarificari, acesta având obligatia transmiterii unei explicatii clare si usor de inteles a modului in care este calculata valoarea facturii, in special in cazul in care aceasta nu este bazata pe consumul real.
- In masura in care apreciaza ca prin raspunsul formulat nu au fost aduse clarificarile necesare, clientul final are posibilitatea sa se adreseze ANRE sau altor institutii care au atributii in acest sens, chiar si instantei de judecata.
- Recomandam clientilor finali de energie electrica/gaze naturale urmatoarele:
- sa incheie o conventie de consum cu furnizorul de energie electrica/gaze naturale;
- sa verifice daca facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
- sa verifice in contract perioada in care trebuie transmis furnizorului indexul si sa beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat si ulterior regularizarea acestuia;
In replica, Enel transmite:
Clientii Enel Energie si Enel Energie Muntenia beneficiaza, in perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022, de compensatii si de plafonarea preturilor atât la gazele naturale, cât si la energia electrica, in conformitate cu noile reglementari. Facturile aferente consumului de gaze naturale pentru luna noiembrie 2021 au fost emise pentru clientii persoane fizice, având corect implementata schema de compensare si pe cea de plafonare a preturilor asa cum a fost stabilita prin legislatia specifica. In mod similar se procedeaza pentru persoane juridice care au solicitat beneficiile aferente plafonarii si exceptarilor.
A fost un efort operational fara precedent din partea Enel Energie si Enel Energie Muntenia, generat de nevoia de modificare in regim de urgenta a sistemelor informatice pentru implementarea schemei reglementate prin acte legislative succesive, ultimele fiind publicate in Monitorul Oficial din data de 18 decembrie 2021.
Asadar, clientii persoane fizice au primit o singura factura, corecta, pentru intervalul de consum mentionat, termenul de plata fiind cel agreat in contract, fara nicio alta modificare.
Cu alte cuvinte, nevedem la tribunal.